Tak ako teplý kabát pred zimou, imunita chráni naše telo pred mnohými vírusmi a baktériami. Nebyť tohto komplexného systému, boli by sme neustále chorí. Avšak, časom sa aj ten najsilnejší „pancier“ z rôznych dôvodov opotrebuje a oslabí. Môže za to množstvo faktorov vrátane životného štýlu, zlých návykov a nesprávnej hygieny. Stav imunity preto musíme nielen v tomto náročnom období neustále sledovať a chrániť všetkými možnými dostupnými spôsobmi.

A začať s ich aplikáciou do praxe by ste mali čím skôr, pretože aktuálne štatistiky o imunite populácie, ktorá je schopná odolávať bežným aj novým ochoreniam a vírusom nehovoria nič dobré.

Dedičstvo, ktoré je vo vašich rukách

Samotná imunita sa chápe ako schopnosť systému chrániť náš makroorganizmus pred pôsobením akýchkoľvek cudzích mikroorganizmov. Je to vlastnosť alebo „nadanie“ organizmu odolávať pôsobeniu škodlivých činiteľov pri zachovaní jeho integrity. Hlavným účelom imunitného systému je teda zachovať „svoje“ a eliminovať „cudzie“. Túto schopnosť máme vrodenú a získanú.

  • Vrodená imunitasa dedí, geneticky z rodičov na deti a práve s ňou je spojená rodinná predispozícia na vznik imunitne závislých ochorení.
  • Prirodzená (získaná) imunita sa vytvára počas života a je odrazom individuálnej schopnosti organizmu reagovať s antigénmi prostredia. Získaná imunita sa následne delí na prirodzenú a umelú. Prirodzenú si telo s protilátkami vytvorí po prekonaní ochorenia samé. Umelú, ktorá sa delí na aktívnu a pasívnu, si vybudujeme pomocou odpovede na vakcínu.

Okrem vakcín si však môžete takúto oslabenú prirodzenú a genetickú imunitu zlepšiť a posilniť aj lepším prístupom k životu ako takému. Lepším prístupom k životospráve a fyzickej či psychickej kondičke.

 Kedy treba spozornieť?

Nielen s príchodom sychravej jesene a blížiacej sa zimy zisťujeme, že práve oslabená imunita nás v bežnom živote a komforte výrazne obmedzuje. Prejavuje sa to viacerými spôsobmi a zvýšená teplota nie je vždy prvý varovný signál, pri ktorom by ste mali spozornieť.

Oslabenie imunity vzniká dôsledkom účinkov mnohých negatívnych faktorov na telo, medzi ktoré najčastejšie patrí:

  • neustály stres;
  • nevhodná strava;
  • chronické choroby;

Niektoré kategórie ľudí potrebujú tiež zvýšený príjem živín a posilňujúcich látok, pretože ich imunitný systém je vystavený väčšiemu ohrozeniu. Medzi tieto kategórie ľudí patria:

  • seniori;
  • tehotné ženy;
  • dojčiace matky;
  • športovci;
  • ľudia trpiaci závažnými chronickými ochoreniami;
  • pracovníci, ktorí sa venujú vyčerpávajúcej fyzickej a intelektuálnej práci.

Dobrou správou je, že nie vždy si pre posilnenie imunity musíme brať na návštevu lekára deň voľna. V mnohých prípadoch nám dokážu pomôcť aj nasledujúce jednoduché tipy, ktorými určite nič nepokazíte. Naopak, vaše telo nimi len získa.

1. Doprajte si hlboký a kvalitný spánok

Zdravé telo potrebuje v priemere 7 až 10 hodín spánku denne. Každý jeho dlhodobý nedostatok sa automaticky podpíše na stave celého organizmu. Výsledným efektom však najčastejšie býva znížená účinnosť imunitného systému, vplyvom ktorej bojujeme s chorobami horšie a dlhšie. Ak to chcete zmeniť, stačí sa poriadne vyspať. Kvalitný spánok vám prospeje v mnohých smeroch.

 2. Dbajte na zdravšie stravovanie

Vedci dokázali, že existuje obrovské množstvo potravín, ktoré sú prospešné pre imunitný systém. Snažte sa jesť viac bielkovín vrátane mäsa, rýb, vajec a fazule. Tučným jedlám sa naopak treba vyhýbať. Imunitnému systému pomôžu aj rôzne druhy ovocia a zeleniny, vrátane mrkvy, špenátu, melónov, pomarančov, grapefruitov a dokonca aj cesnaku. Všetky tieto a iné produkty priaznivo pôsobia ako na imunitný systém, tak na telo ako celok.

Ale pozor, aby bolo vstrebávanie výživných látok zo zdravých potravín telom bezproblémové, musí mať na to organizmus všetky dôležité enzýmy, ktoré sa starajú o normálnu schopnosť všetkých buniek najlepšie.

Bežne ich možno nazvať katalyzátormi, keďže urýchľujú priebeh každej chemickej reakcie v tele. Napríklad v procese trávenia enzýmy rozkladajú zložité molekuly potravy na jednoduchšie. To znamená, že poskytujú dobrú absorpciu prospešných stopových prvkov zdravej výživy do ľudského tela.

 3. Doplňte telu chýbajúce vitamíny a minerály

Pokiaľ ste vybavili svoje telo tými najlepšími základnými stavebnými materiálmi pre vstrebávanie všetkých potrebných látok a živín, môžete zdravú stravu doplniť o potrebné vitamíny a minerály.

Napriek ich vysokému obsahu v mnohých potravinových produktoch, sa nielen vplyvom sezóny, ale aj vekom a iných faktorov ich počet v tele znižuje, výsledkom čoho je oslabená imunita.

V týchto situáciách prichádzajú na rad a pomoc účinné vitamíny v podobe zdravých výživových doplnkov. K tým základným, ktoré by nemali vo vašom každodennom živote chýbať, patria najmä vitamín C, D, B a A.

Nájsť ich môžete v čerstvej zelenine a ovocí, v čerstvých a nespracovaných potravinách alebo v podobe spomínaných výživových doplnkov stravy. V obmedzených režimoch je to často tá najlepšia a jediná prevencia chrípky.

 4. Nezabúdajte na pitný režim

Mnohí na čistú vodu cez deň ani nepomyslia, čo je chyba aj v súvislosti s imunitným systémom. A má to svoje dôvody. Pri nedostatku tekutín v tele sa predsa len ťažko zbavíte odumretých škodlivých látok a toxínov. Nebude zaistený ani bezproblémový prenos tepla. Spomalia sa tiež všetky regeneračné a hojivé procesy tela.

Naopak, vďaka posilneniu organizmu dostatočným prísunom tekutín môžete pocítiť zlepšenie činnosti lymfatického a obehového systému, priedušiek a vírusmi ohrozených pľúc.

5. Doprajte si viac pohybu

V súvislosti so silnou imunitou je veľmi dôležitý aj šport. Sedavý životný štýl predsa oslabuje celé naše telo. A pritom stačí tak málo. Párkrát v týždni si poriadne zacvičiť, alebo vymeniť výťah za schody. Uvidíte, že pri aktívnej fyzickej aktivite budete lepšie fungovať nielen vy, ale aj vaša imunita, pretože telo sa prekrví, okysličí a zvýši sa tak prenos životne dôležitých látok do všetkých častí organizmu.

6. Obmedzte alkohol a fajčenie

Nadmerná konzumácia alkoholu môže spôsobiť vysoké riziko vzniku infekčných ochorení. Navyše etanol ničí bunky imunitného systému, čím vážne narúša jeho funkciu.  Skúste preto príjem alkoholu znížiť na minimum.

Podobná situácia je aj s fajčením. Tu je ale najlepšie zlozvyk odstrániť z vášho života úplne. Tabakový dym poškodzuje nielen imunitný systém, ale aj všetky orgány. Cigarety vyvolávajú rozvoj srdcovo-cievnych ochorení a znižujú množstvo kyslíka, ktorý vstupuje do tela, aby zásoboval bunky. To platí nielen pre bežné cigarety, ale aj pre akýkoľvek iný výrobok, ktorý obsahuje nikotín.

7. Nevyhýbajte sa prirodzenému dennému svetlu

Dnes si mnohí ani nevšimnú, že svoje bežné dni trávia vo svetle lámp. Doma, v škole, kancelárií alebo obchode trávime viac ako 90 % svojho času, čím sa o potrebný zdroj prirodzeného denného svetla oberáme. To môže narušiť fungovanie imunitného systému, podporiť vznik stresu, depresie a emočnej nestability.

Navyše, práve pod slnkom si telo vytvára vitamín D, bez ktorého sa nikto nezaobíde. Zbavte sa preto závesov a choďte von čo najčastejšie.

 8. Dodržujte základné hygienické pravidlá

 

Ľudia, ktorí často trpia problémami s imunitným systémom, zabúdajú na jednoduchú každodennú hygienu. Preto sa odporúča myslieť na pravidelné umývanie rúk, sprchovanie a kúpeľ a čistenie zubov dvakrát denne. Hygiena predsa vždy zostane tým najzdravším zvykom. Tak na ňu myslite.

9. Vpustite do svojho života smiech

Áno, aj smiech priaznivo pôsobí na imunitu! Aspoň podľa odborníkov, ktorí zistili, že „srdečný“ smiech posilňuje silu organizmu takmer o 29 %. Dobrou správou je, že pre tento „liek“ nemusíte robiť nič špeciálne. Stačí si nájsť niekoľko dôvodov na radosť a uvidíte, že sa budete cítiť oveľa lepšie.

10. Udržiavajte poriadok vo svojom okolí

V byte sa veľmi rýchlo hromadia rôzne nečistoty a prach, ktoré si prinášame z exteriéru. To všetko prirodzene ovplyvňuje imunitný systém. Ak sa tomu chcete vyhnúť, častejšie robte generálne upratovanie, utierajte prach, zbavujte sa odpadkov a dbajte na to, aby vaša domácnosť dýchala čistý vzduch. Navyše, poriadok vo vašom okolí znamená aj poriadok vo vašej hlave.

11. Dodajte telu horčík

Horčík sa podieľa na stovkách enzymatických reakcií v tele a mnohých procesoch v imunitnom systéme. Hrá dôležitú úlohu vo fungovaní vrodenej aj získanej imunity, ktorú sme si spomínali hneď v úvode.

Horčík je nielen minerálom vnútorného pokoja, ale aj vzácnym kofaktorom pre syntézu imunoglobulínov, protilátok, ktoré viažu antigény. Horčík tiež zvyšuje adhéziu imunitných buniek, cytolýzu, väzbu lymfocytov a odpoveď makrofágov na lymfokíny. Jeho nedostatok v tele môže spôsobiť aj imunopatologické stavy.

 12. Vyskúšajte zinok

Zinok je pre človeka jedným z ďalších najdôležitejších stopových prvkov, pri ktorého nedostatku v krvi sa môže zvýšiť hladina kortizolu a tým aj následné  oslabenie imunity. Ak nedostatok tejto látky v tele vykompenzujete včas, imunitný systém začne pracovať s novým elánom.

Môžete ním znížiť počet prechladnutí, odstrániť suchosť a nepríjemné šupinatenie pokožky, oživiť organizmus a zmierniť pocit chronickej únavy. Samozrejme, zinok nie je všeliekom na posilnenie imunitného systému, ten treba podporovať zo všetkých strán. Avšak už 10 mg zinku denne spôsobí, že vaša imunita nezlyhá a bude schopná chrániť telo pred negatívnymi vplyvmi prostredia, vírusmi a baktériami.

13. Nájdite spoločnú reč so zvieratami

Priamy kontakt s mačkami, psami a inými láskavými domácimi zvieratami je pre naše telo prospešný hneď z niekoľkých dôvodov. Títo milí priatelia nám pomáhajú udržiavať normálny krvný tlak, znižujú hladinu cholesterolu a posilňujú srdce.

Niektoré štúdie tiež presvedčivo dokazujú, že imunita majiteľa psa či mačky je oveľa silnejšia ako u človeka, ktorý ich vôbec nikdy nevlastnil. Dokonca aj imunita detí vyrastajúcich vedľa zvierat je odolnejšia nielen voči vírusom, ale aj rôznym nepríjemným alergiám.

 14. Dajte si pozor na stres

Stres je v dnešnej dobe spúšťačom mnohých závažných ochorení. V zimnom období je nebezpečné, že bez emočnej stability začne naše telo rýchlo produkovať kortizol, hormón, ktorý ľahko ničí bunky imunitného systému. Preto sa oplatí vyhýbať sa problémovým a konfliktným situáciám doma aj v práci.

Ak sa preto chcete rozptýliť a vyhodiť z hlavy všetko nepotrebnébicykel vám s tým pomôže. Stojí za to prejsť na ňom aspoň pár kilometrov a vaša nálada i zdravie sa okamžite zlepšia.

 

15. Podporte ekosystém tráviaceho traktu

V prípade dobrého trávenia sme spomínali enzýmy. Samé o sebe však vždy stačiť nemusia. Dôležitá je aj zdravá mikroflóra. Pridajte preto do svojho jedálnička probiotiká a prebiotiká na podporu jej normálnych funkcií. Slúžia na posilnenie ekosystému vo vašom gastrointestinálnom trakte, ktorý zasa pomáha regulovať váš imunitný systém.

Mikroflóra je predsa domovom 40 biliónov mikróbov, z ktorých veľká väčšina je životne dôležitá pre naše dobré zdravie. Ak im na život vytvoríte tie najlepšie podmienky, odvďačia sa vám v podobe toho najväčšieho osobného pohodlia.

Uvidíte, že ak sa posnažíte všetky tieto opatrenia pravidelne dodržiavať, budete nielen zdravší, ale aj odolnejší voči stresu, čo je v dnešnej dobe základ úspechu v každom jednom smere.

Zdroj obrázkov:

  1. Tatiana Bralnina/Shutterstock.com
  2. Tatjana Baibakova/Shutterstock.com
  3. Saowanee K/Shutterstock.com
  4. gpointstudio/Shutterstock.com
  5. Lallapie/Shutterstock.com
  6. novak.elcic/Shutterstock.com
Avatar
Zaujímavý Svet - každý deň pre vás hľadáme zaujímavý obsah z rôznych oblastí od vedy 21. storočia po históriu. Zaujímame sa aj o zdravie a domácnosť. Pri našich článkoch používame overené zdroje a pri zdravotníckych témach dávame dôraz na vedecké štúdie.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.