Či už nás móda zaujíma alebo nie, je každodennou súčasťou našich životov.  Obchod, v ktorom sa zisky počítajú na stovky miliárd eur má aj svoju veľmi temnú a odvrátenú stranu.  Zákazníci, ktorí chcú oblečenie za najnižšie ceny, by mali vedieť, že za nízkou cenou je často detská práca, a množstvo zbytočného odpadu.

Detská pracovná sila

pexels.com, CC0 License

V Kambodži je povolené pracovať od 15 rokov, ale v skutočnosti odevné závody zamestnávajú aj 12 ročné dievčatá. Deti sú kvôli chudobe nútené skončiť so školou a vstúpiť do tohoto začarovaného kruhu práce, z ktorého niet úniku. Nehľadiac na vek je priemerná mzda 50 centov za deň. Podľa UNICEF-u momentálne pracuje v odevných fabrikách na celom svete viac ako 170 miliónov detí. Ľudia musia pracovať aj nadčasy a bez príplatku, to znamená, že matky svoje deti nechávajú samé doma, alebo ich berú do práce so sebou. Už odmalička vidia deti len prácu v továrni, to na nich zanecháva následky, a preto častokrát skončia ako ich rodičia.

Nie tak úplne nepravá kožušina

pexels.com, CC0 License

Stále viac ľudí je proti zabíjaniu zvierat pre odevný priemysel a požadujú oblečenie z nepravej kožušiny. Pravda je však taká, že je mnohokrát lacnejšie použit pravú kožušinu z ľahko dostupných zvierat ako napríklad králik, ako vyrobiť jej syntetickú náhradu. Na výrobku je ale uvedené, že sa jedná o nepravú kožušinu. Škandál s rovnakým scenárom odhalil New York Times v roku 2013, kedy išlo o spoločnosť Neiman Marcus a nešlo o ojedinelý prípad.

Farby s obsahom olova

pexels.com, CC0 License

Najnovšie štúdie zistili, že mnohé módne doplnky obsahujú farbivá s obsahom olova. Hlavnou príčinou je to, že krajiny, ktoré tovar vyvážajú, nemajú rovnaké parametre a predpisy ako krajiny dovozu. Plastová bižutéria, farbené peňaženky, dekorácie do vlasov a iné predmety môžu spôsobiť kontamináciu tela olovom. Do tela sa prenesie neumytím rúk či pošúchaním očí po kontakte s podobným predmetom. Následky môžu zájsť až k poškodeniu nervovej sústavy alebo zlyhaniu obličiek. Farby s obsahom olova sa našli aj u známych značiek ako Target, JC Penny, Kohls, Victoria´s Secret, Sears a ďalších. Po súdnom procese v roku 2010 sa sprísnili kontroly toxicity produktov, ale napríklad značka Forever 21 sa súdneho procesu nezúčastnila, a preto bližšie nekontroluje obsah olova v tovare.

Hory odpadu

pexels.com, CC0 License

Iba USA vyprodukujú každoročne viac ako 11 miliónov kilogramov odpadu. Zo všetkého nepotrebného oblečenia len 15 % ide na charitu a dobročinné účely a 85 % skončí na smetisku. Veľká väčšina Američanov nakupuje lacné oblečenie v obchodoch ako H&M a Forever 21. Majú pocit, že ak už raz kúpili niečo lacné, tak sa to ďalej zúžitkovať či darovať nedá. Odpad z odevného priemyslu stúpol medzi rokmi 1999 a 2009 o 40 %, čo je závratné číslo. Napriek tomu sa denne vyvážajú tony nepotrebného oblečenia na skládky odpadu.
zdroj

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.