Máte problém večer zaspať alebo sa v noci často prebúdzate? Poruchami spánku trpí v súčasnej dobe čím ďalej tým viac ľudí. Jedným z dôvodov môže byť i nízka hladina melatonínu. Tento hormón naše telo produkuje prirodzene.

Ak sú hladiny melatonínu veľmi nízke, odrazí sa to na našom spánkovom cykle. V takomto prípade je možné siahnuť po doplnkoch melatonínu, ktoré sú u ľudí v súčasnosti veľmi obľúbené. Pred užívaním doplnkov melatonínu či iných je vždy múdre prečítať si niekoľko rôznych skúseností ľudí, a preto vám niekoľko z nich prinášame.

melatonín na spanie

Skúsenosti ľudí s melatonínom v zahraničí (recenzie)

Na internete je možné nájsť mnoho príspevkov opisujúcich skúsenosti ľudí s užívaním doplnkov melatonínu rôznych značiek. Prinášame vám ich voľný preklad a zároveň akýsi súhrn.

Prevažná väčšina ľudí siahla po doplnkoch melatonínu z dôvodu nespavosti pretrvávajúcej aj niekoľko rokov. V tomto prípade užívatelia opisujú problémy s častým prebúdzaním sa a ťažkosťou opäť zaspať alebo zaspať vo všeobecnosti a to aj napriek tomu, že sa snažili o „dobrú spánkovú hygienu“. Zároveň, ráno sa cítili vyčerpanejší ako večer.

Títo užívatelia opisujú, že nikdy nechceli užívať lieky na spanie, aby sa na nich nestali závislými. A ak ich aj skúsili, po ich užití sa cítili zle, ako by boli pod sedatívami. Preto radšej siahli po melatoníne, ktorý je prirodzenejší. Zvykli ho užívať približne hodinu pred spaním a výsledok bol prirodzený nerušený spánok. Nasledujúci deň sa prevažná väčšina užívateľov melatonínu, sa podľa opisovanej skúsenosti, cítila oddýchnutá a bolo pre nich jednoduché vstať z postele.

Niektorí užívatelia udávajú pravdepodobnosť alergickej reakcie na niektoré z látok nachádzajúcich sa v doplnkoch melatonínu v prípade určitých značiek. Upozorňujú tiež na to, že účinky melatonínu sa líšia ako od vybraného výrobcu, tak aj od organizmu užívateľa.

melatonín vzorec

Skúsenosti s dávkovaním melatonínu

Podľa toho, akú značku doplnkov si vyberiete závisí aj dávkovanie melatonínu. Na začiatok sa odporúča užívať radšej menšie množstvo melatonínu. Niektorí uvádzajú, že pri užívaní vyšších dávok trpeli závratmi. V takomto prípade je potrebné len znížiť dávku.

Odporúčaná dávka podľa niektorých užívateľov je 3 mg. až 5 mg. Niektorí však užívajú aj 10 mg. melatonínu čo znamená, že je to veľmi individuálne a každý si potrebuje nájsť tú správnu dávku pre seba.

U viacerých užívateľov doplnkov melatonínu sa objavili zvláštne sny a nočné mory a niektorí uvádzajú aj pocity unavenosti, precitlivenosti a úzkosti po zobudení. Vzhľadom k tomu, že väčšina doplnkov melatonínu obsahuje aj horčík, u niektorých užívateľov melatonínu sa objavili kŕče v črevách.

Čo hovoria slovenské skúsenosti a recenzie?

Melatonín sá stáva populárnym aj na Slovensku. Hlavným dôvodom jeho užívania je tak, ako to bolo uvedené vyššie, problém s dlhodobou nespavosťou. Väčšina užívateľov sa zhoduje v tom, že dávkovanie melatonínu je individuálne, pričom sa odporúča začať nižšou dávkou, napríklad 1 mg a postupne ho zvyšovať. V prípade, že by nižšia dávka nezabrala, o približne pol hodinu je dobré vziať ďalšiu.

V prípade užívania vyšších dávok sa u niektorých objavila bolesť hlavy a živé sny. Niektorí  tiež odporúčajú užívať melatonín s mučenkou. Každopádne, užívatelia melatonínu zaznamenali príjemné zaspávanie, kvalitnejší spánok, žiadnu únavu a energiu počas celého dňa.

Na Slovensku je melatonín dostupný vo forme tabliet, spreja alebo kvapiek.

Záver

Skúsenosti a recenzie ohľadom melatonínu sú vo všeobecnosti pozitívne. Ľudia sa zhodujú, že užívanie melatonínu je bezpečná forma ako liečiť ľahšie formy nespavosti. Nie je tak silný ako lieky na spanie a zároveň nespôsobuje závislosť. Ak trpíte chornickou poruchou nespavosti určite sa poraďte so svojím lekárom. Melatonín je doplnok výživy, ktorý viete užívať ako sprej, tabletky alebo kvapky.

 

Mohlo by vás zaujímať: Valeriána, magnézium či CBD olej na spanie

Toto nie je prvý článok v ktorom sa venujeme doplnkom výživy pre lepší spánok. Prečítajte si o skúsenostiach s Valeriánou Lekárskou, magnéziom či CBD olejom na spanie.

 

 

Užitočné zdroje:

Viktória Žolnová
Volám sa Viktória, vyštudovala som manažment v Prešove a v súčasnosti pracujem ako koordinátorka dobrovoľníkov pracujúcich s deťmi a mládežou. Veľmi rada čítam knihy a to najmä v angličtine, cestujem a tak spoznávam nových ľudí a rôzne kultúry. V neposlednom rade si rada vychutnám dobrú kávu, pohár vína a vypočujem kvalitnú hudbu.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.