Naše telo je plné baktérií, vírusov či húb. Áno dostali síce nálepku ,,tí zlí´ a chceme sa ich silou mocou zbaviť za každých okolností, avšak existujú aj ich dobré a prospešné varianty priaznivo vplývajúce na organizmus. Naše telo je ich plné a pokiaľ by sme sa pozreli pod mikroskop našli by sme našu súkromnú malú zoo. Nachádzajú sa na pokožke, v tráviacom trakte, močovej sústave, slinách či urogenitálnej sústave.  Probiotiká potrebujú nielen dospelí a čím viac rodičov objavuje aj probiotiká pre deti.

probiotika pre deti
Ako fungujú probiotiká v prípade detí?

Čo sú probiotiká ?

Probiotiká sú živé organizmy pridávané do stravy v snahe zlepšiť črevnú mikroflóru jedinca. Jednou z najbežnejších potravín obsahujúcich probiotiká patria jogurty, ktoré sú funkčnou potravinou. Mliečne probiotiká sú jedny z najbežnejších typov a medzi nich patria  mliečne baktérie rodu Lactobacillus, Bifidobakterium, Streptococcus lactis, Streptococcus thermophilus, Leuconostoc cremoris, kvasinky Torulopsis kefir a mnoho ďalších.

Naše zvieratká si žijú v rovnováhe, pokiaľ nepríde votrelec, napríklad v podobe infekčných baktérií. Ony narušia harmonické prostredie a organizmus proti nim začne bojovať. My oduševnene chceme pomôcť a nasadíme antibiotickú liečbu, ktorá účinne zabije narušiteľov.

Ale každý boj má svoje obete na oboch stranách, okrem patogénnych zloduchov zabili aj časť domácej populácie. V takom prípade môže nastať sekundárna infekcia, keďže zabitím prospešných baktérií je tam veľa miesta pre ďalšie patogény. Typickými zástupcami sú kvasinkové a črevné infekcie a zápaly močových ciest.

V boji proti tomuto stavu je možné  ku antibiotickej liečbe pridávať prospešné  probiotiká, aby hneď nahradili prázdne miesto.

Sú probiotiká vhodné pre deti?

Deti si svoj mikrobióm vytvárajú už v maternici a tesne po pôrode. Narušený ,,ochranný štít´´ z prospešných baktérií má zodpovednosť za veľa chorôb. Prieskum z roku 2012 v National Health Interview Survey ukázal, že sú probiotiká tretím prírodným produktom najviac využívaným deťmi.

Štúdií na preukázanie kladov a záporov probiotík je potrebných viac, ale niektoré ukazujú priaznivé výsledky. Výhody ich užívania naznačujú pomoc s trávením, predchádzanie infekčných chorôb a dokonca aj k udržiavaniu správnej hmotnosti. Medzi pomoc s tráviacimi ťažkosťami patrí :

  • Zápcha
  • Syndróm dráždivého čreva
  • Zápal čriev
  • Infekčná hnačka

Avšak nie každá štúdia potvrdzuje ich priaznivý účinok a niektoré tvrdia, že nemajú žiaden. Individuálny mikrobiálny systém každého dieťa môže mať za následok rôzne výsledky štúdií. Doktor Sanghavi tvrdí ,,Každý mikrobiom je jedinečný takmer ako otlačok prsta´´

Sú probiotiká pre deti bezpečné?

Štúdie zatiaľ nepotvrdili žiadne škodlivé účinky na zdravý detský organizmus. Neodporúča sa podávať ich deťom do 1 roka, keďže v súčasnosti nie je dostatočné množstvo údajov ohľadom vplyvu na kojencov.

Vážne choré deti prípadne s oslabeným imunitným systémom by sa mali o užívaní probiotík vždy poradiť s lekárom. Vyhnúť by sa im mali aj deti s tzv. centrálnou líniou (zavedený katéter umiestnený obvykle do krku alebo slabín. Poskytuje dlhodobý intravenózny prístup) prípadne vždy mať súhlas svojho pediatra.

Nie je odporúčané probiotiká prijímať vo veľkom množstve prípadne sa poradiť s odborníkom aké množstvo je pre vaše dieťa vhodné.

Čo je lepšie? Doplnky stravy alebo potraviny s probiotikami?

V potravinách sa vyskytujú najmä v mliečne fermentovaných produktoch ako sú kefíry, cottage syr, tvaroh, acidofilné mlieko a jogurty. Pokiaľ vás zaujíma či je lepšie užívať doplnky alebo ich prijímať zo stravy odpoveď nie je jasná. Všeobecne prijímanie živín z vyváženej stravy je najlepšie, ale niektoré typy probiotík nemusia deti prijímať z jedla  v dostatočnom množstve, pretože spracovávanie daného jedla znižuje ich počet.

Dnes je na trhu neskutočné množstvo doplnkov a super potravín v tabletkách. Je dôležité si dávať pozor na to čo kupujete. Každé produkty resp. spoločnosti, ktoré ich vyrábajú sú rôzne a nie sú rovnocenné. Pokiaľ si kupujete probiotiká je potrebné dávať pozor  na obsah. Nekupovať to len preto, lebo probiotikum je v názve. Nie vždy cena odpovedá kvalite a opačne.

Ako vybrať najlepšie probiotiká pre deti?

Ak chcete dieťaťu dodať probiotiká je potrebné siahnuť po overenej značke. Na trhu je viacero značiek, ktoré sa výrobou probiotík pre deti zaoberajú. Prečítajte si skúsenosti a recenzie užívateľov a tiež si všimnite pre aké staré deti sú probitiká určené. Niektoré probiotiká sú určené napríklad pre deti od 1 roka a iné zase až od 3. roka . Probiotiká vo forme žuvacích tabliet môžu byť vhodné napríklad len pre 4 a viac ročné deti.

Ako dodať deťom probiotiká prirodzene?

Pokiaľ je vaše dieťa novorodenec neexistuje nič lepšie ako materské mlieko. Obsahuje pre neho všetky potrebné látky a živiny. Ak je dieťa staršie najideálnejšia pre neho bude vyvážená strava s dostatočným množstvom ovocia, zeleniny a mliečnych produktov. Vyhnúť by sa mali nezdravým tučným jedlám s vysokým množstvom prázdnych tukov.

Potraviny s vysokým obsahom probiotík

  1. Jogurt
  2. Kyslá kapusta
  3. Kefír
  4. Tempeh
  5. Kimchi (kórejské fermentované jedlo vyrobené z rôznych druhov zeleniny)
  6. Miso (vyrobené z fermentovaných sójových bôbov)
  7. Kombucha (fermentovaný čierny alebo zelený čaj)
  8. Zavárané uhorky
  9. Natto (ďalšie fermentované sójové bôby podobne ako tempeh alebo miso)
  10. Niektoré typy syrov ( mozzarella, cheddar alebo cottage cheese)

Fermentované jedlá sú jedným z najstarších techník prípravy pokrmov. Potraviny, ktoré sú fermentované, prechádzajú procesom laktofermentácie, pri ktorom sa prírodné baktérie živia cukrom a škrobom v potravinách a vytvárajú kyselinu mliečnu. Tento proces vytvára prostredie, ktoré konzervuje potraviny a podporuje prospešné enzýmy, vitamíny skupiny B a omega-3 mastné kyseliny, ako aj rôzne druhy dobrých baktérií.

Záver

Celkovo probiotiká napomáhajú zmierniť akútnu zápchu, koliku a reflux u zdravých detí a dojčiat. Môžu pomôcť zabrániť vzniku sekundárnych infekcií a hnačiek u detí užívajúcich antibiotiká. V niektorých prípadoch napomáhajú zabrániť vzniku ekzémom a alergiám u detí.

Zdroje

Veronika Lokšová
Volám sa Veronika. Študujem Veterinárnu hygienu a ekológiu v Brne. Zaujímam sa o životné prostredie a udržiteľný spôsob života. Medzi moje najobľúbenejšie kratochvíle patrí jazda na koni, venčenie mojej kólie a fotografovanie prírody.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.