Keto diéta je dlhodobo obľúbený štýl stravovania.  Ľudia, ktorí sú „keto pozitív“  sa zameriavajú na nízko sacharidovú stravu a zvýšený príjem tukov. Cieľom týchto ľudí je dostať sa do takzvanej ketózy. Nebudeme si rozoberať keto diétu, to sme už robili v predošlom článku.

A aj keď ide o pre mnohých vysoko účinnú diétu. Nie všetko má len pozitíva. Vždy je podstatné rozprávať aj o negatívach rôznych aspektov života. Respektíve konštruktívna kritika nikdy nie je na škodu. Preto si v tomto článku rozoberieme negatíva keto diéty.

keto dieta

Negatívum číslo 1: Keto chrípka

Príjem sacharidov v keto diéte je zvyčajne obmedzený na menej ako 50 g denne. Čo môže vášmu telu spôsobiť šok. Keď vaše telo vyčerpá svoje zásoby sacharidov a prepne na využívanie ketónov a tuku ako paliva na začiatku tohto stravovacieho režimu, môže znamenať príznaky podobné chrípke. Medzi príznaky patria bolesti hlavy, závraty, únava, nevoľnosť a zápcha. Často sa tak deje kvôli dehydratácii organizmu a nerovnováhy elektrolytov, ku ktorým dochádza, keď sa vaše telo prispôsobuje ketóze.

Väčšina ľudí po prekonaní keto chrípky sa cíti lepšie v priebehu niekoľkých týždňov. Je dôležité sledovať príznaky počas diéty. Ostať dostatočne hydratovaný a jesť potraviny bohaté na sodík draslík a ďalšie elektrolyty.

Keto stravovanie môže stresovať obličky

Živočíšne potraviny s vysokým obsahom tuku, ako sú vajíčka, mäso a syry. Sú základom keto stravy, pretože neobsahujú sacharidy. Pokiaľ budete jesť veľa týchto potravín, môžete mať vyššie riziko vzniku ľadvinových kameňov.

Je to preto, že vysoký príjem potravín môže spôsobiť až to, že sa krv a moč stanú kyslejšími. Vedie to k zvýšenému vylučovaniu vápnika močom. Dokonca niektoré štúdie naznačujú, že keto diéta znižuje množstvo citrátu, ktorý sa uvoľňuje močom. On sa môže viazať na vápnik a zabrániť tvorbe obličkových kameňov. Zníženie jeho hladiny môže tiež zvýšiť riziko ich vzniku.

keto potraviny

Keto diéta môže viesť k tráviacim problémom a zmenám žalúdočných baktérií

Vzhľadom k tomu, že keto diéta obmedzuje sacharidy, môže byť náročné splniť vašu dennú potrebu vlákniny. Niektoré z najbohatších zdrojov vlákniny, ako je ovocie s vysokým obsahom sacharidov, škrobová zelenina, celozrnné výrobky a fazuľa sú z diéty vylúčené. Práve preto koľko cukru obsahujú. Preto môže diéta viesť k tráviacim problémom a zápche.

Vláknina vyživuje prospešné baktérie vo vašom čreve. Zdravé črevá môžu pomôcť posilniť imunitu, zlepšiť duševné zdravie a znížiť zápal.

Nízkosacharidová diéta, ktorá redukuje vlákninu, ako keto stravovanie môže negatívne ovplyvniť vaše črevné baktérie. Avšak výskumy majú zmiešané výsledky. Niektoré keto-friendly potraviny s vysokým obsahom vlákniny sú ľanové semienka, chia semienka, kokos, brokolica, karfiol a listová zelenina.

špargľa

Negatívum je aj deficit výživných látok

Keďže tento typ stravovania obmedzuje niekoľko potravín bohatých na živiny ako celozrnné výrobky a strukoviny, nemusí poskytovať dostatočné množstvo vitamínov a minerálov. Niektoré výskumy naznačujú, že keto diéta neposkytuje dostatočné množstvo vápnika, vitamínu D, horčíka a fosforu.

Štúdia hodnotiaca zloženie živín bežnej stravy, odhalila, že stravovací režim s nízkym obsahom cukrov poskytuje len 12 z 27 vitamínov a minerálov, ktoré vaše telo potrebuje získať zo stravy. Časom to môže viesť až k deficitu podstatných živín.

Nezabúdajte, že nutričná vyváženosť diéty závisí na konkrétnych potravinách, ktoré konzumujete. Strava bohatá na zdravé potraviny s nízkym obsahom sacharidov, ako je avokádo, orechy a neškrobová zelenina, poskytuje viac živín ako spracované mäso a keto pochutiny.

 

Môže viesť k nebezpečne nízkemu krvnému cukru

Bolo preukázané, že nizkosacharidové diéty (keto) pomáhajú zvládať hladinu cukru v krvi u ľudí trpiacich cukrovkou.

Avšak niektoré štúdie naznačujú tiež zníženie hladiny hemoglobínu  A1c – čo je miera priemernej hladiny cukru v krvi. Ľudia trpiaci diabetom 1. typu môžu byť vystavení vysokému riziku vzniku epizód nízkej hladiny cukru v krvi (hypoglykémie), ktorá sa vyznačuje zmätenosťou, triaškou, únavou a potením. Hypoglykémia môže viesť až ku kóme a smrti pokiaľ nie je liečená.

Výskum na 11 dospelých ľuďoch s diabetom 1. typu, ktorí držali keto diétu dlhšie ako 2 roky, zistila, že medián príhod nízkej hladiny cukru sa blížil 1 za deň.

Jedinci s typom 1. majú obvykle nízku hladinu cukru v krvi, pokiaľ užívajú viac inzulínu a nekonzumujú dostatok sacharidov.

Môže negatívne vplývať na zdravie kostí

Keto sa tiež spája so zhoršením zdravia kostí. Niekoľko štúdií na zvieratách spojuje keto diétu so zníženou pevnosťou kostí. Pravdepodobne kvôli strate minimálnej hustoty kosti, ku ktorej môže dôjsť v prípade, keď sa vaše telo adaptuje na ketózu.

keto recept

Keto diéta môže zvýšiť riziko vzniku chronických chorôb

Stále sa vášnivo diskutuje o vplyve keto stravovania na vznik chronických ochorení, ako je srdcové ochorenie či rakovina. Princíp stále nie je úplne pochopený. Niektoré dôkazy naznačujú, že diéty s vysokým obsahom tuku a nízkym obsahom sacharidov, ktoré sa zameriavajú na živočíšne potraviny, môžu viesť k zlým zdravotným výsledkom, zatiaľ čo diéty, ktoré kladú dôraz na rastlinné zdroje tukov a bielkovín poskytujú benefity.

Dlhoročná pozorovacia štúdia na viac ako 130000 dospelých spojila diétu s nízkym obsahom sacharidov na živočíšnom základe s vyššou mierou úmrtí na srdečné choroby, rakovinu a iné príčiny.

Na druhú stranu nízkosacharidové diéty založené na zelenine boli spojené s nižšou mierou úmrtia na srdečné problémy a iné dôvody.

Iný výskum na viac ako 15000 dospelých zistil podobné výsledky, ale spojil diéty s nízkym a vysokým obsahom sacharidov s vyššou úmrtnosťou v porovnaní s diétami so stredným obsahom sacharidov v ktorých cukry tvorili 50-55 % celkových kalórií.

Stále sú potrebné ďalšie a ďalšie výskumy.

 

Nevýhodou môže byť aj hnačka

Pokiaľ pociťujete väčšiu potrebu behať na záchod, rýchle googlovanie vám potvrdí, že v tom nemusíte byť sami. Môže to byť spôsobené tým, že žlčník, ktorý produkuje a skladuje žlč pomáhajúca odbúravať tuk v strave sa cíti veľmi zaťažený.

Hnačka tiež vie byť spôsobená nedostatočným množstvom vlákniny pokiaľ nedoplníte v strave vlákninu v podobe dostatku zeleniny. Tiež to vie spôsobiť neznášanlivosť na mleične výrobky alebo umelé sladidlá – teda veci ktoré asi jete častejšie pri zmene stravovania bez toho aby ste si to uvedomovali.

toilet photo

Menej svalovej hmoty a znížený metabolizmus

Dôsledkov zmien spôsobených keto diétou vie byť hneď niekoľko. Spolu so stratou hmotnosti súvisí aj strata svalovej hmoty. Síce pomocou nej schudnete, ale často veľké množstvo svalov. Pretože svaly spaľujú viac kalórií ako tuk, ovplyvní to aj váš metabolizmus.

Ďalšie nevýhody

Ako pri mnohých diétach medzi niektoré nevýhody môže patriť:

  • Zmena nálad a frustrácia zo zmeny životného štýlu kedy si niečo odopierame
  • V tom prípade môže nastať „jojo efekt“ ak sa človek vráti k predošlému životnému štýlu
  • Môže sa objaviť aj takzvaný „keto“ zápach z úst spôsobený zmenou stravovania
  • Pre niektorých ľudí môže byť tento druh stravovania príliš finančné náročný. Preto čoraz viac ľudí vyhľadáva lacné keto diéty.

Je teda keto diéta zdravá?

Najnovšie poznatky v oblasti stravovania sa radikálne vyhýbajú označovaním rôznych stravovacích štýlov za „zdravé“. Prečo? Lebo stravovanie je veľmi komplexný a špecifický odbor, že nie je tak ľahké určiť,  ktoré potraviny sú zdravé a ktoré naopak škodia. Keto diéta môže byť vhodným spôsobom ako schudnúť. Mali by ste však pozorne zvážiť všetky negatíva a či nespadáte do niektorých vyššie spomenutých rizikových skupín.  V každom prípade je keto diéta považovaná za bezpečnú.

Sú recenzie a skúsenosti negatívne alebo pozitívne?

V inom článku sme sa venovali rozboru recenzií a skúseností s keto diétou. Zozbierali sme najčastejšie sa opakujúce recenzie aj tie pozitívne aj tie negatívne. Niektorým ľuďom, ktorí sa rozhodli zdravo žiť pomohla keto diéta spáliť prebytočné kilogramy a tak si zlepšiť zdravie. Iným nízkosacharidové stravovanie vôbec nevyhovovalo.

 

Slovo na záver

Vždy keď sa rozhodnete pre nejaké radikálne stravovanie poraďte sa s odborníkom. Lekárom alebo výživovým poradcom. Za opýtanie nič nedáte. A hlavne vždy si porovnajte plusy a mínusy danej diéty aby ste si boli 100 % istí, že je vhodná pre vás. Pokiaľ sa rozhodne pre keto diétu navrhnite si správne jedálniček aby ste mali dostatok nutričných látok pre svoj organizmus a neboli v deficite. Neprospeje to vášmu organizmu

Užitočné zdroje:

Veronika Lokšová
Volám sa Veronika. Študujem Veterinárnu hygienu a ekológiu v Brne. Zaujímam sa o životné prostredie a udržateľný spôsob života. Medzi moje najobľúbenejšie kratochvíle patrí jazda na koni, venčenie mojej kólie a fotografovanie prírody.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.