Existuje mnoho spôsobov, ako oslavovať rozmanitosť a bojovať proti rasizmu. Zdá sa, že využiť na to štvorfarebnú čokoládu naozaj nie je jeden z nich. Svoje už o tom vie spoločnosť Cadbury, ktorá dostala riadnu lekciu. Jej zámer totiž veľmi rýchlo uzemnili ľudia na sociálnych sieťach. No nie hocijakí, pridali sa aj hviezdy obrazoviek.
Spoločnosť sa snažila takýmto spôsobom osláviť Indický deň nezávislosti. Pridali fotografiu viacfarebnej čokolády, ktorú označili „Unity Bar“, to však nedopadlo vôbec dobre. „V tento deň nezávislosti oslavujme krajinu, ktorá je jednotná vo svojej rozmanitosti. Predstavujeme Cadbury Unity Bar, prvú indickú čokoládu s tmavou, zmiešanou, mliečnou a bielou čokoládou, všetko v jednom obale,“ napísala spoločnosť o svojom novom produkte. Bez odozvy to však dlho nezostalo a ozvali sa prví diskutujúci (najmä kritici). „Gratulujem Cadbury k vyriešeniu rasizmu,“ napísala známa kritička a spisovateľka Tejal Rao. Komik Ziwe Fumudoh ironicky prirovnal nadpis k prejavu Martina Luthera Kinga „Mám sen“, napísal: „Mám sen, že moje deti nebudú posudzované podľa farby čokolády, ale podľa obsahu krémovej náplne.‘ – Martin Luther King Jr.“
congratulations to cadbury for solving racism https://t.co/ndPsolKTKI
— Tejal Rao (@tejalrao) August 29, 2019
„Zaplaťte im vysokú cenu za farebnú čokoládu a buďte so sebou spokojní. Cadbury zarába peniaze, vy sa cítite cnostne. Dobrá stratégia,“ napísala Chandra R. Srikanth, reportérka indickej spravodajskej siete ET Now ešte predtým, ako sa spustila búrka kontroverzie.
Kampaň, ktorú vytvorila marketingová agentúra Ogilvy, sa začala približne pred dvoma týždňami, ale až tento týždeň upútala pozornosť. Predstavitelia spoločnosti Cadbury predtým tweetovali, že Unity bar bol ich veľkým finančným úspechom a odkázali zákazníkom: „Zásoby sa minuli rýchlo.“
Nie je to jediná mediálna kampaň, ktorá by mohla byť kritizovaná za zvládnutie rasových problémov. K takým by sa kľudne mohol pridať aj incident z predchádzajúcim nesprávnym marketingovým krokom od spoločnosti Pepsi. V roku 2017 totiž táto spoločnosť na výrobu nápojov stiahla kontroverznú reklamu predstavujúcu mediálnu osobnosť Kendalla Jennera, ktorý použil na predaj nealkoholických nápojov kontroverzné snímky.