Starší ľudia majú  na rozdiel od detí a dospelých slabšiu imunitu a sú tak náchylnejší na rôzne choroby, bohužiaľ oveľa viac aj na momentálneho nevidiaceho zabijaka – koronavírus. Imunitný systém je preto v týchto časoch mimoriadne dôležitý. Je potrebné ho v tomto období posilňovať. Častými príčinami smrti ľudí starších ako 65 rokov sú totiž infekcie dýchacích ciest, chrípka a tiež zápal pľúc. Pozrieme sa preto na niekoľko tipov ako posilniť svoju imunitu aj v staršom veku.

Ako posilniť imunitu seniorov starších ako 65 rokov

Na nasledujúcich radách ako posilniť imunitu sa zhodli odborníci z Harvardskej medicínskej školy a WebMD. A ktoré sú to? Poďme si ich predstaviť.

senior
Foto od cnort

1. Zvážte bylinky, bylinné doplnky a tiež multivitamíny

V prvom rade je dôležité, aby seniori najprv komunikovali svoj zdravotný stav a tiež to, čo môžu pre svoje zdravie urobiť, so svojim lekárom. Zvýšenie živín tak možno vyriešiť až po súhlase lekára napríklad bylinkami ako echinacea, ženšen, multivitamíny alebo probiotiká.

, Ako posilniť imunitu seniorov? Týchto 13 tipov vám pomôže ochrániť tých, ktorí nám zanechali tak veľa

2. Jedzte zdravú stravu, ktorá je bohatá na živiny

Seniori majú väčšinou tendenciu jesť menej a ich strava je tiež menej pestrá. Avšak, ovocie a zelenina bohaté na beta-karotén, vitamíny C a E a zinok sú nevyhnutné pre dobré zdravie. Mali by ste tiež znížiť príjem cukru, tukov a spracovaných potravín. Je dobré konzumovať chudé mäso. 

3. Cvičte

Vo vyššom veku síce nie je ľahké vykonávať fyzickú aktivitu, no treba to robiť, ak to je čo i len trochu možné. Pravidelná fyzická aktivita podporuje obeh a zdravie srdca a uvoľňuje telo i myseľ. Bicyklovanie, prechádzky, hodiny jogy a ďalšie formy cvičenia pomáhajú posilňovať imunitný systém a odvracať infekcie.

4. Očkovanie

Vakcíny proti chrípke sú veľmi účinné. Seniori, ktorí sa nechajú zaočkovať proti chrípke každý rok preukazujú výrazne nižšiu mieru chorobnosti. Riziko nákazy sa tak znižuje o 40-60%.

seniori
Foto od 5239640

5. Znížte stres

Ako iste viete, tak stres súvisí s mnohými chorobami, a to vrátane srdcových chorôb a žalúdočných problémov. Akákoľvek forma stresu dokáže potlačiť aj imunitný systém seniorov, vďaka čomu sú náchylnejší na vírusy.

6. Kvalitný spánok

Spánok, ktorý je jedným z najlepších prírodných posilňovačov imunitného systému, nám pomáha lepšie reagovať na zápaly a stres. Ukázalo sa tiež, že zlepšuje reakciu na vakcínu proti chrípke. Seniori by tam mali spať aspoň 8-9 hodín denne.

7. Buďte hydratovaní

Starší ľudia pociťujú smäd menej často ako napríklad ľudia v produktívnom veku či deti. Avšak, tekutiny sú pre nich ešte oveľa dôležitejšie ako pre ostatné vekové kategórie. Denne by mali piť vodu, čaj či jesť polievku v čo možno najväčšom množstve.

8. Buďte pozitívni

Endorfíny spôsobujú to, že sa človek cíti šťastne. Šťastný senior sa tak oveľa ľahšie môže stať zdravým seniorom, ak robí niečo, čo ho napĺňa.

9. Konzumujte superpotraviny

Ukázalo sa, že potraviny ako avokádo, bobule, brokolica či kapusta zlepšujú výkonnosť imunitného systému. Tieto potraviny tiež podporujú kognitívne funkcie a pomáhajú bojovať proti demencii.

starší ľudia
Foto od pasja1000

10. Umývajte si ruky častejšie

Je to mimoriadne dôležité. Ak si budete umývať ruky pravidelne, budete tak účinne zabíjať baktérie. Ide tiež o to, že ak ste chorí a kýchate alebo kašlete do rúk, tak tam sa potom nachádza množstvo baktérii, ktorých sa zbavíte len tým, že si ruky umyjete.

11. Udržte si váhu

Ak máte nadváhu, zvýšte fyzickú aktivitu a prispôsobenie stravy vám tiež môže pomôcť zbaviť sa nadbytočných kilogramov. Je to dôležité, pretože príliš veľká váha má negatívny vplyv aj na imunitný systém.

12. Prestaňte s fajčením

Všetci dobre vieme, že fajčenie je pre zdravie zničujúce. Chemikálie v cigaretách poškodzujú pľúcne tkanivo a zvyšujú riziko vzniku rakoviny. Môžu však spôsobiť aj choroby dýchacích ciest, ako sú chrípka, bronchitída a zápal pľúc. Fajčenie je nebezpečné zvlášť práve pre seniorov, preto je potrebné fajčenie dobre zvážiť.

13. Trávte čo najviac času vonku alebo sa vystavujte slnečnému žiareniu

Pozor, neplatí pre momentálnu pandémiu koronavírusu. V momentálnej situácií je najlepšie sa vystaviť slnečnému žiareniu napríklad na balkóne.

Slnko nám dodáva vitamín D, ktorý je prospešný pre posilnenie imunitného systému. Čerstvý vzduch v spojení s týmto vitamínom dokážu s telom hotové divy. Množstvo slnečného žiarenia, ktoré potrebujete na získanie vitamínu D závisí od odtieňa pokožky. Niektorým ľuďom stačí len 15 minút, zatiaľ čo iní môžu potrebovať až dve hodiny.

dedko
Foto od StockSnap

 

 

 

Zdroje: 1, 2

Avatar
Ahojte, volám sa Zuzana, keďže ešte študujem na vysokej škole, presnejšie na fakulte verejnej správy, tak mám aj dostatok voľného času. Ten venujem najmä vám - čitateľom a to tým, že sa vám snažím prinášať tie najzaujímavejšie a najaktuálnejšie informácie z celého sveta, ale aj z domova. Okrem písania mi môj voľný čas zaberá motorka, mám rada šport, šoférovanie a ako každá žena milujem nakupovanie.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.