Spirulina je v podstate modrozelená riasa. Je ľahko získateľná a ide o netoxický druh baktérií odborne zvanej Arthrospira. Často sa používa ako vegánsky a tiež mimoriadne bohatý zdroj bielkovín a vitamínu B12. Obsahuje medzi 55 – 70% bielkovín, ale štúdie naznačujú, že čo sa týka vitamínu B12, tak je len jeho čiastkovým zdrojom, pretože vitamín sa po požití neabsorbuje dobre. Spirulina je však skvelý doplnok výživy a čo všetko dokáže, ako sa užíva i odporúčané dávky sa dozviete, ak prejdete nižšie. Zaujímavosťou je, že ju konzumovali už starodávni Aztékovia a postupne sa dostala späť na svoje výslnie v priebehu niekoľkých rokoch. Spirulina môže zlepšiť metabolizmus lipidov a glukózy a súčasne znižovať tuk v pečeni a chrániť srdce.

 

Štúdie na zvieratách sú tiež veľmi sľubné, pretože sa ukázalo, že spirulina má podobnú účinnosť ako bežne používané lieky, pokiaľ ide o neurologické poruchy. Tieto účinky sa rozširujú aj na artritídu a imunológiu. Spirulina má niekoľko aktívnych zložiek. Hlavná zložka sa nazýva fykocyanobilín. Je v neposlednom rade známa tým, že má silné antioxidačné a protizápalové účinky.

Spirulina

 

Spirulina a jej účinky

Má hneď niekoľko výhod a nie je ich veru málo. Patrí medzi vôbec najobľúbenejšie doplnky na svete, čo vzhľadom na jej prínosy nie je žiadnou náhodou. Je nabitá rôznymi živinami a antioxidantmi, ktoré môžu prospieť vášmu telu a mozgu. A aby sme mali pokope všetky jej výhody, resp. aspoň tie najhlavnejšie, tak tu vám ponúkame zoznam 15 zdravotných výhod spiruliny:

Je mimoriadne bohatá na živiny.

Obsahuje vitamín B1, B2, B3, železo, proteíny či meď.

Má silné antioxidačné a protizápalové účinky

Spirulina je totiž fantastickým zdrojom antioxidantov, ktoré vás môžu chrániť pred oxidačným poškodením.

Môže znížiť hladinu cholesterolu a triglyceridov

Srdcové choroby sú v rebríčkoch na poprednom mieste, pretože spôsobujú jedne z najviac úmrtí ľudí na svete. A ako sa ukazuje, spirulina pozitívne ovplyvňuje mnohé z faktorov spojených so zvýšeným rizikom srdcových chorôb.

Chráni pred vznikom tzv. zlého cholesterolu

Jedným z kľúčových krokov vo vývoji srdcových chorôb je oxidácia “zlého” LDL cholesterolu, pred čím nás spirulina taktiež môže ochrániť.

Má účinné “nástroje” v boji proti rakovine.

Výskumy ukazujú, že spirulina má protirakovinové účinky a tiež  môže znižiť riziko výskytu rakoviny.

Môže  znižovať vysoký krvný tlak

Vysoký krvný tlak je hlavnou hnacou silou mnohých závažných chorôb vrátane infarktu myokardu, mozgovej mŕtvice či chronického ochorenia obličiek. Vysoký krvný tlak dlhodobo predstavuje rôzne problémy pre ľudí, preto všetko, čo s ním dokáže účinne bojovať, je pre nás len dobré.

Má pozitívne účinky proti alergii

Alergická rinitída sa vyznačuje zápalom v nosných priechodoch. Spúšťajú ju environmentálne alergény, napríklad peľ, zvieracie chlpy alebo dokonca pšeničný prach. Spirulina je obľúbenou alternatívnou liečbou príznakov alergickej rinitídy.

Spurlina vo forme prášku

 

Spirulina môže byť účinná proti anémii

Najbežnejšia forma anémie je charakteristická znížením hemoglobínu alebo červených krviniek v krvi. Spirulina dokáže bojovať aj s týmto zdravotným problémom.

Môže zlepšiť svalovú silu a vytrvalosť

Užívať ju preto môžu aj tí, ktorí majú problémy so svalovou únavou.

Môže pomôcť pri kontrole hladiny cukru v krvi

Cukrovka je nepríjemná choroba, ktorou dnes trpia nielen dospelí, ale aj deti.

Môže vám pomôcť schudnúť

Ľudia zvyčajne schudnú, ak príjmu menej kalórií ako vydajú. To zrejme je jasné každému. Spirulina je vysoko výživný nízkokalorický doplnok výživy, ktorý obsahuje veľa výživy v malom množstve prášku. Zaradenie spiruliny do stravy preto môže ľuďom pomôcť stratiť nadbytočné kilogramy.

Môže podporovať zdravie čriev

Spirulinu možno ľahko stráviť kvôli jej štruktúre. Štúdie na zvieratách zatiaľ ukázali, že spirulina môže podporovať zdravie čriev, keď ľudia starnú. Potrebné sú však ďalšie štúdie, najmä na ľuďoch.

Zlepšuje fungovanie metabolizmu

Užívanie spiruliny môže pomôcť zrýchliť  metabolizmus človeka. Vyššia rýchlosť metabolizmu následne vyvoláva pocit, že človek má viac energie. Rýchlejší metabolizmus tiež zvyšuje počet spálených kalórií každý deň, čo vám môže pomôcť pri chudnutí.

Je antitoxická.

V niektorých častiach sveta sú ľudia vystavení riziku otravy kontaminovanou pitnou vodou a inými zdrojmi znečistených látok. Včasný výskum naznačuje, že spirulina môže ponúknuť spôsob liečby ľudí žijúcich v takýchto ťažkých podmienkach. 

Podporuje duševné zdravie.

Dokáže pomáhať s poruchami nálady. Spirulina je totiž zdrojom tryptofánu. Tryptofán je aminokyselina, ktorá podporuje produkciu serotonínu. Serotonín hrá dôležitú úlohu pri duševnom zdraví. Ľudia s určitými chorobami duševného zdravia, ako sú depresia a úzkosť, môžu mať zníženú hladinu serotonínu. Užívanie doplnkov tryptofánu na udržanie zdravej hladiny serotonínu môže zohrávať úlohu pri podpore duševnej pohody. Duševné zdravie je rovnako dôležité ako to fyzické, preto je dobré venovať mu zaslúženú pozornosť.

Zaradenie spiruliny do stravy

Spirulina je dostupná vo forme tabliet a prášku. Čo sa týka prášku, tak ten môžete užívať tak, že si ho napríklad pridáte do smoothies a nezľaknite sa, keď sa nápoj zmení na zelený, pretože je to bežná reakcia spiruliny. Prášok ľudia zvyknú pridávať aj do šalátov, polievok, zeleninových a ovocných štiav. Nuž a niektorí zas preferujú tablety.

Tie sa užívajú jednoducho, keďže všetko čo musíte urobiť je prehĺtnuť tabletu.  Zaobstarať si však môžete aj sušenú spirulinu z obchodov so zdravou výživou, z internetového obchodu, ale nájdete ju v drogériách. 

Spirulina tablety
Tablety s obsahom spiruliny

Ako spirulinu užívať

Dávka spiruliny použitá v štúdiách skúmajúcich jej účinky sa veľmi líši. Vo všeobecnosti sa preukázalo, že 1 až 8 g za deň má určitý účinok. Konkrétna veľkosť dávky závisí aj od stavu, v akom sa používa.

  • Pri vysokom cholesterole môže byť totiž dávka v rozsahu 1 až 8 gramov za deň škodlivá.
  • Pre zdravie svaly boli použité dávky 2 až 7,5 g za deň.
  • Čo sa týka kontroly hladiny glukózy, tam boli pozorované mierne účinky pri 2 g za deň.
  • Krvný tlak môže byť ovplyvnený pri dávkach 3,5 – 4,5 g za deň.
  • Účinky na pečeň sa zas pozorovali pri dávkach 4,5 g za deň.

Dávky spiruliny v závislosti od hmotnosti človeka boli prepočítané a odporúčané nasledovne:

Hmotnosť (kilogram)Dávka (gram)
70 kg.11 g.
90 kg.14,5 g.
115 kg.18,2 g

Riziká užívania spiruliny a jej vedľajšie účinky

Úrad Spojených štátov pre potraviny a liečivá (FDA) ešte v roku 2014 uviedol, že väčšina ľudí spirulinu dobre toleruje, a preto nespôsobuje žiadne významné vedľajšie účinky, ktoré by boli pre zdravých ľudí nebezpečné. Avšak, najlepšie samozrejme urobíte, ak sa pred užitím tohto doplnku výživy poradíte so svojim lekárom. Tak si budete istý, že vám nehrozí žiadne nebezpečenstvo a dôležité je tiež vedieť dávky, ktoré sú pre vás vhodné.  Spirulina predstavuje riziko predovšetkým u ľudí, ktorí majú aj iné zdravotné problémy alebo alergie.

Aký je rozdiel medzi spirulinou a chlorelou?

Dve riasy chlorela a spirulina sa odlišujú v detailoch. Aj z tohto dôvodu sú často predávané kombinovane v rámci jedného doplnku výživy. Chlorela má vyšší obsah tukov a kalórií a spirulina má vyšší obsah bielkovín. Ďalšie faktory sú prevažne spoločné ako napríklad regulácia cukru v krvi alebo vysoký obsah antioxidantov.

Ako sa spirulina pestuje?

V prírode nájdeme spirulinu podobne ako iné riasy rásť vo vysoko slaných vodách v subtropickom podnebnom pásme.  Moderné poľnohospodárstvo využíva na pestovanie takzvané otvorené jazierka, ktoré zaručujú riase dostatok tepla, kvalitnej vody a množstvo živín na ktoré je spirulina veľmi citlivá.  Ak by ste si túto riasu chceli vypestovať doma budete potrebovať veľa trpezlivosti a veľmi prívetivé podmienky. Spirulina sa totiž pestuje v špeciálnych vodných nádobách a neprichádza do kontaktu s pôdou.

Aké recepty zo spiruliny existujú?

Táto riasa je pomerne často využívaná v zdravej kuchyni.  Kvôli jej zloženiu však mnoho kuchárov začalo vymýšľať pestré recepty aby konzumáciu spiruliny ľuďom uľahčili. Viete z nej pripraviť predovšetkým nápoje ako rôzne “zelené smoothies” či koktaily.  Existujú aj koláčiky či dokonca pesto.

 

 

 

 

 

Zdroj: 1,2,3

Avatar
Ahojte, volám sa Zuzana, keďže ešte študujem na vysokej škole, presnejšie na fakulte verejnej správy, tak mám aj dostatok voľného času. Ten venujem najmä vám - čitateľom a to tým, že sa vám snažím prinášať tie najzaujímavejšie a najaktuálnejšie informácie z celého sveta, ale aj z domova. Okrem písania mi môj voľný čas zaberá motorka, mám rada šport, šoférovanie a ako každá žena milujem nakupovanie.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.