Kofeínové tabletky sú populárnou metódou ako zvýšiť krátkodobú energiu a sústredenie. Či už počas práce alebo školy. Sú však bezpečné? A fungujú? Tak ako aj pitie kávy môže užívanie kofeínových tabletiek dočasne zvýšiť energiu, sústredenie a schopnosť pamätať.

Áno majú schopnosť pomôcť človeku študovať alebo ostať hore do neskorej noci, vysoké dávky kofeínu môžu spôsobovať niekoľko vedľajších účinkov a tým nemusia byť úplne bezpečné pre každého. Kofeín ako taký patrí medzi najpopulárnejšie drogy. Len v USA konzumuje 85 % ľudí aspoň jeden kofeínový nápoj denne. V tomto článku si povieme o výhodách, ale aj rizikách konzumácie kofeínových tabletiek.

kofeinove tablety

Čo sú kofeínové tabletky?

Kofeín je stimulant, ktorý zvyšuje aktivitu v centrálnom nervovom systéme. Káva a čaj sú prirodzené zdroje kofeínu. Výrobcovia ho často pridávajú do ďalších produktov, ako sú limonády, energetické nápoje či energetické tyčinky.

Kofeínové tyčinky môžu obsahovať prírodnú alebo syntetickú formu kofeínu. Množstvo v tabletkách sa líši značka od značky. V množstve prípadov obsahujú 100 až 200 mg na jednu tabletku. To je viac ako vo väčšine vašich denných šálkach kávy, ale menej ako v niektorých energetických nápojoch. Podľa správy potravín a liečiv môže človek prijať 400 mg denne bez negatívneho efektu.

Sú kofeínové tabletky bezpečné?

Pre väčšinu ľudí sú bezpečné, teda pokiaľ ich nekombinujete s inými kofeínovými bombami. Avšak niektorý jedinci sú citlivejší a môžu sa u nich objaviť nežiadúce reakcie na príjem kofeínu. Odporúča sa, aby obmedzili príjem osoby, ktoré: majú vysoký krvný tlak, sú tehotné, trpia srdečnými chorobami alebo pálením záhy a trpia migrénovými bolesťami hlavy.

Tabletky nie sú rovnaké ako čistý kofeínový prášok. Tento prášok je potencionálne nebezpečný resp. môže byť až toxický. Dokonca môže spôsobiť záchvaty. Stačí prijať len ¼ polievkovej lyžice, čo by obsahovalo až 1200 mg kofeínu.

Správa potravín a liečiv v USA dokonca musela prijať isté opatrenia, kvôli ochrane verejnosti pred čistým kofeínom. Dohliada na výrobcov resp. na ich produkty aby neobsahovali vysoké dávky čistého alebo koncertovaného kofeínu.

Benefity pre zdravie

Kofeín môže mať určité prínosy pre zdravie. Väčšina výskumov sa zameriava na účinky kofeínu obsiahnutého v káve. Preto je občas náročné oddeliť benefity kofeinu od ostatných látok v káve, napríklad antioxidantov.

Zlepšenie sústredenia a pamäte

Kofeín je populárny spôsob, ako zlepšiť bdelosť a koncentráciu v priebehu učenia alebo práce. Vedci zistili, že ľudia, ktorí vo výskume prijímali tabletky s obsahom 200 mg kofeínu mali lepšie výsledky v pamäťovom teste oproti respondentom konzumujúcich placebo. Prečítajte si ktoré ďalšie látky podporujú sústredenie .

Zlepšenie športového výkonu

Kofeín môže zlepšiť športový výkon človeka pokiaľ prijme správne množstvo vo vhodnej dobe. Medzi výhody patrí: lepšia koordinácia, sústredenie, lepšia vytrvalosť pri cvičení s vysokou intenzitou.

Úľava od migrén a bolesti hlavy

Môže zmierniť migrény i bolesti hlavy, pravdepodobne kvôli tom, že znižuje vnímanie bolesti. Dokonca niektoré lieky na migrénu obsahujú kofeín. Avšak podľa Americkej nadácie pre migrénu by sa však ľudia trpiaci migrénami mali kofeínu vyhnúť. Teda obmedziť príjem na maximálne 2 dni v týždni. Vyššia frekvencia môže zvýšiť frekvencie migrén.

 

Vedľajší účinky a riziká

Kofeín nie je len prospešný. Samozrejme aj on môže spôsobiť nežiadúce účinky. Najmä ľuďom, ktorí ho prijímajú až priveľa. Medzi negatívne prejavy patrí: úzkosť a nervozita, vysoký krvný tla, vysoká srdečná činnosť, nevoľnosť, smäd, problémy so spánkom, triaška, pocit nešťastia, hnačka a závrat.

Pokiaľ to s kofeínom naozaj preženiete môžu sa u vás prejaviť ešte nasledujúce problémy: veľmi rýchly a nepravidelný tlkot srdca, pocit dezorientácie, zvracanie a záchvaty.

Netreba zabúdať na to, že kofeín je droga. Tak ako aj na alkohole a nikotíne aj na kofeíne môžeme byť závislí. K závislosti môže viesť dokonca jedna šálka denne. Ak sa vyhnete príjmu napríklad kávy alebo iného produktu s obsahom kofeínu je šanca, že pocítite abstinenčné príznaky. Ale nie každý, kto užíva kofeín denne pocíti ,,absťák´´. Záleží to aj od citlivosti človeka či jeho genetických predpokladov.

Kofeín nie je vhodný pre každého. Dokonca Americká asociácia pediatrov odporúča ho nekonzumovať deťom a adolescentom. Podľa štúdie z roku 2016, vysoký príjem kofeínu v priebehu dospievanie môže viesť ku zmenám v mozgu a tým zvýšiť riziko vzniku úzkostí v dospelosti.

káva

Na záver

Kofeínové tabletky sú doplnky stravy, ktoré stimulujú centrálny nervový systém. Pomáhajú človeku byť dlhšie aktívny a sústredený bez pocitu únavy. Dokonca môžu zlepšiť atletické schopnosti, zmierniť migrény a bolesti hlavy. Avšak všetko je dobré prijímať s mierou. Pokiaľ trpíte nejakými zdravotnými problémami (choroby srdca, migrény, dehydratácia) mali by ste konzumáciu kofeínových tabletiek konzultovať s lekárom.

 

 

Zdroje

 

Veronika Lokšová
Volám sa Veronika. Študujem Veterinárnu hygienu a ekológiu v Brne. Zaujímam sa o životné prostredie a udržateľný spôsob života. Medzi moje najobľúbenejšie kratochvíle patrí jazda na koni, venčenie mojej kólie a fotografovanie prírody.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.