Moringa je indická bylina, ktorá sa získava zo stromu Moringa olejodárna . Používa sa v medicíne už tisícky rokov na liečenie kožných chorôb, cukrovky či infekcií. Okrem toho sa ešte predpokladá, že má výhody aj pri chudnutí. V článku sa však dočítate o benefitoch tejto byliny viac.

moringa fotografia
Foto od Starr Environmental

Bohatá na výživné látky

Listy stromu Moringa, ktoré pochádzajú z Indie, Ázie a Afriky, sú vysoko výživné, pretože sú bohaté na vitamíny, minerály a ďalšie užitočné rastlinné zlúčeniny.

100 gramov moringy obsahuje:

Proteín: 27 gramov
Tuk: 6 gramov
Vlákna: 34 gramov
Cukor: 3 gramy
Sodík: 1 361 mg
Vápnik: 173% dennej hodnoty (DV)
Železo: 133% DV
Zinok: 27% DV
Horčík: 126% DV
Meď: 111% DV
Vitamín A: 176% DV

Bylina taktiež obsahuje vysoký obsah fytátov – antinutrientov, ktoré sa viažu na minerály ako je železo, zinok či vápnik. Moringa tiež účinne bojuje proti rakovine, znižuje riziko srdcových ochorení a cukrovky. Medzi ďalšie bohaté zdroje polyfenolov patrí ovocie, zelenina, čaj a káva – to je jeden z dôvodov, prečo strava bohatá na tieto potraviny má priaznivý vplyv pre zdravie.

moringa fotografia
Foto od gesundesleben

Výhody moringy  spojené s chudnutím

Prášok z moringy bol v skutočnosti vymyslený na to, aby podporoval chudnutie. Štúdie ukazujú, že moringa znižuje tvorbu tukov a zlepšuje ich odbúravanie. Stále však nie je známe či sa tieto účinky prejavujú aj na ľuďoch, keďže rozsiahly výskum bol zatiaľ realizovaný len na zvieratách. Nuž, ale existuje niekoľko menších štúdii. Jedna 8-týždňova štúdia však napriek tomu preukázala zaujímavé výsledky. U 41 obéznych ľudí s rovnakou diétou a cvičením užívajúcich 900 mg doplnku, ktorí obsahuje moringu, kurkumu a kari, stratili 5 kilogramov, v porovnaní s tými, ktorí tento doplnok neužívali a schudli iba 1,8 kg.

Ďalšie prínosy pre zdravie

Štúdie ďalej ukázali, že moringa má priaznivé účinky v rôznych smeroch, no ide najmä o tieto:

– reguluje hladinu cukru v krvi,
– znižuje krvný tlak,
– znižuje hladinu cholesterolu,
– zmierňuje zápaly,
– chráni pred vznikom srdcových chorôb,
– je prospešná pri astme,
– účinne bojuje s cukrovkou.

Formy, v akých moringu kúpite

Moringu môžete kúpiť v rôznych podobách, a to vrátane prášku, kapsúl či čaju.

  • Prášok – vďaka svojej univerzálnosti je zrejme najobľúbenejšou formou. Prášok si totiž viete pridať do kokteilov, smoothies či jogurtov.
  • Kapsulelisty moringy vo forme kapsúl obsahujú drvený listový prášok alebo jeho výťažok.
  • Čaj – moringu môžete pokojne konzumovať aj vo forme čaju. Ak je to potrebné, korenie a bylinky, napríklad škorica a citrónová bazalka, môžu pomôcť vyrovnať mierne zemitú chuť čistého čaju z listov moringa. Je prirodzene bez kofeínu, takže tento nápoj môžete pokojne piť aj pred spaním.
moringa fotografia
Foto od Flickr

Bezpečnosť a vedľajšie účinky

Prášok moringa nemá takmer žiadne vedľajšie účinky, resp. prináša so sebou len veľmi malé riziko. Štúdie neukázali ani žiadne nepriaznivé účinky na ľudí, ktorí konzumovali 50 gramov prášku moringa denne počas 28 dní. Avšak, vždy je potrebné konzultovať so svojim lekárom v prípade, že chcete začať moringu užívať. Platí to najmä vtedy, ak užívate lieky na reguláciu krvného tlaku či na kontrolu cukru v krvi.

 

 

 

Zdroj

Avatar
Ahojte, volám sa Zuzana, keďže ešte študujem na vysokej škole, presnejšie na fakulte verejnej správy, tak mám aj dostatok voľného času. Ten venujem najmä vám - čitateľom a to tým, že sa vám snažím prinášať tie najzaujímavejšie a najaktuálnejšie informácie z celého sveta, ale aj z domova. Okrem písania mi môj voľný čas zaberá motorka, mám rada šport, šoférovanie a ako každá žena milujem nakupovanie.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.