Imunitný systém pozostáva z množstva buniek, procesov a chemikálií, ktorých úlohou je ochrániť organizmus pred nebezpečenými patogénmi ako sú napríklad vírusy, toxíny alebo baktérie.  Udržiavať váš imunitný systém v dobrej kondícií je kritické pre vaše zdravie. Posilniť imunitný systém viete napríklad pravidelným športom, tou správnou stravou alebo dostatočným množstvom spánku.

Po splnení týcho základných pravidiel prichádzajú na rad doplnky výživy v podobe vitamínov a minerálov, ktoré sú pod neustálym drobnohľadom vedcov, ktorí každý deň skúmajú ich prínos pre organizmus človeka. Nasledujúce vitamíny sa ukazujú ako tie najlepšie ak ide o podporu imunitného systému a to nielen v dobe COVID-19.

Vitamíny na imunitu

Vitamín D

Mnoho ľudí trpí nedostatkom Vitamínu D. Nepomáha tomu ani dnešná forma zamestnávania kedy sme sa z polí presunuli do kancelárií, kde slnečné žiarenie, ktoré je hlavným zdrojom tohto vitamínu, vidíme maximálne cez obednú prestávku. Vedeli ste, že nedostatok Vitamínu D môže spôsobíť ochorenia horných dýchacích ciest alebo viesť k alergickej astme? (zdroj)

Štúdie hovoria o tom, že suplementovanie tohto vitamínu môže výrazne podporiť imunitný systém.  Štúdia z roku 2019 na 11 321 dobrovoľníkoch zistila, že užívanie vitamínu D výrazne znížilo riziko respiračných infekčných ochorení u ľudí, ktorí trpeli nedostatkom tohto vitamínu a mierne znížilo riziko u ľudí, ktorí mali Vitamínu D dostatok. (zdroj)

Suplementácia vitamínu D v závislosti od jeho hladiny sa považuje za bezpečnú v rozmedzí 1000 – 4000 IU (International Unit / medzinárodná jednotka) . Ľudia, ktorí trpia jeho nedostatkom budú potrebovať omnoho väčšie množstvo .

Vitamín C

Vitamín C je akási celebrita vo svete vitamínov. Ide o najpopulárnejší vitamín na trhu vôbec. Môžu za to aj celkom rozsiahle štúdie, ktorými bol Vitamín C podrobený .Tento vitamín podpdoruje viacero druhov imunitných buniek a tiež ich boj s ochoreniami.  Ide o dôležitý prvok v procese tzv. “bunkovej smrti”, kedy sa imunitný system zbavuje starých buniek a nahrádza ich novými .  Rovnako hrá dôležitú úlohu pri podpore imunitného systému ako antioxidant.

Zaujímavá je štúdia, ktorá zistila, že pri užívaní vitamínu C  ľudmi, ktorí sú vystavovaní vysokej fyzickej a telesnej záťaží klesol výskyt bežného nachladnutia až o 50% (zdroj)

Užívanie vitamínu C v rozmedzí 250 – 1000 mg. denne  sa javí ako vhodné pre väčšinu ľudí. Maximálny limit je 2000mg. denne.  Mimo doplnkov výživy sú dobrým zdrojom vitamínu C napríklad žlté papriky, jahody alebo pomaranče.

 

Vitamín B6

Vitamíny typu B môžu výrazne napomôcť imunitnému systému. Konkrétne vitamín B6 je veľmi dôležitý ak ide o produkciu tzv. T-buniek, ktorého zabíjajú nebezpečné mikróby a infikované bunky v tele.  Okrem doplnkov výživy ho viete skonzumovať v podobe kuraťa, cíceru alebo rýb (tuniak).  Ženám sa odporúča prijať denne 1,2mg. a mužom 1,4mg. Dávkovaním by ste nemali presiahnuť viac ako 10mg. denne ak vam to neodporučil váš lekár ako súčasť liečby.

Prečítajte si tiež: Aké vitamíny sú dôležité pre podporu imunity seniorov.

Vitamín E

Vitamín E je možno menej známy alebo zvučný vitamín ale nie je o nič menej dôležitý ! Rovnako ako Vitamín C má aj tento vitamín antioxidačné vlastnosti .  Pre Vitamín E platí, že jeho najlepším zdrojom je samotná strava. Bohatými zdrojmi sú napríklad ryby (pstruh), avokádo, červená paprika, slnečnicový olej či mandle.

zdroje vitaminu E

 

Zinok (minerál)

Zinok síce nie je vitamín ale minerál. Každopádne ho považujeme za dôležité zaradiť do tohto zoznamu keďže je zodpovedný za správny vývoj imunitných buniek ich komunikáciu a hrá významnú rolu v protizápalových procesoch.

Jeho nedostatok môže spôsobiť zvýšené riziko infekčných ochorení akým je napríklad aj zápal pľúc.  Viacero štúdií naznačuje jeho dôležitú úlohu pri boji s respiračnými ochoreniami a nachladením (zdroj)

Užívanie zinku v hladine do 40mg / deň je považované za bezpečné pre väčšinu dospelých ľudí. Jeho predávkovanie môže spôsobiť zvýšenú absorpciu medi, čo môže viesť k infekčným ochoreniam.

Viac doplnkov a potravín na podporu imunity

potraviny pre podporu imunity

 

Ak keď nejde priamo o vitamíny tieto doplnky či potraviny sa ukazujú ako  efektívne ak ide o podporu imunitného systému.

 

Astragalus

Bylinka dlhé roky používaná v čínskej tradičnej medicíne . Výskumy na zvieratách naznačujú, že môže efektívne podporiť vašu imunitu (zdroj)

Cesnak

Cesnak poznáme všetci aj z receptov našich starých mám. Je známy pre svoje antivirotické a protizápalové účinky. Tiež stimuluje dôležité biele krvinky.

Kurkumín

Kurkumín je hlavnou zložkou korenia kurkuma. Využíva sa po stáročia v indickej kuchyni . Má silné protizápalové účinky. Pre efektívne užívanie je však dôležité užívať kurkumín spoločne s piperínom (zložka čierneho korenia) pre lepšiu vstrebteľnosť.

 

Avatar
Zaujímavý Svet - každý deň pre vás hľadáme zaujímavý obsah z rôznych oblastí od vedy 21. storočia po históriu

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.