Musí hektická doba priniesť vždy tie nesprávne rozhodnutia? Ak myslíte dopredu, nie. Ak vám záleží na vašich cieľoch a zdravom životnom štýle, zvládnete aj každodenné nástrahy spojené s dennodenným cestovaním, stresom a občasným pocitom nestíhania…

Každý z nás sa ocitol v situácii, kedy od hladu nevedel čo so sebou. Na tom by nebolo nič zvláštne, no jednoduché riešenie v podobe skonzumovania niečoho, čo podporí vaše fitnes ciele, jednoducho nebolo po ruke. Tieto situácie predstavujú kľúčové, kritické momenty, ktoré môžu významne otestovať vašu cieľavedomosť a svedomitosť. Siahnete na cestách po bagete z pumpy a tyčinke plnej cukru? Objednáte si domov pizzu aby ste okamžite zahnali váš enormný pocit hladu?

Nie. Ste totiž vopred pripravení a okolnosti s vami nevy… Nevybabrú. No vy vybabrete s nimi! Tieto potraviny predstavujú skvelé riešenie toho, ako rýchlo a bez výčitiek zahnať hlad.

ako zahnať hlad

 

1. Konzervovaná strava? Pre kritické situácie vítané riešenie!

 

Jasná vec, čerstvé ryby a zelenina – to je to najlepšie. Ale pre takéto prípady, ktoré sa vyskytnú možno pár x v roku (alebo mesiaci?) je tuniak (ryby) alebo fazuľa (strukoviny) v konzerve perfektným riešením. Lacné, jednoduché. Otvoríte a jete. Ak k tomu nájdete zopár celozrnných suchárov, prípadne nejaký celozrnný chlieb, bod navyše pre vás! Vaša núdzová strava bude obohatená aj o sacharidy. Tuniak ale aj fazuľa predstavujú zdroj bielkovín. Ak bude tuniak v oleji, pripíšte si  kalórie navyše.

 

 

2. Geniálne ovsené vločky!

 

Sú potravinou, ktorú využijete naozaj všestranne. S mliekom (teplým alebo studeným), rozmixované s vajíčkami a odmerkou proteínu pripravené na panvici vo forme proteínových palaciniek, len tak s ovocím, prípadne si ich rozmiešajte spolu s pudingom. V diéte sa vám istotne zapáči delikátna kombinácia banán + čučoriedky + vločky + zopár nasekaných mandlí. Hej, vtedy je to vítaný, vytúžený dezert! Vločky sú bohaté na vlákninu a komplexné sacharidy. Ako ich využiť v čase krízy? To záleží od toho, koľko času máte… Ľahko sa kombinujú s rôznymi inými potravinami tak, aby to dávalo zmysel. Sladké alebo slané vločky? Je to na vás. Nech je vaše gusto akékoľvek, vedzte, že vám v suchu a primeranej teplote vydrží balíček vločiek naozaj dlho. To ich predurčuje do pozície perfektnej krízovej potraviny chrániacej váš nepriestrelný režim 1, 2.

 

 

3. Vajíčka – kráľ proteínov!

 

Nepatríme k tým, ktorí prepadli ich príprave na sladko. Sme zástancami tradičnej verzie – vajíčka vo forme praženice, volské oká, vajcia natvrdo. Vždy ich zľahka posolíme morskou soľou… Tak nám chutia. Mali by mať čestné miesto vo dverách vašej chladničky. V nej vydržia pomerne dosť dlhú dobu. Samozrejme, ak nie ste presvedčení o ich čerstvosti, preverte to otestovaním ich vône po rozbití do misky. Buďte si istí tým, že ich skonzumovaním do tela dostanete bielkoviny perfektné z hľadiska biologickej využiteľnosti! Obsahujú aj tuky – tie podporia pocit sýtosti a vašu spokojnosť 3.

 

 

4. Orechy a semená = nezmar medzi potravinami

 

Kvalitné tuky. Riadne zasýtia! Týmto ich možno stručne charakterizovať. A čo ďalej? S trvanlivosťou sú na tom podobne ako vločky. V suchu a v primeranej teplote budú tvoriť zadné dvierka vášho režimu. Áno, mali by ste ich konzumovať pravidelne, zaiste vás ale počkajú a zasýtia aj vtedy, keď práve nestíhate! Mix orechov a semien v dóze na poličke v práci, samozrejme im nájdite miesto aj vo vašej kuchyni. Vážení estéti s citom pre detail, orechy neslúžia len na zdobenie vašich sacharidových a proteínových kaší a koláčikov 4!

 

 

5. Kazeín a srvátkový proteín (v prášku)

 

Vyrábajú sa z kravského mlieka a zaručene vám zachutia 5! Týmto vašu redukčnú diétu nepokazíte! Dobre skladné balenie vášho obľúbeného proteínu a šejker vedľa neho. V práci a doma. Spravte z toho pravidlo. Srvátkový proteín zaženie pocit hladu a zdvihne hladinu vašich bielkovín na kratší čas než je tomu v prípade kazeínu, avšak je vždy lepšou voľbou, než čokoládová tyčinka!  Medzi naše obľúbené zdravé kombinácie pre zahnanie hladu patrí hrsť orechov a whey proteín Toto sa dá konzumovať doslova v každej situácií! Takže už žiadne výhovorky a prihoďte do košíka jedno balenie vášho obľúbeného proteínu. Do zásoby…

 

 

Zapamätajte si – ľahko skladné a jednoduché potraviny nachádzajúce sa v prostredí, v ktorom sa zvyčajne pohybujete, vás zaručene zabrzdia vtedy, keď by ste siahli po niečom zakázanom a pokazili tým svoje úsilie v tréningu a stravovaní. Myslite na to, čo zjete zajtra, pozajtra, budúci týždeň. Včasným plánovaním nákupov obídete s bezpečným odstupom nežiaduce sklamanie zo seba samého.

Ako zahnať hlad bez jedla?

Ok, ale čo ak nechcete jesť vôbec. To sa samozrejme nedá a vlastne celý pocit hladu aj toho „vĺčieho“ je úzko prepojený s tým, čo jete všeobecne. Čiže vám nižšie ponúkame zopár tipov, ktoré sú skvelým doplnkom k vášmu boju s hladom ak ste si stravu dali doporiadku.

  1. Pite kávu –  Štúdie dokazujú, že konzumácia kávy môže efektívne znížiť apetít. Dajte si ale pozor na účinky kofeínu . Zaujímavosťou je, že bezkofeinová káva vykazuje vyššiu efektivitu pri zaháňaní hladu ako tá s kofeínom.
  2. Pite veľa vody – Nič nové pod slnkom. Veď hlad je prezlečený smäd. To je samozrejme hlúposť hlad je hlad a smäd je smäd . Ak však máte dostatok bielkovín, vitamínov a minerálov a nič vášmu telu nechýba kľudne ho môžete naplniť vodou a oklamať tak mozog, že máte plný žalúdok.
  3. Cvičte – Cvičenie môže znížiť produkciu hormónov, ktoré zodpovedajú za pocit hladu.
  4. Spite dostatočne –  Viacero štúdií potvrdzuje, že nedostatok spánku je spojený s neskorším prejedaním sa.  Menej ako 6 hodín spánku zvyšuje riziko obezity až o 55%
  5. Zredukujte stres – Vysoká hladinu stresového hormónu kortizolu môže spôsobovať aj oveľa väčší hlad
  6. Predstavte si jedlo po ktorom túžite – Podľa niektorých výskumníkov môže vizualizácia jedla, ktoré tak veľmi chcete mať v žalúdku znížiť aktuálny pocit hladu.  51 dobrovoľníkov si predstavovalo 3 alebo 33 cukríkov a následne ich pustili k myskám s cukríkmi. Skupina, ktorá si predstavovala, že ich má 33 zjedla v konečnom dôsledku až o 60% menej cukríkov.

 

Nezabúdajte, že hlad a jedlo je súčasťou zdravého životného štýlu. Nenahrádzajte nevyhnutné živiny vodou a ani nepodstupujte drastické diéty. Ak máte vlastný tip ako zahnať hlad podeľte sa oň  v komentároch !

Adam Guman
Študent FTVŠ UK Bratislava, odbor Trénerstvo - fitness, kulturistika a silový trojboj. Certifikovaný tréner. Majster sveta v silovom trojboji. Venuje sa silovému tréningu, práci na estetickej postave. Trénerskej praxi sa venuje v Bratislave.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.