Rastlina Cannabis sa pestuje a využíva na liečivé a priemyselné účely od dávnych čias. Dva hlavné druhy sú Cannabis sativa a Cannabis indica. Konope obsahuje viac ako 80 rôznych chemikálií známych ako kanabinoidy. Najhojnejší je THC teda tetrahydrokanabinol známy pre svoje psychoaktívne vlastnosti. Zatiaľ čo kanabidiol (CBD) je v početnosti hneď na druhom mieste ale na rozdiel od svojho kolegu nie je psychoaktívny. Dokáže dobre stimulovať náš endokanabioidný systém v mozgu a tým vplýva cbd aj na spánok.  Po novom si ho môžete zakúpiť aj na Slovensku.

cbd olej na spanie
Aké účinky má cbd v prípade spánku a čo hovoria štúdie?

Čo je porucha spánku?

Poznáme niekoľko typov porúch spánku. Delia sa na dve väčšie skupiny: kvalitatívne a kvantitatívne. Medzi kvalitatívne môžeme zaradiť: námesačnosť, nočné mory a bruxizmus (škrípanie zubami) . Ku kvantitatívnym patrí insomnia (nespavosť)  a hypersomnia (nadmerná spavosť, neschopnosť tela udržať bdelosť v čase obvyklej aktivity s prevádzané epizódami spánku a mdlôb)  .

Poruchou spánku trpí veľké percento ľudí. Bežne je príznakom iného problému, avšak vyskytuje sa aj ako samostatná porucha. Časté symptómy sú: plytký nekvalitný spánok, pocit neoddýchnutia si, časté ranné vstávanie a zlé zaspávanie.

Nespavosť môže spôsobovať viacero faktorov: mentálne problémy, úzkosť, postraumatický stres, depresia a faktory prostredia ( hlasné zvuky, svetlo z pouličných lámp prípadne od zapnutých spotrebičov v domácnosti).  Ako funguje cbd v prípade úzkosti sa dočítate v samostanom článku.

Ako funguje CBD a kanabinoidy?

Celý princíp fungovania týchto látok ešte nie je úplné pochopený. Z výskumov vieme, že CBD a kanabinoidy interagujú s bielkovinami a bunkami mozgu. Vedci objavili endokanabinoidný systém hrá úlohu pri niektorých funkciách tela ( nálada, chuť do jedla, spánok a ich regulovanie). V systéme sa nachádza sieť receptorov (primárne receptory CB1 a CB2) v mozgu a centrálnej nervovej sústave. Kanabidnoidy sa viažu na tieto bunky a účinkujú rôzne. Niektoré výskumy signalizujú interakciu CBD s konkrétnymi receptormi, čo môže viesť k zmene cyklu spánku.

Účinky CBD na spánok

Kanabidiol je jednou z hlavných nepsychotropných látok v rastline Cannabis sativa. V niekoľkých štúdiách sa preukázali hypnotické, antipsychotické, anxiolitické a neuroprotektívne vlastnosti. Ukazuje sa, že príjem 160 mg CBD za deň významne zvyšuje kvalitu a znižuje fragmentáciu spánku.

Prípadová štúdia publikovaná v roku 2019 zisťovala účinky CBD na spánok a úzkosti. Priemerný vek pacientov s úzkosťou bol 34 rokov a pacientov s poruchami spánku 36,5 roka. Preukázateľne sa znížil pocit úzkosti. Spánkové skóre vykazovalo mierne zlepšenie.  Výsledky naznačujú, že kanabidioly zlepšujú spánok a spánkové cykly.

V priebehu trojmesačnej štúdie vedci sledovali účastníkov mesačne. Pri prvom pozorovaní uviedlo zlepšenie spánku 66,7 %, ale až 25% sa zhoršil. Druhé pozorovanie vykazovalo 56,1% zlepšenie spánku a 26,8% účastníkov ho malo horší. Vedci dospeli k záveru, že CBD môže pomáhať so spánkom ale účinky sa nemusia prejaviť. Prečítajte si aké ďalšie látky vám môžu pomôcť zaspať.

 

cbd olej usamedical
CBD olej 5%

Užívanie a dávkovanie CBD pre lepšie spanie

Jedna z najznámejších foriem podania CBD je v podobe oleja. Výskumy ešte pokračujú, takže nie je úplne známe ideálne množstvo na deň. Väčšina štúdií odporúča podávať 25 až 1500 mg CBD denne. Kým nájdete čo vám vyhovuje najviac, môže to byť istý čas len pokus omyl. Odporúča sa začínať s nižším dávkovaním, postupne ho navyšovať a tým zistiť ideálnu hodnotu, ktorá vám vyhovuje.  Zisite viac o tom ako sa cbd dávkuje v samostatnom článku.

Existujú rôzne možnosti v užívaní kanabidiolu:

  • CBD oleje a kvapky
  • Tinktúry
  • Tabletky
  • Tobolky
  • Vdychovanie koncentrátov
  • Masti (kozmetika)

Všeobecne, vdychovanie pár je najrýchlejší spôsob organizmu vstrebať účinnú látku avšak je potencionálne riziko pre dýchací systém. Typ užívania závisí od osobných preferencií daného človeka. Prípadne jeho telesnej váhe, celkovej schopnosti tela reagovať na medikáciu a na type problémov so spánkom. Jednoducho, každý si je schopný nájsť spôsob vyhovujúci mu najviac.

Ostatné účinky CBD

Určite nájdeme aj iné účinky CBD ako len spánok,. Taktiež napomáha s chronickými bolesťami, ktoré sú jedným z najzávažnejších stavov potrebných liečiť. U pacientov s rakovinou zlepšuje apetít a triašku tela. Dokonca sa odporúča aj pri úľave od menštruačných bolestí a migrén. Preukázaný bol aj pozitívny vplyv na aknóznu a zapálenú pleť. Vedci predpokladajú, že CBD môže tiež pomôcť s prevenciou alebo liečbou:

  • Závislosť na drogách,
  • Depresiami
  • Vysokým krvným tlakom
  • Diabetom
  • Nevoľnosťou po chemoterapii

Existuje mnoho spôsobov využitia a je len na danom človeku čo potrebuje liečiť. Mnoho rôznych účinkov CBD olejov či kvapiek potvrdzujú recenzie užívateľov na internete.  Prečítajte si skúsenosti s užívaním CBD olejov.

 

Záver

Lekári pri liečbe nespavosti najčastejšie odporúčajú zmeniť správanie vrámci spánkového režimu prípadne k tomu predpisujú lieky. Užívanie CBD sa javí bezpečné s pozitívnym účinkom na predĺženie spánkového cyklu. Práve preto časť pacientov inklinuje k jeho užívaniu. Avšak je potrebných viac štúdií na presné popísanie účinného množstva a spôsobu užívania.

 

Zdroje

Literatúra:

HUGHES S., LEE N., LEWIS H., SHANNON S. 2019: Cannabidiol in Axiety and Sleep: A Large Case Series. Perm J. 23:18-041

Veronika Lokšová
Volám sa Veronika. Študujem Veterinárnu hygienu a ekológiu v Brne. Zaujímam sa o životné prostredie a udržateľný spôsob života. Medzi moje najobľúbenejšie kratochvíle patrí jazda na koni, venčenie mojej kólie a fotografovanie prírody.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.