O modrom svetle produkovanom obrazovkami sa v súčasnosti hovorí čoraz viac. Súvisí to s rastúcim počtom digitálnych zariadení v našich životoch, čo nás vystavuje dlhšiemu času strávenému pred obrazovkou než kedykoľvek predtým. Modré svetlo vyžarujúce zo zariadení je produkované na vyšších úrovniach ako keď ho vyžaruje slnko a môže byť škodlivé.

Zamestnanci, ktorí sú v mnohých profesionálnych prostrediach, teraz trávia prevažnú väčšinu svojho pracovného dňa prizeraním sa na obrazovky.

Tieto faktory vedú k zvýšenému namáhaniu očí, dlhodobému poškodeniu sietnice a k mnohým ďalším fyzickým, duševným a emocionálnym poruchám zdravia.

Šírenie obrazoviek sa bude v dohľadnej dobe naďalej zrýchľovať. Našťastie, hodnotením spôsobu, akým používame obrazovky, môžeme nájsť spôsoby, ako sa môžete chrániť pred najhoršími účinkami rozšíreného používania obrazovky a vysokofrekvenčného vystavenia modrému svetlu.

modré svetlo

Čas strávený pred obrazovkou

Pozeráme sa na obrazovky viac, ako spíme a tento trend sa zvyšuje, pretože si osvojujeme viac zariadení. Najväčšie zvýšenie používania obrazovky prišlo s používaním smartfónov.

Podľa štúdie používateľov systému Android od spoločnosti Dscout sa typický používateľ smartfónu dotkne svojho telefónu 2 617 -krát denne. Nároční používatelia komunikujú so svojimi telefónmi viac ako 5 400 krát za deň.

Čas strávený pozeraním na obrazovky, najmä obrazovky počítača, sa v niektorých profesiách výrazne zvyšuje. V mnohých odvetviach je bežné, že zamestnanci trávia celý pracovný deň pozeraním na obrazovky počítačov. Cez prestávky títo zamestnanci často trávia čas na svojich smartfónoch a po práci mnohí strávia veľkú časť večera pri televízii. Tieto vysoké úrovne vystavenia sa modrému svetlu z obrazoviek môžu mať vážne a potenciálne nevratné dôsledky na naše zdravie.

Nebezpečenstvo modrého svetla

Biele slnečné svetlo, na ktoré sme si za milióny rokov zvykli, tvorí zhruba 25% až 30% modrého svetla. Toto prirodzené modré svetlo sa popoludní znižuje čo  je spojené aj so zníženou intenzitou slnečného svetla a uvádza naše telá do nočného režimu. Počítačové monitory a ďalšie elektronické obrazovky vyžarujú približne 35% modrého svetla a ich intenzita je rovnaká či je ráno a či večer.

Nedávny výskum ukázal, že toto vystavovanie sa vysokým hladinám modrého svetla môže mať rôzne dôsledky na zdravie a pohodu. Dlhodobé pôsobenie modrého svetla môže poškodiť receptory v oku. Použitie umelého svetla v noci môže spôsobiť rôzne problémy so spánkom, ako aj fyzické, emocionálne a duševné poruchy.

Ako sa pred účinkami modrého svetla chrániť?

spánok

Existuje niekoľko spôsobov, ako sa chrániť pred modrým svetlom. Aj keď sú okuliare nevyhnutné na to, aby sme sa vyhli účinkom svetla s vysokou intenzitou, existuje tiež mnoho ďalších vecí, ktoré môžete urobiť navyše, aby ste zaistili svoju bezpečnosť. Niektoré z nich sú také jednoduché, ako je napríklad zmena usporiadania pracovného priestoru. Vykonaním nasledujúcich bezpečnostných opatrení sa môžete vyhnúť negatívnym účinkom spôsobeným modrým svetlom.

Usporiadanie pracovného miesta

Samotné usporiadanie pracovného miesta je dôležitým prvkom na zníženie namáhania očí pri používaní obrazoviek. Horná časť monitora by mala byť v rovine s vašimi očami a vzdialená 60-75 cm. To znamená, že by ste sa mali pozerať dole o 15-20 stupňov, aby ste videli stred obrazovky.

Osvetlenie pracovného miesta

Nízka intenzita okolitého svetla núti oči vynakladať omnoho viac energie aby spracovalo extrémne rozdiely v kontraste. Podobne, veľmi jasné svetlo, napríklad okno, môže vytvárať odlesky spredu alebo za obrazovkou, ktoré tiež namáhajú oči. Ideálne je, ak je okno umiestnené kolmo na obrazovku vášho počítača a poskytuje tak prirodzené svetlo bez oslnenia.

Nové nastavenie obrazovky

Úprava jasu obrazovky je jedným z jednoduchých spôsobov, ako znížiť namáhanie očí. Znížte alebo zvýšte jas tak, aby zodpovedal úrovni okolitého svetla, aby sa oči nemuseli byť namáhané v dôsledku vysokého kontrastu.

Filter na modré svetlo

Hlavné operačné systémy uznali nebezpečenstvo modrého svetla a poskytli filtre modrého svetla. Nightshift v systéme Mac OS a iOS, Nočný režim v systéme Android a Nastavenia modrého svetla v systéme Windows 10 – to všetko umožňuje používateľom automaticky obmedziť vyžarovanie modrého svetla v stanovených časoch. K dispozícii sú aj fyzické filtre modrého svetla, ktoré sa zmestia pred obrazovky.

Vitamíny na oči

oči modre svetlo

Prirodzenú ochranu vašich očí je možné podporiť aj konzumáciou potravín alebo doplnkov bohatých na živiny, ktoré sú pre zdravie očí kľúčové. Luteín a zeaxantín sa prirodzene vyskytujú v potravinách ako špenát, kel a iná listová zelenina. Zatiaľ čo mezo-zeaxantín sa nachádza v určitých rybách. K dispozícii sú aj výživové doplnky na zaistenie adekvátneho denného príjmu.

Očný test

Absolvovanie očného testu je jednou z ciest, ako sa starať o zdravie vašich očí. Optometristi odporúčajú, aby ľudia starší ako 40 rokov absolvovali test každé dva roky.

Pravidlo 20/20/20

Každých 20 minút si dajte 20-sekundovú prestávku a zamerajte oči na niečo najmenej 20 stôp, čo je prilbližne 6 metrov. Ide o jednoduché pravidlo, ktoré dodá vašim očiam potrebnú prestávku a zníži namáhanie očí a ďalšie napätie v očiach súvisiace s počítačom.

Okuliare blokujúce modré svetlo

okuliare na modre svetlo

Svetlo vstupujúce do očí musí byť filtrované, aby bola zaistená úplná ochrana pred modrým svetlom. Vysokokvalitné okuliare blokujúce modré svetlo pôsobia ako osobný filter modrého svetla, ktorý chráni nositeľa pred všetkými zdrojmi modrého svetla. Tieto filtračné okuliare si už obľúbili nadšenci počítačových hier, ktorí trávia hodiny pred obrazovkou.

Kancelárski pracovníci trávia väčšinu dňa pozeraním na obrazovku a sú tiež vystavení jasnému svetlu bohatému na modré svetlo. Nielen kancelária vystavuje pracovníkov nebezpečným úrovniam modrého svetla, ale podobné problémy má aj mnoho ďalších pracovísk. Pracovníci vo výskumných laboratóriách, automobilových závodoch, na stavbách, v maloobchodných predajniach, ako aj v ropných, plynových, ťažobných a energetických zariadeniach čelia modrému svetlu z rôznych zdrojov.

 

Melatonín, modré svetlo a okuliare

melatonín

V jednom z rôznych výskumov sa hladiny melatonínu u ľudí vystavených jasnému vnútornému svetlu, ktorí mali na sebe okuliare s blokovaním modrého svetla, porovnávali s ľuďmi vystavenými pravidelnému tlmenému svetlu bez nosenia okuliarov. Keď obe skupiny preukázali podobné hladiny melatonínu, posilnilo to hypotézu, že modré svetlo silne potláča spánok a že okuliare blokujúce modré svetlo ponúkajú životaschopnú ochranu.

Na trhu je široká škála okuliarov blokujúcich modré svetlo, pričom je možné nájsť okuliare s rôznym stupňom ochrany. Okuliare, ktoré vyhovujú európskym normám na ochranu očí – EN166 – majú vyšší štandard ako americké a ázijské ekvivalenty.

Každý, kto trávi značné množstvo času pozeraním sa na obrazovky, musí zvážiť, aký vplyv má expozícia modrému svetlu na jeho zdravie. „Kultúra obrazovky“ je tu, avšak prijatie jednoduchých riešení uvedených vyššie môže znížiť riziká pre zrak, ako aj množstvo ďalších fyzických, duševných a emocionálnych porúch. Aby ste chránili seba, svoju rodinu a svojich zamestnancov, zvoľte príslušné opatrenia, ktoré vyhovujú vašim potrebám, a uistite sa, že ich budete aj dodržiavať.

 

Užitočné zdroje:

 

https://www.bolle-safety.com/articles/8-ways-to-protect-yourself-from-harmful-blue-light-of-screens.html

 

 

 

Viktória Žolnová
Volám sa Viktória, vyštudovala som manažment v Prešove a v súčasnosti pracujem ako koordinátorka dobrovoľníkov pracujúcich s deťmi a mládežou. Veľmi rada čítam knihy a to najmä v angličtine, cestujem a tak spoznávam nových ľudí a rôzne kultúry. V neposlednom rade si rada vychutnám dobrú kávu, pohár vína a vypočujem kvalitnú hudbu.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.