Pojmom nootropiká sú označované látky napomáhajúce prirodzenú činnosť mozgu a podporu myslenia. Pomáhajú riadiť mentálne a telesné funkcie pomocou metabolických procesov. Slovo pochádza z gréckeho slova noos v preklade rozum, myseľ.

Nootropika
Nootropiká sú v jednoduchosti látký, ktoré stimlujú náš mozog a myseľ.

Kde ich nájdeme?

Nootropiká nájdeme v rôznych druhoch potravín, ale na trhu samozrejme nájdeme aj ich farmaceutickú úpravu v podobe doplnkov stravy. To znamená, že existuje ich prirodzený variant ale aj syntetický, ktorý môžeme konzumovať na povzbudenie myslenia.

V dnešných časoch naberajú na popularite, keďže náš novodobý rýchly svet občas žiada nabudiť pamäť, sústredenie, kreativitu či motiváciu. Preto majú zvyšujúcu popularitu u študentov. Patria medzi nich produkty ako stimulanty, dopamínergiká, cholinergiká, blokátory GABA, glutamátové aktivátory, serotónergiká a hormóny, avšak nie všetky sú zdraviu prospešné a bezpečná na bezpečné užívanie.

Najbezpečnejšie kognitívne zosilňovače obsahujú bylinné výťažky dostupné aj ako doplnky stravy. Väčšinou obsahujú vitamíny, mastné kyseliny, antioxidanty, aminokyseliny, minerály a iné rastlinné výťažky.

Ako užívať nootropiká

  • Vytvor si cieľ – čo chceš užívaním dosiahnuť ?
  • Urob si prieskum
  • Zoznám sa so svojím životným štýlom resp. je potrebné si uvedomiť aký je tvoj životný štýl
  • Začať zľahka – nekonzumuj hneď viacero doplnkov naraz, začni pomaly, urob si prieskum a v prípade obáv sa poraď s lekárom

Naznámejšie a najlepšie nootropiká

Medzi známe posilňovače mysle a koncentrácie patria látky a byliny zmienené nižšie. Avšak existuje ich ešte oveľa viac. Ajurvédska medicína využíva niekoľko rastlín známych práve pre ich nabudzujúce účinky. Samozrejme sa jedná o exotickejšie exempláre, ale množstvo druhov je známych aj v našich končinách.

stimulant mozgu

 

Aminokyseliny a proteíny

Dospelý človek prijíma aminokyseliny z potravy bohatej na bielkoviny, využíva ich pri tvorbe enzýmov slúžiacich na transport molekúl v organizme. Konzumovanie jedla s vysokým obsahom bielkovín a nízkym objemom tukov prispieva ku bdelosti a pozornosti organizmu. Príjem veľkého množstva proteínov môže mať aj negatívny vplyv. Nie je dobré to preháňať ale konzumovať všetko s mierou (L-cysteine, L-carnitine, L-phenylalanine, L-glutamine, L-tryptophan, L-tyrosine).

Antioxidanty

Najčastejší účinok antioxidantov v mozgu je ich ochrana pred oxidačným poškodením. Listová zelenina môže napomáhať s udržiavaním koncentrácie a mentálnych schopností mozgu.

Dimetylaminoetanol (DMAE)

Prírodná látka zvyšujúca produkciu acetylcholínu, vyskytujúca sa v daroch mora. Užívanie vyšších dávok preukázalo zlepšenie učiacich schopností a pamäte. Taktiež povzbudzujú náladu a spánok. Nadmerná konzumácia môže spôsobovať bolesti hlavy, napätie a nespavosť.

Glukóza

Neustáli prísun glukózy do mozgu je dôležitý pre jeho fungovanie. Ideálna situácia nastáva ak je hladina stabilná. Jednoduché cukry zvyšujú jej hladinu ale len na krátku dobu. Ideálne by ich bolo nahradiť komplexnými sacharidmi prijímanými z potravy bohatej na vlákninu, bielkoviny. Sú z organizmu odbúravané pomalšie a tým hladina glukózy nekolíše.

Hormóny

 

Dehydroepiandrosterone (DHEA)

Steroidný hormón s najhojnejším výskytom v ľudskom organizme. Zlepšuje činnosť mozgových buniek a udržiavať schopnosť ukladať a vyhľadávať informácie v krátkodobej pamäti. Podieľa sa na ochrane mozgových neurónov pred degeneratívnymi stavmi spojených so senilitou.

Vazopresín

Zlepšuje pozornosť, koncentráciu a pamäť krátkodobú aj dlhodobú. Napomáha zasadiť nové informácie do pamäťového centra mozgu a tým uľahčuje efektívne učenie.

Železo

Potrebný na  udržiavanie mozgu v strehu. Vyskytuje sa v proteíne hemoglobín, ktorý transportuje kyslík do celého tela. Kyslík pre mozog je životne dôležitý, napomáha s metabolizovať glukózu.

Vitamíny

Životne dôležitá pre kognitívne funkcie je skupina B vitamínov. Nie všetky majú priamy vplyv na mozgovú aktivitu. Túto funkciu má B1, B12, B3, cholín a kyselina listová.

Amla

,, Indický egreš´´ alebo aamla je listnatý strom. Produkuje ovocie známe pod rovnakým názvom. Anwala churna – ajurvédsky prípravok z amly, ktorý zvyšuje efektivitu pamäte pretože znižuje aktivitu cholínesteázy v mozgu a hladinu cholesterolu.

 

Brahmi

Ajurvédska bylina používaná ako kognitívny posilňovač. Udržiava mozog v bezpečí pred voľnými radikálmi. Stimuluje zlepšovanie učenia a kognitívnych schopností.

Kokosový olej

Kokosový olej a mastná triglyceridy napomáhajú spomaleniu kognitívnych reakcií. Napomáhajú telu resp. mozgu metabolizovať glukózu a využívať kyslík.

Kurkumín

Má schopnosť zlepšovať mentálne funkcie. Pôsobí ako silný antioxidant a neuroprotektor. Viac o kurkumíne sa dočítate v osobitnom článku.

Škorica

Je výnimočným zdrojom antioxidantov, obsahuje fytochemikálie, ktoré pomáhajú pri metabolizovaní glukózy v mozgu – základ energie pre duševné funkcie

Ginko

Listy rastliny zvyšujú prietok krvi v mozgu a tým zlepšujú jeho lepšie zásobenie kyslíkom. Tým sa zvyšuje mozgový metabolizmus glukózy. Výťažky urýchľujú nervový prenos a zlepšujú produkciu a využitie neurotransmiterov.

Guggul (myrth tree)

Je to ker prípadne malý strom záleží na uhle pohľadu dosahujúci výšku 4 m. produkuje miazgu známu ako guggulová guma. Extrakt z gumy sa využíva v ajurvédskej medicíne už skoro 3000 rokov.

Zázvor

Alebo ďumbier ? Áno presne takto sa nazýva podzemok tejto rastliny nazývanej tiež ďumbier lekársky. Pochádza s juhovýchodnej Ázie. Skopolamín v ňom obsiahnutý významne zvyšuje inhibičnú schopnosť acetylcholínesterázy v celom mozgu. Zingiber Officinale výrazne zlepšuje učenie a pamäť.

Extrakt zo zeleného čaju

Extrakty zeleného čaju obsahujú vysoké množstvo polyfenolov a antioxidantov. Konzumáciou znižujeme riziko kognitívnych deficitov. Obsahuje tiež theanín, špecifickú aminokyselinu premieňajúcu sa v mozgu na neurochemickú látku podieľajúcu sa na inhibícií aktívnej psychiky. Narozdiel od bylín účinky theanínu nespôsobujú ospalosť alebo útlm.

Sezam

Pôvodná domovina je v tropických regiónoch po celom svete. Látky obsiahnuté v semenách chránia proti poruchám učenia a pamäte.

Maca (Lipidium meyenii)

Rastlina pôvodom z Ánd v Peru a Bolívie. Užívanie vykazuje benefity v zlepšení učenia a pamäte. Koreňu maca sme sa venovali v osobitnom článku tiež.

Yerba mate

Listy obsahujú účinné látky polyfenoly a xantény (kofeín, teobrobín a teofylín). Rôzne modely ukazujú vplyv rastliny na zvýšenú aktivitu pamäti pri demencii. Má tiež hypocholestremickú, hepatoprotektívnu a stimulačnú funkciu na nervový systém.

 

Skúsenosti s nootropikami a vedľajšie účinky

Existuje množstvo diskusií, kde sa užívatelia delia o svoje skúsenosti s užívaním nootropík. Môžeme konzumentov rozdeliť do dvoch skupín. Jedna väčšinou berie farmaceutické suplementy v tabletke. Napríklad  L-teanín, piracetám, antiracetám, L-tryptofán a cholín. Druhá skupina dáva prednosť rastlinným extraktom či už v podobe tabletiek alebo  uprednostňujú viac pitie čajov (zelený, zázvorový, mate) prípadne pridávanie jednotlivých zložiek (väčšinou v práškovej podobe, napr. ashwaganda, maca, škorica) do jedál.

Ľudia popisovali tiež negatívne vplyvy na ich organizmus. Nespavosť, vyšší krvný tlak, búšenie srdca či roztržitosť. Každý jedinec má iné prejavy a nie vždy sa prejavia pozitívne.

Na koniec

Novodobé užívanie takzvaných ,,chytrých drog´´ naberá na popularite. Netreba zabúdať na pravidlo – všetko s mierou.  Je potrebné si dávať pozor na množstvo, aké prijímate do tela. Pokiaľ trpíte nejakým vážnejším zdravotným problémom vždy sa najprv poraďte so svojím lekárom.

 

 

Zdroje

 

Literatúra

PRANAV J. 2013: A Review on Natural Memory Enhancers (Nootropics). Unique Journal of Engineering and Advanced Sciences 1, 8-18.

Veronika Lokšová
Volám sa Veronika. Študujem Veterinárnu hygienu a ekológiu v Brne. Zaujímam sa o životné prostredie a udržiteľný spôsob života. Medzi moje najobľúbenejšie kratochvíle patrí jazda na koni, venčenie mojej kólie a fotografovanie prírody.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.