Astaxantín je karotenoidný pigment vyskytujúci sa v určitých riasach a spôsobuje ružovo-červenú farbu lososa, v ktorom sa najčastejšie nachádza. Tento červený pigment možno tiež nájsť v pstruhoch, mikroriasach, kvasinkách a krevetách.

Astaxantín je antioxidant a hovorí sa, že má mnoho zdraviu prospešných výhod, keďže chráni bunky tela pred poškodením. Spája sa so zdravšou pokožkou, atletickou výkonnosťou a vytrvalosťou, zdravím srdca, bolesťami kĺbov a v budúcnosti môže mať využitie dokonca pri liečbe rakoviny. Môže zlepšiť fungovanie imunitného systému. Dokonca priaznivo vplýva aj v prípade Alzheimerovej choroby.

Účinky astaxanthinu

Pozrite sa spolu s nami bližšie na priaznivé účinky, ktoré môžete užívať tohto antixoidantu pocítiť.

astaxantín
Astaxantín nájdeme vo veľkom zastúpení v rybách. Foto: ZaujimavySvet

Antioxidačné účinky

Skutočnosť, že astaxantín patrí do skupiny antioxidantov, je veľmi dôležitá pre jeho zdravotné benefity. Veľmi dobre vieme, že antioxidanty sú pre nás veľmi dobré. Zlepšujú prietok krvi a znižujú oxidačný stres u fajčiarov a ľudí s nadváhou. Podľa porovnávacích štúdií, astaxantín vykazuje najvyššiu antioxidačnú aktivitu proti voľným radikálom.

Priaznivé účinky spojené s rakovinou

Astaxantín môže pomôcť pri liečbe rôznych druhov rakoviny. Podľa jednej štúdie bol zistený dlhodobý i krátkodobý vplyv astaxantínu na liečbu rakoviny prsníka vrátane zníženého rastu buniek rakoviny prsníka.

Účinky na pokožku

Astaxantín môže podporiť zdravie pokožky, keď ho aplikujeme lokálne. Kombináciou lokálnych a perorálnych dávok astaxantínu môže pomôcť vyhladiť vrásky, zmenšiť starecké škvrny a pomáha tiež udržať vlhkosť pokožky. Ako u mužov tak aj u žien sa zaznamenali pozitívne výsledky. Potrebné sú však ďalšie štúdie.

Doplnok pri cvičení

Veľa štúdií hovorí o priaznivom vplyve astaxantínu na vytrvalosť pri cvičení ako aj zníženie únavy po cvičení. Podľa istých štúdií realizovaných na myšiach sa zistilo, že astaxantín môže zvýšiť spotrebu mastných kyselín v tele čo následne pomáha k vytrvalosti a predchádzaniu poškodenia svalov a kostí. Potrebných je však viac štúdií, ktoré by potvrdili jeho účinky v prípade cvičení u ľudí.

Priaznivé účinky na zdravie srdca

Astaxantín môže pomáhať predchádzať srdcové ochorenia a znižovať hladinu cholesterolu. Potrebné sú však ďalšie výskumy. Štúdia, realizovaná na myšiach s hypertenziou ukázala, že astaxantín môže pomôcť zlepšiť hladinu elastínu a hrúbku arteriálnej steny.

Vplyv na bolesť kĺbov

Podľa niektorých štúdií, astaxantín môže znížiť zápal a symptómy bolestí, ktoré súvisia s artritídou. Podľa  niektorých tak astaxantín môže byť v budúcnosti využívaný na liečbu bolestí kĺbov, vrátane reumatoidnej artritídy a syndrómu karpálneho tunela.

Vplyv na mužskú plodnosť

Podľa štúdie z roku 2005, astaxantín priaznivo vplýva na plodnosť u mužov. V štúdii bolo zaznamenané zlepšenie parametrov spermíí týkajúcich sa ich počtu a pohyblivosti.

Vedľajšie a nežiadúce účinky astaxantínu

tablety
Astaxantín môžete užívať aj vo forme tabliet. Foto: ZaujimavySvet

Astaxantín je úplne bezpečný, pokiaľ sa konzumuje v malých množstvách v strave. Dospelí ho zvyčajne užívajú v dávkach 4 – 18 mg denne perorálne ako doplnok výživy. Jeho užívanie však môže spôsobiť väčšiu pohyblivosť čriev a červené zafarbenie stolice. Vysoké dávky astaxantínu môžu spôsobiť bolesti žalúdka.

V súčasnosti nie je dostatok overených informácií týkajúcich sa užívania astaxantínu počas tehotenstva a dojčenia. Každopádne sa odporúča neužívať vyššie množstvo astaxantínu než aké je v potravinách.

Astaxantín môže interagovať s niektorými liekmi a preto by ste pri niektorých kombináciách liekov a užívania astaxantínu mali byť opatrní a poradiť sa so svojim lekárom.

Lieky zmenené v pečeni (substráty cytochrómu P450 2B6 (CYP2B6)) a (substráty cytochrómu P450 3A4 (CYP3A4)) môžu interagovať s astaxantínom. Niektoré lieky sa menia a rozkladajú v pečeni. Astaxantín môže vplývať na rýchlosť, ako pečeň odbúrava niektoré lieky. To by mohlo zmeniť účinnosť týchto liekov a prípadne mať nepriaznivé účinky na organizmus.

Odporúčanie na záver

Na získanie potrebných živín a antioxidantov nachádzajúcich sa v astaxantíne sa odporúča raz alebo dvakrát do týždňa jesť lososa. Astaxantín je dostupný aj vo forme doplnkov výživy, avšak uprednostňujte jeho prirodzenú formu nachádzajúcu sa v potravinách.

 

Užitočné zdroje:

 

https://www.healthline.com/health/health-claims-astaxanthin

https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-1063/astaxanthin

 

Viktória Žolnová
Volám sa Viktória, vyštudovala som manažment v Prešove a v súčasnosti pracujem ako koordinátorka dobrovoľníkov pracujúcich s deťmi a mládežou. Veľmi rada čítam knihy a to najmä v angličtine, cestujem a tak spoznávam nových ľudí a rôzne kultúry. V neposlednom rade si rada vychutnám dobrú kávu, pohár vína a vypočujem kvalitnú hudbu.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.