Ako nabíjať elektrické vozidlá? Odpoveď sa môže skrývať v špenáte

215

Špenát je zdravý, no to žiadnemu dieťaťu nestačí k tomu, aby ho malo rado. Avšak, táto zelená zelenina preplnená živinami neposkytuje energiu iba ľuďom. Podľa novej štúdie má tiež potenciál pomôcť pri napájaní palivových článkov.

Foto od Pixabay

Vo vyhlásení vedci z chemickej katedry na Americkej univerzite vysvetlili, že špenát po premene zo svojej listovej a jedlej formy na uhlíkovú nanoštruktúru pôsobí ako katalyzátor reakcie na zníženie kyslíka v palivových článkoch a batériách. Reakcia na zníženie kyslíka je jednou z dvoch reakcií v palivových článkoch a kovovo-vzduchových batériách a je zvyčajne pomalšia. Obmedzuje energetický výkon týchto zariadení. Vedci už dlho vedia, že určité uhlíkové materiály môžu katalyzovať reakciu. Ale tieto katalyzátory na báze uhlíka nie vždy fungujú tak dobre alebo lepšie ako tradičné katalyzátory na báze platiny.

Vedci chceli nájsť lacnú a menej toxickú metódu prípravy účinného katalyzátora pomocou ľahko dostupných prírodných zdrojov. Výzvu zatiaľ zvládajú použitím špenátu.
„Táto práca naznačuje, že je možné z neho vyrobiť udržateľné katalyzátory pre reakciu na zníženie kyslíka z prírodných zdrojov,“ uviedol profesor Shouzhong Zou, profesor chémie na AU a hlavný autor príspevku. „Metóda, ktorú sme testovali, môže produkovať vysoko aktívne katalyzátory na báze uhlíka zo špenátu, ktorý je obnoviteľnou biomasou. V skutočnosti sa domnievame, že prekonáva komerčné platinové katalyzátory v aktivite aj stabilite,“ dodal.

Katalyzátory urýchľujú reakciu na zníženie kyslíka, aby vytvorili dostatočný prúd a vytvorili energiu. Medzi praktické aplikácie výskumu patria palivové články a batérie typu kov-vzduch, ktoré poháňajú napr. aj elektrické vozidlá. Vedci robia pokroky v laboratóriách a prototypoch s katalyzátormi pochádzajúcimi z rastlín alebo rastlinných produktov, ako sú napríklad ryža. Špenát je dobrým kandidátom aj preto, že prežije pri nízkych teplotách, ľahko sa pestuje a je bohatý na železo a dusík, ktoré sú pre tento typ katalyzátora nevyhnutné. Ďalším krokom vedcov bude vloženie katalyzátorov z laboratórnej simulácie do prototypov zariadení, ako sú napríklad vodíkové palivové články.

 

 

 

Zdroj

Zuzana Kostelníková
Ahojte, volám sa Zuzana, keďže ešte študujem na vysokej škole, presnejšie na fakulte verejnej správy, tak mám aj dostatok voľného času. Ten venujem najmä vám - čitateľom a to tým, že sa vám snažím prinášať tie najzaujímavejšie a najaktuálnejšie informácie z celého sveta, ale aj z domova. Okrem písania mi môj voľný čas zaberá motorka, mám rada šport, šoférovanie a ako každá žena milujem nakupovanie.
Odoberať
Upozorniť na
Meno alebo prezývka
Nie je povinný
Pre správne fungovanie komentárov spracúvame cookies, prezývky a e-maily používateľov

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

0 Komentáre
Inline Feedbacks
Zobraziť všetky komentáre