Každý z nás vie, že behanie predstavuje jeden zo skvelých spôsobov, ako sa dostať do formy. Pozitívne vplýva na viaceré časti nášho tela a aj na pozdvihnutie nálady. Prináša so sebou benefity dotýkajúce sa viacerých oblastí.  Výhodou behu je, že ho môžete robiť s minimálnym vybavením. Avšak, kvalitné bežecké ponožky a tenisky sú základ, ktorý by ste si mali zadovážiť.

ponožky na behanie
Aký materiál, tvar či druh ponožiek sú najlepšie pre beh?

 

Benefity behania

  1. Behanie zlepšuje zdravie – niektoré výskumy ukázali, že behanie pomáha zvyšovať hladinu dobrého cholesterolu, zvyšuje funkciu pľúc a ich využitie. Behanie tiež podporuje imunitný systém a znižuje riziko nárastu krvných zrazenín. 
  2. Behanie slúži ako prevencia pred chorobami – v prípade žien, behanie pomáha znižovať riziko rakoviny prsníkov, redukuje riziko vzniku mozgovej mŕtvice. Behanie sa odporúča aj v prípade ranného štádia cukrovky, vysokého krvného tlaku a osteoporózy. Behanie tiež redukuje riziko srdcového infarktu a to tak, že artériám napomáha udržať si svoju elasticitu a posilňuje srdce.
  3. Strata váhy – behanie je jedným z najlepších spôsobov ako stratiť alebo udržať si stabilnú váhu. 
  4. Behanie posilňuje sebavedomie a sebahodnotu – nastavenie a dosiahnutie konkrétnych cieľov pri behaní nás robí šťastnejšími.
  5. Zmierňuje stres – stres spôsobuje mnoho zdravotných problémov. Môže znížiť chuť a kvalitu spánku. Behaním nútime naše telo využiť nadbytočnú energiu a hormóny. Behanie je tiež dobrou prevenciu pred nepríjemnou tlakovou bolesťou hlavy.
  6. Behanie má silu eliminovať depresiu – už po pár minútach behu náš mozog začne produkovať hormóny, ktoré prirodzene zlepšujú náladu, a tým eliminujú vznik depresie.

TIP na článok: Ako vybrať bežecké rúško alebo masku.

behanie
Veľa ľudí sa aj vďaka uzatvoreniu fitness centier rozhodlo pre beh

Veľa toho na beh nepotrebujete ale kvalitné ponožky s teniskami sú základ

Jednou z prvých vecí, ktorú potrebujeme v prípade, že začíname behať, sú dobré bežecké tenisky a bežecké ponožky. Výhodou je mať viac ako len jeden pár topánok či ponožiek. Súčasťou bežeckého vybavenia by malo byť aj bežecké oblečenie odolné voči poteniu, teda funkčné tričká a šortky. V prípade, že zvykneme behať v skorých ranných hodinách alebo neskorých večerných hodinách, budeme potrebovať aj reflexnú vestu pre zvýšenie našej bezpečnosti. 

K tomuto základnému bežeckému vybaveniu môžeme ešte doplniť športové hodinky, najlepšie s monitorom srdcového tepu, v prípade žien športovú podprsenku, tréningový záznamník v podobe papiera alebo on-line na zaznamenávanie športových výkonov, bežecká bunda, či nosič vody pri dlhšom behu. 

 

Ako vybrať najlepšie ponožky na beh a na čo sa zamerať

Možno si povieme, že všetky ponožky sú rovnaké. Ak však hovoríme o ponožkách na behanie, musíme povedať, že dobrý pár technických ponožiek spôsobuje výrazný rozdiel pri behaní. Udržiavanie našich chodidiel v suchu a komforte nielenže zredukuje riziko vzniku pľuzgierov, otlakov, kurích ôk,  ale zaručí nám sebaisté behanie bez bolesti. Niektorí bežci behávali v zlých ponožkách roky pred tým, než si uvedomili, o koľko komfortnejšie by bolo pre ich chodidlá, keby behali v tých správnych ponožkách. 

Ponožky na behanie sú dostupné v rôznych druhoch materiálu, hrúbky, či veľkosti. 

 

Syntetický materiál

Najdôležitejším faktorom pri výbere ponožiek je ich materiál. Ak sa domnievame, že 100% bavlnené ponožky sú tie najvhodnejšie, tak sa mýlime. Dôvodom je to, že ak bavlnené ponožky navlhnú, mokré aj ostanú. V prípade, že sa naše chodidlo spotí alebo stúpime do mláky, vlhkosť ostáva na pokožke a spôsobuje, že na chodidlách cítime chlad a vlhkosť v zime, a v lete je to predpoklad pre vznik pľuzgierov.

Proteíny TOP 1 Zobraziť
Kreatín TOP 2 Zobraziť
Predtréningovky TOP 3 Zobraziť

Preto najlepším materiálom pre bežecké ponožky je syntetický materiál ako polyester, či nylon, ktoré sú medzi syntetickými materiálmi veľmi populárne, priedušné a vydržia dlhšie ako bavlna.

K nim môžeme pridať akryl a Coolmax a to z toho dôvodu, že ich vlákna podobne ako pri nylone či polyestri odvádzajú vlhkosť z pokožky. Vhodné je spomenúť aj prírodné vlákna ako merino vlna, ktorá je nielen prirodzene priedušná a sajúca pot, ale je aj antibakteriálna. Mali by sme sa teda zamerať na materiál, ktorý je vzdušný a nespôsobuje trenie. V zime je dobré zvoliť materiál s prímesou vlny, ktorý zabezpečí, že ponožka bude dostatočne teplá. Avšak bez ohľadu na materiál, aký si pri ponožkách zvolíme, naše bežecké ponožky by mali byť vždy čisté a suché.  

Anatomicky tvarované bežecké ponožky

V prípade nosenia ponožiek, ktoré sa neprispôsobia tvaru nášho chodidla, riskujeme, že v topánke budeme mať textilný zväzok a tak si podráždime pokožku. Úlohou anatomicky tvarovaných ponožiek je obopnúť kontúry chodidla a tým pádom sa vyhnúť tvorbe pľuzgierov. Vhodné sú ponožky s gumou na spevnenie klenby. Niektoré ponožky sú navrhnuté konkrétne pre mužov a ženy s cieľom čo najlepšie sa prispôsobiť tvarom chodidla podľa pohlavia. Môžeme dokonca nájsť ponožky  s označením pre pravú a ľavú nohu.

Dvojvrstvové bežecké ponožky

Niektorí bežci preferujú dvojvrstové ponožky z dôvodu prípadnej ochrany pred pľuzgiermi. Tieto ponožky sú navrhnuté tak, že majú vnútornú a vonkajšiu ponožku, ktoré sú navzájom prepojené. Medzi jednotlivými ponožkami je vzduchová vrstva, ktorá zabezpečuje odvádzanie vlhkosti od chodidla. Jedinou nevýhodou dvojvrstvových ponožiek je ich nižšia schopnosť ventilácie a vzdušnosti, čo môže viesť k prehriatiu chodidla.

Bežecké ponožky podľa hrúbky

Niektorí bežci majú radi hrubšie ponožky pre prípadné odpruženie, iní preferujú tenké ponožky pre pocit ľahkosti, predovšetkým v teplom počasí. Vhodné sú tiež ponožky, ktoré sú v oblasti prstov bezšvové, čo eliminuje riziko vzniku pľuzgierov.

Bežecké ponožky podľa výšky

Bežecké ponožky sú dostupné v rôznych výškach, od no-show, resp. členkových ponožiek, po ponožky po kolená. V prípade preferencie členkových ponožiek je potrebné sa uistiť, že jazýček ponožky v jej zadnej časti je nad bežeckou topánkou a nad achilovkou, aby sa topánka nešmýkala a nedráždila pokožku.

Kompresné ponožky

Kompresné bežecké ponožky alebo návleky sa stali medzi bežcami populárne. Tieto ponožky sú veľmi priliehavé a ich navlečenie môže chvíľu trvať. Niektoré z týchto ponožiek sú vyrobené z lekárskych materiálov a sú navrhnuté tak, aby spevnili svaly, čo má napomôcť k prúdeniu krvi a zníženiu únavy. Kompresné ponožky sa často používajú aj v prípade zotavenia sa po behu. Niektorí bežci ich používajú aj počas tréningov, no v každom prípade pred tým, než sa rozhodneme pre kompresné ponožky počas behu, je dobré ich nosievať pravidelne dlhšiu dobu, aby sme si na nich zvykli a počas behu nám nerobili žiadne problémy. 

K dostupnosti sú aj nepremokavé bežecké ponožky, ktoré sú navrhnuté pre akékoľvek počasie a ich úlohou je udržať chodidlo v suchu a teple.

V závere je dobré spomenúť, že ruka v ruke s bežeckými ponožkami idú aj bežecké tenisky, a preto je veľmi dôležité mať pri výbere bežeckej obuvi na chodidle ponožky, v ktorých plánujeme behať. Dôvod je ten, že v niektorých prípadoch sa veľkosť  obuvi  môže líšiť v závislosti od ponožky.

Viktória Žolnová
Volám sa Viktória, vyštudovala som manažment v Prešove a v súčasnosti pracujem ako koordinátorka dobrovoľníkov pracujúcich s deťmi a mládežou. Veľmi rada čítam knihy a to najmä v angličtine, cestujem a tak spoznávam nových ľudí a rôzne kultúry. V neposlednom rade si rada vychutnám dobrú kávu, pohár vína a vypočujem kvalitnú hudbu.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.