Spirulina je populárny doplnok stravy z modrozelených rias (sinice), ktoré rastú v sladkých aj slaných vodách. Užívanie má viacero známych benefitov, no existujú aj vedľajšie, nie až tak žiadúce efekty.

Až 60% váhy spiruliny predstavuje proteín, minerály a vitamíny a pri použití ako doplnok jedla, sľubuje antibakteriálne a anti-zápalové účinky. Má taktiež pozitívne účinky na imunitný systém a znižuje cholesterol v krvi. Pre väčšinu ľudí je spirulina bezpečná na konzumáciu, no môže predstavovať riziko pre niektorých ľudí.

spirulina neziaduce ucinky

 Riziká a nežiaduce účinky spojené s užívanim spiruliny

Ak spirulina pochádza z prírody, tak existuje riziko kontaminácie. To sa deje hlavne ak spirulina vyrastala vo vode, kde sa pestuje s vysokým obsahom ťažkých kovov alebo s vysokým množstvom baktérii. Niektoré druhy produkujú tzv. mikrocistíny, ktoré sú súčasťou ich obranného mechanizmu proti predátorom. Práve tieto mikrocistíny môžu byť toxické pre ľudskú pečeň, pri požití väčšieho množstva. Takéto spiruliny kontaminované mikrocistínmi boli nájdené v okolí Talianska, Severnej Ameriky a Číny. Spirulina pestovaná v kontrolovaných podmienkach sa tomuto riziku však dokáže vyhnúť a mikrocistínov sa v takýchto podmienkach vyprodukuje násobne menej.

Spirulina môže taktiež predstavovať riziko pre ľudí s auto-imunitnými chorobami, pretože spirulina podporuje imunitný systém, tým pádom je úspešnejší keď sám seba nesprávne identifikuje ako hrozbu. Pre to, ak trpíte nejakou auto-imunitnou, tak určite spirulinu neužívajte bez toho, aby ste sa minimálne poradili dopredu s lekárom. Spirulina taktiež znižuje zrážanlivosť krvi.

 Spirulina môže  v jedle spôsobiť nadúvanie, nevoľnosť a v niektorých prípadoch aj zvracanie.Preto si pripravujte iba overené recepty zo spiruliny.  Niektoré druhy môžu obsahovať neurotoxické chemikálie, ktoré môžu zvyšovať úzkosť a riziko iných nervových ochorení. Neexistuje zatiaľ veľa štúdii, ktoré by pozorovali riziko spiruliny pre tehotné ženy, pre to sa jej radšej vyhýbajte.

Niektorí ľudia môžu byť na spirulinu alergickí a existujú prípady, kedy takéto požitie bolo smrteľné. Ide však o veľmi okrajové situácie. Ľudia, ktorí trpia Fenylketonúriou by sa mali spiruline veľkým oblúkom vyhnúť. Väčšina ľudí môže ale spirulinu požívať bez obáv, no niektorí sa sťažovali na bolesti hlavy a nespavosť, čo môžu byť zapríčinené zvýšeným stresom či úzkosťou.

Nie ste si istý? Poraďte sa s lekárom

 

účinkami spiruliny teda prichádzajú aj nejaké riziká, no ak nepatríte do jednej z ohrozených skupín spomínaných vyššie, tak stále konzultáciou s lekárom nikomu neuškodíte. Tiež si nemýľte spirulinu a chlorellu.

Ďalej si dajte pozor na to, aby ste spirulinu kúpili od známych spoločností, ideálne takých, ktoré boli testované organizáciou tretej strany. Ak by ste kúpili spirulinu od neznámej spoločnosti, ktorá nedáva veľký dôraz na bezpečnosť a neberie ohľad na riziko kontaminácie, tak by ste mohli skončiť s doplnkom, ktorý obsahuje mikrocistíny.

 

 

Zdroje:

https://www.stylecraze.com/articles/dangerous-side-effects-of-spirulina/

https://www.healthline.com/nutrition/spirulina-side-effects?c=846983746146#bottom-line

http://www.spirulinareviews.com/spirulina-side-effects/

 

Avatar
Zaujímavý Svet - každý deň pre vás hľadáme zaujímavý obsah z rôznych oblastí od vedy 21. storočia po históriu. Zaujímame sa aj o zdravie a domácnosť. Pri našich článkoch používame overené zdroje a pri zdravotníckych témach dávame dôraz na vedecké štúdie.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.