Určite je pre mnohých z vás jednou z vôbec najobľúbenejších činnosti spánok. Najmä ak máte ťažký deň a neviete sa dočkať svojej postele. Okrem toho, že si radi oddýchnete, spánok má aj blahodarné účinky pre zdravie. Je dôležité spať toľko hodín, koľko určí lekár a dôležitosť spánku je dokázaná aj vedecky. Prečítajte si teraz niekoľko zaujímavosti o tejto „činnosti“.

sleeping fotografia
Photo by C_Scott

Fakt č. 1: Podľa jednej štúdie, ľudia, ktorí spia 6-7 hodín denne sa zvyčajne dožijú viac rokov ako tí, ktorí spia 8 hodín denne.

Fakt č. 2: Veľryby aj delfíny spia len na polovicu. Ich mozgové hemisféry sa striedajú, aby tak mohli vyplávať na povrch a dýchať.

Fakt č. 3: Svetový rekord v najdlhšom bdení dosiahol 17-ročný Randy Gardner ešte v roku 1964. Nespal celých 264 hodín a 12 minút. Tento rekord dosiahol bez akýchkoľvek stimulantov.

Fakt č. 4: V roku 2004 bolo v Amerike predpísaných približne 35 miliónov liekov na spanie, čo sa viac ako zdvojnásobilo v porovnaní s predchádzajúcimi štyrmi rokmi.

Fakt č. 5: Po vstupe do Európskej únie spustilo Španielsko kampaň, aby sa zbavilo svojich svetoznámych siestas, alebo tzv. popoludňajších zdriemnutí. Chcelo tak dokázať, že má záujem o integráciu.

sleeping spanish fotografia
Foto od EmilyGrace Photography

Fakt č. 6: Vedci neboli schopní zistiť, prečo presne potrebujeme spať. Bežné teórie zahŕňajú napr. adaptáciu, úsporu energie alebo obnovu a plasticitu mozgu.

Fakt č. 7: Budíte sa uprostred noci? No, nie ste sami. Zatiaľ čo sa štatistiky líšia, je známe, že priemerná osoba sa zobudí 2 až 6-krát za noc.

Fakt č. 8: Somnifóbia je strach zo spánku.

Fakt č. 9: 12% ľudí má čierno-biele sny. Pred farebnou televíziou bolo toto číslo na úrovni 75%.

black-white tv fotografia
Foto od Street Photography candid

Fakt č. 10: Môže sa vám snívať iba o takých tvárach, ktoré ste už vo svojom živote videli.

Fakt č. 11: Chrápanie je bežný problém. Približne 40% mužov a 24% žien sa považuje za bežných chrápačov. Ak to niekoho naozaj rozčuľuje, môže podstúpiť aj chirurgický zákrok, ktorým sa chrápanie odstráni. Možné vedľajšie účinky zahŕňajú zmenu tónu vášho hlasu.

Fakt č. 12: Podľa odborníkov na spánok existuje priama súvislosť medzi vašimi obľúbenými spánkovými polohami a vašou osobnosťou.

Fakt č. 13: Ak nespíte 16 hodín, vedie to k zníženiu výkonu, ktorý je ekvivalentný hladine alkoholu v krvi 0,05%.

Fakt č. 14: Takmer všetko, čo vieme o spánku, sa zistilo za posledných 30 rokov.

Fakt č. 15: Priemerný človek trávi 6 rokov svojho života snívaním.

dreaming fotografia
Photo by Orangefox

Zdroj

Avatar
Ahojte, volám sa Zuzana, keďže ešte študujem na vysokej škole, presnejšie na fakulte verejnej správy, tak mám aj dostatok voľného času. Ten venujem najmä vám - čitateľom a to tým, že sa vám snažím prinášať tie najzaujímavejšie a najaktuálnejšie informácie z celého sveta, ale aj z domova. Okrem písania mi môj voľný čas zaberá motorka, mám rada šport, šoférovanie a ako každá žena milujem nakupovanie.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.