To, že sa s nami obchodné reťazce ale aj známe značky zahrávajú je snáď každému jasné ale vedeli ste, že existuje viacero trikov o ktorých ste možno ani netušili a zaberáte na nich ryby vo vode? Najčastejšie ide o týchto 5:

1.Cenová návnada

Ide v podstate o predražený produkt, ktorého cieľom nie je aby sa predával ale aby podporil svojou vysokou cenou predaj iného produktu. Príkladom môže byť firma Williams-Sonoma, ktorá sa špecializuje na produkty využívané v kuchyni.

Spoločnosť na to prišla náhodou keď sa ich domáca pekárnička nepredávala a pritom stála „iba“  $279 .  Rozhodli sa teda vytvoriť luxusnejší a väčší produkt za $429 na ich prekvapenie sa ani tento produkt nepredával avšak nepriamo tak vyvolali u zákazníkov pocit, že ich predošlý produkt je naozaj výhodná kúpa. Predaj lacnejšej verzie, ktorá dovtedy stagnovala sa zdvojnásobil.

Pixabay

 

2. Exkluzivita výrobku

Princíp exkluzivity a nedostupnosti dáva ľuďom možnosť cítiť sa výnimočne . Často sú produkty naceňované a prezentované tak aby vyvolali u konzumenta pocit výnimočnosti a práve cena je to, čo hrá naozaj veľkú rolu v jeho rozhodovaní. Určitý druh spotrebiteľov totiž neverí, že je produkt exkluzívny prípadne výnimočný ak nie je dostatočné drahý na to, aby vyjadroval ich spoločenský status.  Napríklad firma Rolex predala omnoho viac produktov až po zvýšení ceny (aké jednoduché však).

Pixabay

 

3. Efekt zlatej strednej cesty

Mnoho spotrebiteľov nechce ani ten najdrahší ale ani najlacnejší produkt a preto stále siahnu po tom strednom produkte. Nasledujúca štúdia bola realizovaná na konzumentoch piva

Keď boli v predaji 2 druhy piva za $2.50$1.80 až 80% zákazníkov si zakúpilo drahšie pivo.  Keď prišiel do predaja ďalší druh piva za  $1.60 sa 80% tých istých zákazníkov rozhodlo pre pre pivo za $1.80 (stredná cena)  a zvýšných 20% pre pivo za 2.50 (najvyššia cena) nikto nechcel kupovať najlacnejšie pivo. Tretí pokus nahradil najlacnejšie pivo najdrahším exkluzívnym pivom za $3.40 tentokrát zase vyhrala stredná cesta, ktorú predstavovalo pivo za $2.50 .

: Julian Tysoe / Flick

4. Magické číslo 9

Až osem štúdií bolo zrealizovaných v rokoch 1987 až 2004, ktoré sa zaoberali cenami končiacimi číslom 9 . V priemere tieto ceny dvihli predajnosť produkt o 24%. Jedným z testov bol predaj katalógu, ktorý bol predávaný za 39, 44,  a 34 dolárov . Samozrejme 39 dolárov sa osvedčilo ako najlepšia voľba .

Pixabay

5. Všetci milujú zľavy.

Asi najbežnejšou praxou je uplatňovanie zliav. Často sa stáva, že produkt ani nie je v skutočnosti v zľave ale aj napriek tomu ho ľudia kúpia pretože sa to proste pri tom produkte píše.  Táto praktika je často zneužívaná aj tunajšími obchodníkmi, ktorí si pôvodne ceny výrobkov doslova vymýšľajú.

 

zdroje: conversionxl, quora, theatlantic

Avatar
Zaujímavý Svet - každý deň pre vás hľadáme zaujímavý obsah z rôznych oblastí od vedy 21. storočia po históriu

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.