Pandemické opatrenia a jarné počasie robia z behu jeden z najpopulárnejších športov v tomto období. Bežcov v uliciach i na lesných cestách vidíme čoraz častejšie. Láka beh aj vás? Poradíme vám, ako s ním začať.

Zdroj: unsplash.com

Na čo si dať pozor pred prvým vybehnutím?

1. Zvážte svoj zdravotný stav

Aj keď sa beh považuje za univerzálny šport, nie je vhodný pre každého. Preto predtým, než sa pustíte do pravidelného behania, zvážte svoj zdravotný stav alebo sa poraďte s lekárom. Behaniu sa radšej vyhnite, ak máte problémy s kĺbmi, kolenami, trápi vás vysoký krvný tlak či iné srdcovo-cievne ochorenie, alebo ak trpíte nadváhou.

Hoci je beh skvelým kardiom a dá sa vďaka nemu schudnúť, pri veľkej nadváhe sa neodporúča. Bola by to príliš veľká záťaž na kĺby, ktorá by mohla vyústiť až do zranenia. Ak bude vaša váha klesať, môžete prejsť na rýchlu chôdzu, a ak bude aj potom všetko v poriadku, skúste pomaly behať.

Zdroj: unsplash.com

2. Vyberte vhodné topánky a oblečenie

 sú pri behu základ. Nielenže vám spríjemnia celkový zážitok, ale znížia aj riziko úrazov a zdravotných problémov. Pri kúpe správnych topánok sa neriaďte len tým, ako vyzerajú. Najdôležitejšia je ich funkčnosť a miera tlmenia nárazov, ktoré musia pri behu vaše kĺby znášať.

S výberom je najlepšie nechať si poradiť v špecializovanej predajni. Najmä v prípade, že ste úplný začiatočník, alebo máte s obuvou problém pre nejaký zdravotný problém. Bežeckých topánok je na trhu nespočetné množstvo, riaďte sa však tým, v akom teréne plánujete behať. Či po asfalte, tráve, antuke alebo po lesných cestách. Platí tiež zásada, že by teniska mala byť minimálne o pol až o jedno číslo väčšia, ako je vaša bežná veľkosť.

K bežeckej obuvi treba zaobstarať aj . Bavlna je síce príjemná, no príliš saje pot, takže prepotené tričko či mikina by vás mohli zbytočne chladiť. Oblečenie z funkčných materiálov vlhkosť spoľahlivo odvádza, a tak sa vám bude behať príjemne v každom počasí. V chladnejších mesiacoch si so sebou nezabudnite zobrať ani pokrývku hlavy a nákrčník.

 

3. Neprestreľte to

Mnoho ľudí skončí s behaním hneď po niekoľkých dňoch či týždňoch preto, že to na začiatku prestrelia. Bez akejkoľvek prípravy sa vyberú na dlhý beh a zvolia si také tempo, že už po niekoľkých metroch nevládzu a na druhý deň nedokážu vstať z postele.

Zdroj: pexels.com

Pamätajte si, že treba začínať zľahka, nech si telo pomaly zvyká na novú záťaž. Nemusíte hneď odbehnúť maratón a šprintovať odušu. Postačí vám 30 minút behu v pokojnom tempe. Keď už budete cítiť, že s dychom nestíhate, prejdite do chôdze a po chvíľke kráčania skúste opäť behať.

Proteíny TOP 1 Zobraziť
Kreatín TOP 2 Zobraziť
Predtréningovky TOP 3 Zobraziť

4. Pravidelnosť je kľúčová

Aby ste si beh naozaj začali užívať a priniesol vám aj fyzické či zdravotné benefity, musíte behať pravidelne. Aj keď je to zo začiatku ťažké, skúste behanie zahrnúť do svojho programu aspoň dva razy do týždňa. Len tak sa v ňom budete zlepšovať a prinesie vám radosť.

Ak je pre vás ťažké namotivovať sa a ísť, skúste si nájsť bežeckého parťáka. Aj ten môže aktivitu veľmi spríjemniť. Takisto sa snažte pravidelne striedať povrchy, po ktorých beháte. Hoci je behanie po asfalte najpohodlnejšie, skúste ho aspoň raz za čas vymeniť za poľnú alebo lesnú cestu. Vaše kĺby sa vám v budúcnosti poďakujú.

Avatar
Zaujímavý Svet - každý deň pre vás hľadáme zaujímavý obsah z rôznych oblastí od vedy 21. storočia po históriu. Zaujímame sa aj o zdravie a domácnosť. Pri našich článkoch používame overené zdroje a pri zdravotníckych témach dávame dôraz na vedecké štúdie.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.