Konzumujete ryby alebo nie? Ak áno, robíte dobre. Ak nie, mali by ste to čo najrýchlejšie zmeniť. Tento pokrm totiž patrí medzi najzdravšie na svete. Obsahujú množstvo dôležitých živín, ako napr. bielkoviny či vitamín D. Poďme sa však pozrieť na ďalšie vedecky overené fakty a dôvody, prečo by ste mali ryby konzumovať.

fish fotografia
Foto od Wow_Pho

1. Obsahujú dôležité živiny

Ide najmä o tie najdôležitejšie živiny, ktoré chýbajú takmer každému z nás. Konzumácia akéhokoľvek druhu rýb je pre zdravie prospešná. Aj keď za vôbec najzdravšie sa považujú tzv. tučné ryby, medzi ktoré patrí napr. losos, pstruh, sardinky, tuniak či makrela. Ryby sú okrem iného bohaté aj na kvalitné bielkoviny, vitamíny či minerály.

Pre správny rast a vývoj organizmu sú zas dôležité omega-3 mastné kyseliny, ktoré sú extrémne prospešné aj pre tehotné a dojčiace ženy. No v prípade týchto žien je si potrebné dať pozor na to, aký druh ryby konzumujú a v akom množstve.

2. Dôležité pre mozog 

Zvyšujú množstvo šedej hmoty v mozgu a chránia ho pred atrofiou, ktorá prichádza s rastúcim vekom. Šedá hmota je hlavné funkčné tkanivo mozgu, ktoré obsahuje nervové bunky (neuróny) zaisťujúce spracovanie informácií a ich ukladanie do pamäte. U starších ľudí sa kognitívne funkcie mozgu zhoršujú vekom a niekedy to vyústi až do Alzheimerovej choroby. Je však dokázané, že ak budete jesť dostatočné množstvo rýb, tak zhoršovanie kognitívnych funkcií bude pomalšie.

3. Znižujú riziko vzniku srdcových ochorení a mozgovej mŕtvice

Práve infarkt myokardu a mozgová mŕtvica sú dve najčastejšie príčiny predčasných úmrtí, a to v rámci celého sveta. A viete akou potravinou si najlepšie udržíte srdce zdravé? Práve rybami.

4. Sú skvelou prevenciou a tiež liečbou depresie 

Depresiou trpí veľmi veľa ľudí a častokrát to má fatálne následky. Je to veľmi vážne psychické ochorenie, ktoré je nebezpečné a nie vždy sa z neho dokáže pacient dostať. Hoci sa o nej nehovorí ani zďaleka toľko, koľko o srdcových ochoreniach či obezite, aj napriek tomu patrí v dnešnej dobe medzi najväčšie zdravotné problémy. Okrem toho, že vám ryby s touto psychickou chorobou môžu pomôcť, spôsobujú tiež to, že sa cítite šťastnejší a zvýši vám to aj kvalitu života.

5. Vitamín D

Ryby sú tým najkvalitnejším potravinovým zdrojom tohto vitamínu. Vitamín D funguje ako steroidný hormón a jeho nedostatkom trpí minimálne 40% ľudí. Napr. jedna porcia lososa, ktorá predstavuje približne 115 gramov, obsahuje až 100% odporúčanej dennej dávky tohto dôležitého vitamínu.

6. Chránia zrak

A to najmä v starobe, pretože ochorenie, ktoré sa nazýva „vekom podmienená degenerácia makuly“ je tou najčastejšou príčinou poškodenia zraku a taktiež slepoty. Nuž a najviac postihuje práve staršie osoby. Opäť sú to ryby, ktoré vám dokážu lepšie chrániť zrak.

7. Prevencia pred astmou

Ide však len o deti. V dnešnej dobe je to veľmi časté ochorenie, pričom počet pacientov neustále rastie. Podľa štúdií dokáže pravidelná konzumácia rýb znížiť riziko vzniku astmy u detí až o 24%. U dospelých to však neplatí.

8. Kvalitnejší spánok

Čo je pre človeka v tejto uponáhľanej dobe dôležitejšie ako kvalitný spánok? Navyše výskyt porúch spánku sa v posledných rokoch na celom svete zvyšuje. Odborníci tvrdia, že je to spôsobené napríklad aj tým, že sme čoraz viac vystavovaní modrému svetlu z rôznych monitorov a obrazoviek, ale aj tým, že trpíme nedostatkom vitamínu D. Ak neviete ako si zvýšiť kvalitu spánku, skúste začať konzumovať ryby.

Zdroj: medlicker.com

Avatar
Ahojte, volám sa Zuzana, keďže ešte študujem na vysokej škole, presnejšie na fakulte verejnej správy, tak mám aj dostatok voľného času. Ten venujem najmä vám - čitateľom a to tým, že sa vám snažím prinášať tie najzaujímavejšie a najaktuálnejšie informácie z celého sveta, ale aj z domova. Okrem písania mi môj voľný čas zaberá motorka, mám rada šport, šoférovanie a ako každá žena milujem nakupovanie.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.