Ak cítite vyčerpanie, máte ťažkosti zostať hore alebo do seba denne lejete niekoľko šálok kávy, vedzte, že nie ste sami. Mnoho z nás pozná tieto pocity a dnes si povieme, ako s nimi bojovať.

1. Doprajte si viac spánku

sleep photo
Claudio Scott/Pixabay

Veľa ľudí uberá z času na spanie, len aby stihli dokončiť zadanie alebo sa naučiť na skúšku. Nedostatok spánku vás však môže celkom “vyšťaviť”, čo môže viesť k nepríjemnému správaniu, pocitu ľahostajnosti a ešte väčšej únave. Aj keď sa potrebné množstvo spánku u ľudí líši, odborníci odporúčajú minimálne 7 hodín.
Ak máte so spánkom problém, možno vám pomôže pevný čas, v ktorý budete chodiť spávať, a relax pred spánkom – teplá vaňa, čítanie alebo relaxačná hudba. Chvíľku predtým než pôjdete do postele, by ste sa už nemali vystavovať modrému svetlu, pretože znižuje kvalitu spánku.

2. Zbavte sa stresu

stress photo
JESHOOTS-com/Pixabay

Stres v živote vyťaženého človeka nie je nič zvláštne. Mali by ste mu však venovať väčšiu pozornosť, pretože môže nielen uškodiť vášmu psychickému a fyzickému zdraviu, ale ovplyvňuje aj váš spánok.
Zistite, čo ho vyvoláva, a zamyslite sa nad tým, či s tým dokážete niečo robiť. Ak nie je možné sa ho zbaviť, mali by ste sa začať venovať aktivitám, ktoré by vám v tom mohli pomôcť: relax, čítanie, prechádzka alebo meditácia, je však mnoho iných aktivít, stačí si len nájsť tú svoju.

3. Hýbte sa

active photo
StockSnap/Pixabay

Pravidelný pohyb je základ, aby sme predišli chronickým ochoreniam. Okrem toho pomáha odstraňovať únavu a zvyšuje hladinu energie. Len 6 týždňov pravidelného pohybu vás zbaví emocionálneho vyčerpania, únavy, zlepší kvalitu spánku, kognitívne schopnosti a viditeľné bude aj zlepšenie v práci.

4. Obmedzte alkohol

alcohol photo
Couleur/Pixabay

Pitie alkoholu vo vás môže vyvolať pocit ospalosti a relaxu. Mnoho ľudí si myslí, že vďaka alkoholu dokážu rýchlejšie zaspať. Okrem toho však viditeľne zhoršuje kvalitu spánku. Preto by bolo vhodné mieru alkoholu počas večera postupne znižovať.

5. Vyvážená strava

healthy diet photo
coyot/Pixabay

Ak pociťujete už spomínané stavy, nebolo by na škodu zmeniť aj svoje stravovacie návyky. Nielenže zvyšuje vyvážená strava hladinu energie, pomáha predchádzať viacerým ochoreniam. Príjem spracovaných potravín, ktoré obsahujú mnoho cukru a tuku, negatívne ovplyvní vaše zdravie aj celkovú energiu. Ďalšou dôležitou informáciou je, že vynechanie čo i len jedného jedla negatívne ovplyvní vaše fungovanie počas dňa.

6. Obmedzte príjem cukrov

berries photo
Couleur/Pixabay

Pri únave človek často siahne po niečom sladkom, to vám však energiu doplní len na krátky čas, a potom sa budete cítiť ešte unavenejšie. Takisto zvyšuje riziko obezity, cukrovky 2. typu a srdcových ochorení. Ak sa neviete so sladkým rozlúčiť, skúste ho nahradiť čerstvým alebo sušeným ovocím a orechmi.

7. Pite dostatok vody

drinking water photo
Sponchia/Pixabay

Pitný režim nie je dôležitý len pri vyčerpanosti. Dehydratácia má obrovský dopad na funkciu mozgu, náladu, energiu a podobne. Napite sa vždy, keď cítite aj ten najmenší pocit smädu. Ak športujete alebo bývate v teplejších krajinách, váš príjem by mal byť, samozrejme, ešte vyšší. Naklepšie by však bolo piť pravidelne, aj keď smäd necítite.

8. Socializujte sa

friends talking photo
A_Werdan/Pixabay

Stretnutia s druhými sú veľmi dôležité, ak hovoríme o zdravom fungovaní. Izolácia spôsobuje výkyvy nálad a pocit únavy. Niekoľko výskumov ukázalo, že socializácia pomáha zlepšiť psychický aj fyzický stav človeka. Takže ak sa cítite unavene a bez nálady, zavolajte priateľom a stretnite sa, uvidíte, že vám to pomôže.

Zdroj

Ivana Božiková
Zdravím, volám sa Ivana a študujem filológiu v Banskej Bystrici. Rada čítam, píšem, zisťujem a vymýšľam, cestujem, spoznávam, smejem sa a nepohrdnem ani dobrým jedlom. Teší ma!

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.