Súčasný rýchly životný štýl vyvíja na naše telo a mozog vyššiu záťaž ako kedysi. Vyššia produktivita a kreativita je požadovaná z každej strany. Ľudia neraz siahajú po látkach a doplnkoch, ktoré podporujú sústredenie sa a tým aj výkon. Tieto látky sú známe ako nootropiká. Zlepšujú fungovanie mozgu a kognitívne funkcie od pamäte po kreativitu, od motivácie po koncentráciu. Nootropiká sa prvýkrát objavujú v 70-tych rokoch 20. storočia. Chcete vedieť, aké doplnky a látky sú tie najvhodnejšie ak chcete podporiť pamäť, koncentráciu alebo sústredenie?

látky na podporu sústredenia

Ženšen proti stresu

V prípade, že potrebujete znížiť psychický stres, siahnite po ženšeni. Vďaka jeho priaznivým účinkom na činnosť mozgu sa radí do kategórie nootropík. Ľudia, ktorí užívali ženšen počas 8 dní, prejavili zvýšený pokoj a lepší výkon v matematike.

Výhody ženšenu:

  • Liečba stresu
  • Zlepšená funkcia mozgu
  • Antioxidačná podpora

Ženšen možno konzumovať v prírodnej forme ako koreň, ktorý môžete jesť surový podobne ako mrkvu, alebo ho mierne zapariť, aby ste ho zjemnili. Odporúča sa konzumovať 2 plátky hrubé 1 cm. Môžete ho pridať do domácich polievok alebo čajov. Má zemitú chuť.

Možno ho tiež nájsť vo forme prášku, kapsúl, tabliet alebo olejovej forme. Najlepšie je začať s 200 až 400 mg extraktu a postupne množstvo zvyšovať.

Možné vedľajšie účinky

Konzumovanie ženšenu sa považuje všeobecne za bezpečné. Medzi prípadné vedľajšie účinky spojené s nesprávnym užívaním ženšenu patria: bolesť hlavy, závraty, úzkosť, nespavosť, nervozita, nevoľnosť, hnačky, sucho v ústach, rýchly srdcový rytmus.

 

Podpora činnosti mozgu vďaka MCT oleju

 

Skratka MCT je odvodená od anglického názvu medium-chain triglycerides alebo mastné kyseliny, ktoré boli študované pre ich vplyv na zdravie mozgu, najmä u ľudí s Alzheimerovou chorobou. Doplnky MCT podľa jednej štúdie z roku 2013 pomohli zvýšiť energiu mozgu o 9 percent. Najpozoruhodnejší je však výskum, ktorý naznačuje, že MCT doplnky môžu dodávať energiu odumierajúcim mozgovým bunkám a udržať neuróny nažive pri Alzheimerovej chorobe.

Výhody MCT:

  • Všeobecné zdravie mozgu
  • Energia mozgu
  • Pôsobí antistresovo
  • Antioxidant

Prírodná verzia MCT je dostupná v podobe kokosového oleja. Odporúčaná dávka sú 2 polievkové lyžice, alebo 30 ml. Kokosový olej je možné pridať aj do šálky kávy, čím prijmeme MCT.

Vedľajšie účinky

patria hnačky, dyspepsia a plynatosť. V prípade výskytu týchto príznakov je dobré prestať užívať MCT. Vzhľadom k vysokému množstvu nasýtených tukov a kalórií nachádzajúcich sa v MCT môže užívanie doplnkov negatívne vplývať aj na hladinu cholesterolu. V prípade užívania doplnkov podľa odporúčaní sú tieto nepriaznivé účinky málo pravdepodobné.

mct olej

 

L-theanín pre podporu sústredenia a kreativity

L-theanín je aminokyselina, ktorá je hlavnou súčasťou čierneho a zeleného čaju. Výskumy však ukazujú, že môže podporovať čokoľvek, od relaxácie po vzrušenie. Jedna zistila, že príjem L-theanínu viedol k zníženiu stresových reakcií, napríklad srdcovej frekvencie, v porovnaní s placebom. Ďalšia štúdia ukázala, že konzumáciou L-thenínu je možné zvýšiť mentálne sústredenie a vzrušenie.

Výhody L-theanínu:

  • Pocit pokoja
  • Zvýšená kreativita

V prírodnej forme je L-theanín dostupný v . Zelený čaj obsahuje 25 až 60 mg L-theanínu, čo je zo všetkých najviac.

Priemerná odporúčaná dávka je 200 mg dvakrát denne vo forme tabliet alebo prášku.

Možné vedľajšie účinky spojené s užívaním zeleného čaju a obzvlášť s látkou zvanou polyfenol EGCG súvisia so znížením účinnosti niektorých chemoterapeutických liekov.

l-theanin čaj
Nezabudnite, že pre kvalitný účinok je potrebné siahnuť po kvalitnom čaji

Na popoludňajší útlm skúste Rozhodnicu ružovú (Rhodiola rosea)

Rozchodnica ružová je adaptogénne nootropikum, ktoré môže zlepšiť kognitívne funkcie, zlepšiť pamäť a učenie, a chrániť mozog. Pomáha tiež pri emočnom upokojení a chráni pred emočným stresom. Skúmanie účinkov tejto rastliny zistilo, že môže byť užitočná pri zmierňovaní „mozgovej hmly“. Štúdia z roku 2012 zistila, že užívanie 400 mg Rozchodnice ružovej po dobu štyroch týždňov významne prispelo k zlepšeniu príznakov stresu ako je únava, vyčerpanie, úzkosť.

Výhody Rozchodnice ružovej:

  • Zmierňuje únavu mozgu
  • Poráža stres

V prírodnej forme je Rozchodnica ružová k dispozícii v čaji. Takéto užívanie sa však veľmi neodporúča, pretože dávkovanie je zvyčajne veľmi komplikované. Jej doplnky sú dostupné ako tinktúry, pilulky, extrakty a prášok. Odporúča sa nekonzumovať Rozchodnicu ružovú pred spaním, pretože by to mohlo vyvolať akési rozrušenie.

Pri nakupovaní doplnkov sa odporúča hľadať také, ktoré obsahujú štandardizované množstvo 3 percent rosavínov, 1 percento salidrosidov, čo je pomer, v akom sa tieto zlúčeniny prirodzene nachádzajú v koreni.

Vo všeobecnosti je užívanie Rozchodnice ružovej bezpečné a je dobre znášaná u väčšiny ľudí. Dôležité je kupovať overený produkt.

Máte ťažkosti so sústredením sa? Siahnite po koreni Maca!

maca koreň
Maca Peruánska

Koreň Maca je superpotravina, ktorá je zároveň nootropikom. Maca pôsobí priamo na dve oblasti mozgu – hypotalamus a hypofýzu, aby pomohla zvýšiť sústredenie. Môže zároveň zvýšiť fyzickú a duševnú energiu, znížiť stres, zmierniť depresiu, upokojiť úzkosť a zároveň stimulovať činnosť mozgu.

Výhody Maca:

  • Zvýšená duševná energia
  • Lepšia sústredenosť
  • Zlepšená celková pamäť
  • Zvýšený pocit pokoja

V prírodnej forme je možné koreň maca variť tak, ako by ste varili zemiak, alebo ho pridať do polievky alebo čaju. Koreň je možné aj vysušiť a zomlieť do formy prášku, ktorý je možné pridať do jedla, ovsených vločiek či smoothies. Maca je dostupná aj vo forme kapsúl,

Vo všeobecnosti je užívanie maca bezpečné, no v každom prípade je dobre poradiť sa so svojím lekárom skôr, ako začnete užívať maca, obzvlášť, ak máte problémy so štítnou žľazou, ste tehotná alebo dojčíte.

Zmesi na podporu činnosti mozgu

Nootropiká môžu byť len jedná látka alebo aj zmes rôznych látok, ktoré zlepšujú kognitívne funkcie.

Medzi niektoré zmesi patria napríklad: BrainActive od Advance Nutraceutics, ktorý obsahuje až 13 rôznych látok na podporu sústredenie, pamäte a činnosti mozgu ako je napríklad kofeín, ginkgo, ženšen, taurín alebo DMAE.  Tento doplnok si na základe skúseností pochvaľujú aj seniori.

 

Doplnky a tabletky na pamäť a sústredenie určené pre seniorov

senior

Kognitívny pokles je prirodzenou súčasťou procesu starnutia. Avšak aj seniori môžu urobiť niečo preto, aby si s pribúdajúcim vekom zachovali svoj mozog zdravý. Tu je niekoľko skvelých doplnkov, ktoré zlepšujú bystrosť a pamäť:

Zinok (aj ako tabletky)

Podľa štúdie uskutočnenej na Oregonskej štátnej univerzite, viac ako 40 percent staršej populácie má nedostatok zinku. To spôsobuje, že neurotransmitery v mozgu nie sú schopné navzájom spolu komunikovať, čo vplýva na pracovnú pamäť. Všeobecne platí, že seniori by mali užívať minimálne 40 mg zinku denne. Okrem toho sa odporúča jesť veľa orechov, mliečnych výrobkov, varených mäkkýšov a iných potravín s vysokým obsahom zinku.

Tiamín (vitamín B1)

Nedostatok tiamínu súvisí s Korsakoffovým syndrómom, Alzheimerovou chorobou a rôznymi ďalšími poruchami kognitívneho zdravia. Doplnky tiamínu môžu minimalizovať príznaky demencie Väčšina vysokokvalitných multivitamínov je plná tiamínu, ale niektoré spoločnosti predávajú komplexné doplnky vitamínu B samostatne.

Vápnik

Mnoho neurológov tvrdí, že vápnik je jedným z najdôležitejších minerálov pre kognitívne funkcie. Vápnik reguluje prenosy buniek, prenáša nervové signály, stimuluje produkciu zdravých mozgových buniek. U seniorov je nedostatok vápnika veľmi častý, a preto lekári často odporúčajú užívanie doplnkov vápnika.

Vitamín E

Vitamín E obsahuje antioxidanty, ktoré vyhľadávajú a ničia voľné radikály v mozgu. Ak voľné radikály nie sú zničené, môžu poškodiť mozgové bunky a zvýšiť riziko demencie. Relatívne zdravý senior bez príznakov demencie by mal prijať okolo 15 mg vitamínu E denne napríklad vo forme tabletiek.

Horčík

Nedostatočný prijem horčíka môže telu sťažiť odbúravanie základných vitamínov a minerálov. Horčík premieňa vo vnútri tráviaceho traktu rôzne živiny na ich aktívne formy. Niekoľko štúdií odhalilo, že doplnky horčíka môžu zlepšiť dlhodobú aj pracovnú pamäť. Užívať ho možno v tekutej forme ale aj ako tabletky.

 

Zdroje

https://www.homecareassistancecarmichael.com/brain-boosting-supplements-for-the-elderly/

 

Viktória Žolnová
Volám sa Viktória, vyštudovala som manažment v Prešove a v súčasnosti pracujem ako koordinátorka dobrovoľníkov pracujúcich s deťmi a mládežou. Veľmi rada čítam knihy a to najmä v angličtine, cestujem a tak spoznávam nových ľudí a rôzne kultúry. V neposlednom rade si rada vychutnám dobrú kávu, pohár vína a vypočujem kvalitnú hudbu.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.