Sójový lecitín je jednou z tých zložiek stravy, ktoré sú často prítomné avšak často nepochopené. Bohužiaľ o tejto zložke potravy je náročné nájsť relevantné vedecké podklady. Čo by sme mali vedieť o sójovom lecitíne a prečo by sme ho mohli potrebovať?

sójový lecitín skodlivost

Čo je sójový lecitín?

Lecitín je prírodný aditívum pochádzajúce z viacerých zdrojov. Jedným z nich je práve sója. Vo všeobecnosti sa lecitín používa ako lubrikant alebo emulgátor pokiaľ je pridávaný do jedla. Avšak taktiež môže mať funkciu ochrancu chuti alebo antioxidantu.

Možno ho už užívate a ani to neviete

Sójový lecitín nájdeme v doplnkoch stravy, zmrzline, mliečnych produktoch, chlebe, margaríne, výžive pre kojencov, či v konzervovanom jedle. Inak povedané, s najväčšou pravdepodobnosťou ho konzumujete pravidelne bez toho aby ste si to uvedomovali.  Ale nemajte obavy, väčšinou je zahrnutý v tak malej koncentrácií, že nie je potrebné robiť si obavy.

Môžete ho používať ak máte vyšší cholesterol.

Jeden z najčastejších dôvodov prečo ľudia vyhľadávajú práve sójový lecitín je kvôli znižovaniu hladiny cholesterolu v krvi. Avšak výsledky výskumov sú limitované. V jednom prípade došlo u zvierat liečených práve sójovým lecitínom k zníženiu LDL cholesterolu bez toho aby došlo ku zníženiu HDL cholesterolu. Pri inom výskume už na ľuďoch bolo zistené, že hladina celkového cholesterolu klesla o 42 %, pričom LDL cholesterol klesol až 56 %.

Potrebujeme viac cholínu ?

Cholín je základná živina potrebná pre náš. Je súčasťou neurotransmitera acetylcholínu. Nájdeme ho v širokom spektre potravín, vrátane sójového lecitínu vo forme fosfatidylcholínu. Bez správneho množstva cholínu v ľudskom organizme môžu jedinci pociťovať orgánovú dysfunkciu, stučnenie pečene či poškodenie svalov. Našťastie jeho  zvýšená spotreba môže zvrátiť dôsledky tohto nedostatku.

Ste alergický na sóju ? Nevadí!

Samozrejme, sójový lecitín nepochádza z ničoho iného ako zo sóji. Šokujúce, že? Avšak nemusíte sa báť. Pokiaľ trpíte alergiou na sóju a následne aj na výrobky z nej môžete konzumovať lecitín väčšinou bez veľkých starostí. Veľké množstvo alergénov sa výrobným procesom odstráni.

Podľa Univerzity Nebraska, väčšina alergiológov ani neupozorňuje ľudí trpiacich alergiou na sóju, aby sa vyhýbali konzumácií sójového lecitínu. Keďže riziko vzniku reakcie je extrémne malé. Avšak netreba zabúdať  na extrémne prípady alergikov na sóju, ktorí na lecitín môžu reagovať. Pokiaľ ste tento prípad budete lekárom varovaní pred jeho konzumáciou.

Sójový lecitín je vo všeobecnosti bezpečné potravinárske aditívum. V potravinách ho nájdeme v tak malom množstve, že sa nemusíte obávať jeho škodlivosti. Dôkazy podporujúce užívať sójový lecitín ako doplnok stravy sú obmedzené, avšak argumentov podporujúcich cholín môžu nasmerovať potencionálnych užívateľov práve k tejto látke vo forme doplnku stravy.

Možné obavy

Niektorý ľudia môžu mať isté obavy pri konzumácií sójového lecitínu, pretože je vyrábaný z geneticky modifikovanej sóji. Pokiaľ vás to znepokojuje, siahnite po ekologických produktoch, keďže sójový lecitín musí byť získaný z organickej sóje. Rovnako ako geneticky modifikovaná sója, môže niekoho znepokojovať chemické rozpúšťadlo využívané práve k extrakcii lecitínu.

Slovo na záver

Pokiaľ uvažujete nad konzumáciu sójového lecitínu vsaďte na kvalitu a investujte do kvalitného produktu. Ideálne s nálepkou NON-GMO. Áno, dnešný svet je plný nálepiek typu gluten- free, suger-free, salt-free. Avšak, ak ste proti geneticky modifikovaným potravinám siahnite po organických doplnkoch z produktov ekologického hospodárstva.

Veronika Lokšová
Volám sa Veronika. Študujem Veterinárnu hygienu a ekológiu v Brne. Zaujímam sa o životné prostredie a udržateľný spôsob života. Medzi moje najobľúbenejšie kratochvíle patrí jazda na koni, venčenie mojej kólie a fotografovanie prírody.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.