Modré svetlo, nazývané tiež  ako modré lúče, je špecifický druh viditeľného svetla na svetelnom spektre. Má krátku vlnovú dĺžku, 415 až 450 nanometrov, čo spôsobuje, že lúče modrého svetla obsahujú viac energie ako iné typy svetla.

Tento typ svetla je vyžarovaný z obrazovky počítača, notebooku, mobilného telefónu, televízora s plochou obrazovkou a mnohých ďalších zariadení s obrazovkou. Tieto zariadenia sú súčasťou nášho každodenného moderného života. Obzvlášť v čase pandémie a s ňou spojeného obmedzeného stretávania sa sú tieto technológie využívané omnoho viac, či už je účel pracovný alebo osobný. V dôsledku toho pociťujeme, že naše oči sú viac unavené. Čoraz viac sa tak ohovorí o okuliaroch na modré svetlo, ktorých úlohou je chrániť naše oči pred poškodením vplyvom modrého svetla.

modre svetlo

 

Ako na nás modré svetlo vplýva?

Modré svetlo nie je produkované iba umelými zdrojmi. Vidíme ho prirodzene vždy, keď sa pozrieme na modrú oblohu. Po tisíce rokov boli ľudia vystavení modrému svetlu iba v čase, keď bolo na oblohe slnko, teda bol deň. Náš mozog interpretuje modré svetlo ako signál toho, aby bol čulý, energický a aby naše telá boli pripravené na akciu.

Modré svetlo a spánok

Spánok je jedným z pilierov optimálneho zdravia. V súčasnosti ľudia spia oveľa menej ako v minulosti a aj kvalita spánku je nižšia. Zlý spánok súvisí zo srdcovými chorobami, cukrovkou, depresiou a obezitou. Používanie umelého osvetlenia a elektroniky v noci môže výrazne prispieť k problémom so spánkom.

Cyklus bdenia a spánku môže byť rozhodený vplyvom vysokého vystavenia sa modrému svetlu – napríklad z  (smartfónu) v inak tmavom prostredí a náš mozog si tak môže myslieť, že je deň. Modrým svetlom môže byť tiež narušená produkcia spánkového hormónu melatonínu v tele.

Tento hormón je vylučovaný epifýzou prirodzene, keď sa stmieva a nášmu telu dáva signál, že sa má unaviť a ísť spať. Avšak v prípade používania zariadenia v noci dochádza k narušeniu hladiny tohto hormónu, čo môže sťažiť zaspávanie a znížiť samotnú kvalitu spánku.

Melatonín má vplyv nie len na kvalitu spánku, ale v prípade jeho narušenia môže byť rozhodená celá hormonálna rovnováha v našom tele. Vplyvom zlej kvality spánku sa môže zmeniť aj spôsob, akým naše telo reaguje na stres.

Syndróm počítačového videnia

Štúdia z roku 2016  naznačuje, že vystavovanie sa modrému svetlu môže časom viesť k omnoho väčším následkom, ako sú namáhané oči a únava.

Prieskum z roku 2011  uvádza, že až 90% používateľov počítačov má tzv. syndróm počítačového videnia. Ide o súbor príznakov, ktoré sa u ľudí objavia v dôsledku času stráveného pred obrazovkou. Medzi takého príznaky patrí:

  1. Namáhanie očí a únava
  2. Suché oko spojené so zníženou frekvenciou žmurkania
  3. Rozmazané videnie
  4. Bolesti hlavy

Odborníci tiež predpokladajú, že pri zvýšenom využívaní technológií a tak väčšiemu vplyvu modrého svetla na naše oči, môže dôjsť k tzv. makulárnej degenerácií súvisiacej s vekom a vyskytujúcej sa najpravdepodobnejšie u ľudí po 60. roku života, už aj skôr.

okuliare blokujúce modré svetlo
Okuliare na modré svetlo môžu byť rôzne: dioptrické, slnečné alebo proste len okuliare na pc či tv

Kedy je potrebné navštíviť lekára

Ako sme spomínali vyššie, vystavenie sa modrému svetlu môže spôsobiť, že naše oči budú unavené a suché. Lekára by sme mali určite navštíviť, ak sa objavia nasledujúce príznaky: dlhotrvajúce a časté príznaky suchého oka, zníženie kvality videnia, rozmazané videnie, dlhodobý pocit unavených očí.

Okuliare blokujúce modré svetlo a na pc – Ako fungujú?

Jednou z možností, ako chrániť naše oči pred svetelným žiarením vyžarujúcim z rôznych zariadení, sú aj okuliare proti modrému svetlu. Aj napriek tomu, že vedci našli dôkazy o tom, že tieto okuliare môžu byť užitočné je potrebný ďalší výskum. Pozrime sa však na niektoré z doposiaľ uskutočnených štúdií a ich výsledky.

 bola zameraná na diódy emitujúce svetlo (LED), ktoré produkujú veľa modrého svetla. Zistil sa ich vplyv a dlhodobé účinky na zdravie, vrátane chronického namáhania očí a oslabenia časti zvanej makula, ktorá nám pomáha pri zaostrovaní obrazu.

bolo zistené, že prílišné vystavenie sa modrému svetlu v noci môže prerušiť spánkový cyklus a ovplyvniť bdelosť na nasledujúci deň.

Štúdia z roku 2015  zistila, že používanie okuliarov na modré svetlo niekoľko hodín pred spaním môže pomôcť k ľahšiemu zaspávaniu.

 pozostávajúci z troch klinických štúdií zistila slabé dôkazy, ktoré by podporili používanie okuliarov blokujúcich modré svetlo ako ochrana zdravia očí a prevencia suchého oka.

 jedna tretina účastníkov výskumu uviedla, že používanie okuliarov blokujúcich modré svetlo má nejaký benefit. Títo účastníci tvrdili, že používanie okuliarov znižovalo prudké svetlo a zlepšovalo ich videnie v čase, keď sa pozerali na svoje obrazovky. Tento výskum bol financovaný súkromne. To podľa niektorých mohlo viesť k určitému skresleniu výsledkov štúdie.

uskutočnená Univerzitou v Houstone zistila, že účastníci, ktorí nosili okuliare na modré svetlo, preukázali približne 58%-né zvýšenie nočnej hladiny melatonínu. Podľa nich používaním okuliarov blokujúcich modré svetlo je možné zlepšiť spánok aj napriek tomu, že budeme používať zariadenia dlhšie počas dňa. Takto môžeme pracovať dlhšie a byť produktívni aj v noci.

Neustále však prebiehajú komplexnejšie výskumy o výhodách  okuliarov proti modrému svetlu, čo v budúcnosti môže zmeniť celkový názor na ich používanie.

okuliare na modré svetlo

Ako vybrať najlepšie okuliare proti modrému svetlu alebo na počítač?

  • Používa daný výrobok skutočne prvky ochrany pred modrým svetlo? Niektoré okuliare propagujú ochranu, ale v skutočnosti nespĺňajú kritéria stanovené výskumníkmi.
  • Je výrobok kvalitný? Na trhu možno nájsť okuliare blokujúce modré svetlo, ktoré nie sú kvalitne vyrobené.
  • Čo sa uvádza na trh pre mužov a čo pre ženy? Pri výbere okuliarov je potrebné pozerať na všetky kategórie a zistiť, čo je dostupné. Aj keď sa produkty zvyčajne predávajú špeciálne pre mužov a pre ženy, kúpte si to, čo vám naozaj vyhovuje.
  • Pochádza produkt z udržateľných surovín a je udržateľne vyrábaný? Niektoré zo značiek majú ekologické poslanie alebo iniciatívy na podporu udržateľnej výroby alebo výbere zamestnancov.
  • Čo je pre vás najdôležitejšie a pri výbere okuliarov rozhodujúce? Cena? Nulové zväčšenie? Predpísané šošovky? Možnosť vrátenia tovaru? Kedy a kde chcete okuliare používať?
  • Chcete okuliare na počítač alebo aj na čítanie a slabé videnie?
  • Prečo chcete blokátory modrého svetla? Ide o zníženie bolesti hlavy, zmiernenie namáhania očí, pomoc pri zaspávaní alebo niečo iné? Hľadajte produkty, ktoré majú vo svojom popise spomenuté vyššie uvedené charakteristiky.
  • Čo hovoria ľudia, ktorí okuliare blokujúce modré svetlo použili? Pozrite si recenzie (negatívne aj pozitívne) týkajúce sa tých najdôležitejších faktorov. Venujte špeciálnu pozornosť nedávnym skúsenostiam  v prípade, že výrobcovia zmenili svoje produkty alebo stratégiu.
  • Má očný lekár nejaké odporúčania? Ak nosíte predpísané okuliare alebo máte možnosť hovoriť s optikom, opýtajte sa ho, či by vám odporúčal nejaké konkrétne okuliare blokujúce modré svetlo.
  • Je jasné, kde boli okuliare vyrobené a kto ich vyrobil? Ak nemôžete nájsť konkrétne informácie o výrobcovi, môžu ísť o falzifikáty. Nekupujte okuliare bez renomovaného predajcu alebo značky.

Okuliare blokujúce modré svetlo sa pohybujú v rôznych cenových hladinách od 15 do 70 eur. Cena závisí od značky, kvality a iných parametrov okuliarov.

dioptrické okuliare proti modrému svetlu
Ak máte problém so zrakom zvážte dioptrické okuliare na pc s filtrom proti modrému svetlu

Ako sa pred modrým svetlom chrániť nielen pomocou okuliarov

Aj keď je potrebné urobiť viac štúdií, aby sa dokázalo, že svetlo z našich zariadení je škodlivé, už teraz môžeme hovoriť o rôznych existujúcich možnosti ochrany. Jedným zo spôsobov je jednoducho zmena životného štýlu a osvojenie si niektorých návykov, ktoré prispievajú k zdraviu našich očí. Medzi takéto návyky patria:

  1. Prestávka pre naše oči počas práce na počítači. Odporúča sa jednoducho zavrieť oči na krátky čas alebo pozerať sa do diaľky, aby sa tak uvoľnil očný sval a znížilo sa zbytočné zaťaženie. Vhodné je tiež počas dňa vyjsť si na prechádzku, počas ktorej sa zároveň vyhneme používaniu telefónu. Počas prechádzky zároveň prijímame aj vitamín D, čo pomáha znížiť stres.
  2. Stlmenie svetiel v domácnosti alebo v pracovni. Odporúča sa použitie červeného svetla na rozdiel od LED žiarovky ako nočného svetla v spálni. Červené svetlo menej narúša cirkadiánny rytmus, pretože červené vlnové dĺžky sú kratšie.
  3. Venovať sa svojim záľubám, pri ktorých sa vyhneme obrazovkám. Môže ísť o čítanie kníh, háčkovanie, pečenie a podobne.
  4. Vyhýbanie sa obrazovkám 2 až 3 hodiny pred tým, než ideme spať.
  5. Liečba príznakov suchého oka používaním očných kvapiek dostupných v obchode.

Ďalšie tipy na ochranu pred modrým svetlom vo svete technológií

  1. Zvážte nastavenie emailového popisu alebo textu, ktorý ľuďom naznačí, že sa snažíte vyhnúť času strávenému na zariadení. Povzbuďte ich k tomu, aby vám radšej zavolali v prípade, ak vás nevyhnutne potrebujú. To vám môže pomôcť k tomu, aby ste neboli v strese z neustálej potreby pozerať sa na telefón aj neskoro v noci.
  2. Vyskúšajte predinštalované funkcie telefónu. Niektoré telefóny majú tlmiaci alebo nočný režim, pri ktorom dochádza k zmene svetla na teplejší tón, čo spôsobuje nižšie vyžarovanie modrého svetla.
  3. Preskúmajte chrániče obrazovky, ktoré blokujú modré svetlo. Je možné si ich zaobstarať pre počítač alebo telefón.

Kúpiť alebo nekúpiť okuliare na modré svetlo?

Štúdie sú momentálne na začiatku, ak trpíte závažnejším ochorením očí alebo máte podozrenie naň určite sa poraďte so svojím lekárom. Ak sú vaše oči zdravé a chcete sa len chrániť kúpa renomovanej značky okuliarov na počítač môže byť vhodná investícia do vášho zdravia. Dôležité je podotknúť, že takéto okuliare neškodia či pomáhajú vám zrejme napovie najlepšie osobná skúsenosť alebo skúsenosti ľudí vo vašom okolí kedže ide o pomerne nový produkt.

 

 

 

Užitočné zdroje:

 

 

 

Viktória Žolnová
Volám sa Viktória, vyštudovala som manažment v Prešove a v súčasnosti pracujem ako koordinátorka dobrovoľníkov pracujúcich s deťmi a mládežou. Veľmi rada čítam knihy a to najmä v angličtine, cestujem a tak spoznávam nových ľudí a rôzne kultúry. V neposlednom rade si rada vychutnám dobrú kávu, pohár vína a vypočujem kvalitnú hudbu.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.