Zdravie tráviacej sústavy je v poslednom čase často spájané a asociované s úrovňou celkového zdravia človeka. Napísalo sa o tom mnoho kníh a článkov, niektoré s istou dávkou zaujatosti a preháňania. V tejto oblasti je jedným z kľúčových elementov to, či má vaše telo dostatok dobrých baktérií – probiotík.

 

probiotiká
Probiotiká = žijúce mikroorganizmy prinášajúce mnohé zdravotné benefity

 

Čo sú to probiotiká?

Zaujímavým poznatkom je, že počet buniek vášho tela je desaťnásobne prevyšovaný počtom baktérií vo vašom tele. Úžasné, však? Najväčšia časť z týchto baktérií nachádza útočisko vo vašich črevách. Väčšia časť týchto baktérií je neškodná.

Máte v črevách tie správne baktérie? Ak to tak je, prináša vám to mnohé zdravotné pozitíva, napríklad ľahšie chudnutie, zlepšenie celkového trávenia, zlepšenie imunity, lepší stav vašej pleti a znížené riziká mnohých ochorení 1, 2.

Probiotiká predstavujú konkrétne typy priateľských baktérií voči nášmu organizmu. Prinášajú so sebou významné zdravotné benefity v prípade ich konzumácie.

 

 

 

Zdroje probiotík

 

Môžeme ich získať z doplnkov výživy, taktiež z jedál pripravených pomocou fermentácie (kvasením).

Jedlá bohaté na probiotiká? Jogurt, kefír, kyslá kapusta, tempeh (indonézske jedlo pripravené z fermentovaných sójových bôbov), kimchi (tradičné kórejské jedlo, zložené z pikantnej kapusty a inej zeleniny).

Pozor, nemýľte si probiotiká s prebiotikami! Prebiotiká predstavujú vlákninu, ktorá pomáha s výživou priateľských baktérií vo vašich črevách 4.

ProbiotikáPrebiotiká
Konkrétne typy dobrých baktérií (živých organizmov), ktoré napomáhajú tráveniu, imunite, pleti a podobneDruh vlákniny, ktorý slúži ako potrava pre črevné baktérie.

zdroje probiotík

 

Najznámejšie probiotiká?

 

  • Lactobacillus
  • Bifidobacterium

Treba si uvedomiť, že každá zo skupiny probiotík so sebou prináša odlišné zdravotné benefity. Aj v tomto prípade je potrebnosť istej vyváženosti.

 

Dôležitosť mikroorganizmov v oblasti zdravia vášho čreva

 

Črevná flóra (mikrobiota) predstavuje istý komplex nachádzajúci sa v prostredí čreva. Je zložená z mikroorganizmov.

Podľa niektorých zdrojov obsahuje vaše črevo stovky odlišných typov mikroorganizmov! Baktérie, vírusy, kvasinky… Z toho sú najpočetnejšie baktérie.

Prostredie v čreve, črevná flóra, vykonáva mnohé funkcie dôležité pre vaše zdravie. Tvorba vitamínov (napr. vitamín K, niektoré z B-vitamínov) je jednou z nich 5.

Medzi ďalšie úlohy patrí premena vlákniny na mastné kyseliny s krátkym reťazcom (butyrát, propionát, acetát), ktoré majú za úlohu výživu stien vášho čreva, taktiež iné metabolické úlohy 6, 7.

Tieto mastné kyseliny okrem iného stimulujú váš imunitný systém, posilňujú stenu čreva. Toto pomáha v prevencii vstupu nežiaducich substancii do vášho organizmu 8, 9.

Uvedomte si ale aj to, že nie všetky mikroorganizmy vášho čreva sú priateľské – vaša črevná flóra je naozaj významne prepojená na vaše stravovanie. Nevyváženosť črevnej flóry môže viesť k mnohým ochoreniam 10.

K týmto ochoreniam môžeme zahrnúť diabetes 2. typu, obezitu, metabolický syndróm, ochorenia srdca, kolorektálny karcinóm, Alzheimerove ochorenie, depresie 11, 12.

 

Vplyv probiotík na žalúdok a trávenie

 

Probiotiká prechádzajú významným výskumom v oblasti ich vplyvu na zdravie trávenia.

Jestvuje naozaj veľmi veľa dôkazov o tom, že doplnky výživy s obsahom probiotík môžu napomôcť s liečbou hnačky asociovanou s antibiotikami 13, 14.

Hnačky sa veľmi často objavujú u ľudí, ktorí dlhodobo užívali antibiotiká. Dôvod? Antibiotiká zabíjajú mnohé prirodzené baktérie vo vašom čreve – to má za následok nevyváženosť mikroflóry čreva, dobrých a zlých baktérií.

 

Probiotiká a chudnutie

 

Jedinci, ktorí sú obézni, majú odlišnú skladbu baktérií v čreve v porovnaní s tými s normálnou hmotnosťou 15.

Mnohí zástupcovia vedeckej obce veria v to, že baktérie v čreve majú kľúčovú úlohu v determinovaní vašej telesnej hmotnosti 16.

Aj keď je v tejto oblasti potrebný ďalší výskum, štúdie pripúšťajú možnosť, že probiotiká Lactobacillus rhamnosus a Bifidobacterium lactis môžu pomôcť so stratou hmotnosti a v prevencii voči obezite 17.

, Probiotiká –  Prečo sú pre nás dôležité a aké úlohy plnia v našom organizme?

 

Iné pozitíva probiotík

 

Predstavuje dostatok probiotík v strave aj iné benefity, než to, čo sme spomínali vyššie?

 

Zápal

Probiotiká redukujú systematický zápal. Zápal je procesom vedúcim k mnohým ochoreniam 18.

Depresia a úzkosť

Probiotiká Lactobacillus helveticus a Bifidobacterium longum preukázateľne znižujú symptómy depresií a úzkostí v prípade jedincov s klinickou depresiou 19, 20.

Imunita

Niekoľko probiotík môže mať pozitívny vplyv na vašu imunitu, znížiť riziko rôznych infekcií a prechladnutia 21, 22.

…a mnoho iných!

Kedy jesť probiotiká?

Ak  potrebujete niektorú z vyššie spomínaných oblastí a nejedávate dostatok fermentovaného jedla prípadne iných zdrojov probiotík možno zvážite dopĺňanie probiotík vo forme doplnku výživy napríklad tabliet.  Kedy je vhodné takéto tablety konzumovať?

Aj keď mnoho výrobcov uvádza, že probiotíka by sa mali konzumovať na prázdny žalúdok existujú štúdie, ktoré dokazujú, že pravidelné užívanie probiotík je viac dôležité ako presne načasovanie užívania (kedy užívať) .

Rovnako sa javí dôležitejšie užívať probiotíka s určitou stravou. Zloženie vášho obeda, večere, raňajok môže mať pozitívny vplyv na účinok probiotík.  Štúdie zistili nasledovné:

  • Užívanie probiotík spolu s ovsenou kašou a mliekom s nízkym obsahom tuku malo pozitívny vplyv.
  • Užívanie probiotík spolu s malým množstvom tuku môže mať pozitívny vplyv na životnosť baktérií v tráviacom trakte. (zdroj)
  • Lactobacillus má vyššiu životnosť ak sa vyskytuje v kyslom prostredí spolu so sacharidmi alebo glukózou .

 

Bezpečnosť a vedľajšie účinky probiotík

 

Z hľadiska bezpečnosti sú probiotiká organizmom veľmi dobre tolerované.

V niekoľkých prvých dňoch počas užívania môžete čeliť problémom v podobe plynatosti, miernej nepohody v brušnej oblasti 23.

Po niekoľkých dňoch sa ale zvyčajne vaše trávenie a pocity zlepšia – budete v pohode.

 

Čo si treba zapamätať?

 

Udržte si zdravé trávenie! K zdravému tráveniu patrí aj dostatočné množstvo zdravých, pozitívne pôsobiacich baktérií, vo vašom čreve.

Konzumujte potraviny, ktoré tieto probiotiká obsahujú. Vsaďte na čerstvé, doma pripravené jedlá, prípadne navštívte tie reštaurácie, ktorým veríte.

Vyhnite sa polotovarom, rafinovaným potravinám, produktom s prílišnou dobou trvanlivosti. Zvyčajne sa v tom skrýva nejaký háčik

Ak máte pocit, že vaše trávenie nefunguje dostatočne dobre, devastovali ste vaše telo antibiotikami, nevhodnou a neplnohodnotnou stravou, doplnky výživy s obsahom probiotík môžu napomôcť v procese obnovy zdravej, priaznivo pôsobiacej črevnej mikroflóry!

 

Zdroj

Avatar
Zaujímavý Svet - každý deň pre vás hľadáme zaujímavý obsah z rôznych oblastí od vedy 21. storočia po históriu

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.