Vitamín C patrí k esenciálnym vitamínom, ktoré si telo nedokáže samo vytvoriť. Jeho význam evidujeme v mnohých procesoch prebiehajúcich v našom tele a jeho dostatok je spojený s mnohými dychberúcimi pozitívami! Samotný vitamín C patrí k tým vitamínom, ktoré sú rozpustné vo vode. Nájdeme ho v mnohých druhoch ovocia a zeleniny .

vitamín C

Aké účinky má Vitamín C na ľudský organizmus ?

Asi je aj vám notoricky známe to, že počujete z okolia o preferovaní vitamínov z prirodzenej stravy (potravín). Niektorí z nás sa snažia doplniť tento vitamín suplementačnou formou (v doplnkoch výživy), aby pokryli svoje potreby. V tomto článku sa dozviete o preukázateľných benefitoch suplementácie vitamínom C.

 

Silný antioxidant, ktorý môže znížiť riziká spojené s chronickými ochoreniami

 

Vitamín C je vskutku silným antioxidantom, ktorý skutočne môže posilňovať prirodzenú obranyschopnosť organizmu 2.

Antioxidanty? Sú to molekuly podporujúce funkčnosť vášho imunitného systému. Na imunitnom systéme participujú chránením buniek pred škodlivými molekulami, ktoré nazývame voľné radikály.

V prípade akumulácie voľných radikálov môže dochádzať k oxidatívnemu stresu, ten je spájaný s mnohými chronickými ochoreniami.

Štúdie preukázali, že zvýšená konzumácia tohto vitamínu môže pozitívne vplývať na hladiny antioxidantov (zvýšenie až o 30%). Tento fakt je významným z hľadiska zníženia možného zápalu 3.

Vitamín C ako bojovník proti vysokému krvnému tlaku

 

Viete o tom, že vysoký krvný tlak patrí k rizikovým faktorom, ktoré indikujú to, že niečo v oblasti zdravia nie je úplne v poriadku? Štatistiky nepustia – každý 3. dospelý Američan trpí zvýšeným krvným tlakom 4.

Vysoký krvný tlak je nebezpečným, tichým zabijakom. Nebolí. Napriek tomu zvyšuje riziko kardiovaskulárnych ochorení a je jedným z hlavných dôvodov úmrtí v celosvetovom meradle 5.

V prípade dospelých trpiacich vysokým krvným tlakom vitamín C znižuje systolický krvný tlak o 4,85 mmHg a diastolický krvný tlak o 1,67 mmHg (priemerne) 6.

Samozrejmosťou je to, že osoby trpiace vysokým krvným tlakom by sa nemali spoliehať iba na vitamín C a dôsledne pristupovať k liečbe.

dávkovanie vitamínu C
Konzumovať resp. dávkovať ho môžete v rôznych formách. Populárna forma sú tablety alebo rozpustené v tekutine

Vitamín C  je vitamín s potenciálom zmierniť riziká kardiovaskulárnych ochorení

 

Aká príčina je najčastejším dôvodom úmrtia? Kardiovaskulárne ochorenia!

Zdravie vášho srdca a ciev závisí od viacerých faktorov, zaujímavou informáciou je to, že aj vitamín C môže byť skutočne nápomocný!

Jedna z veľkých a významných analýz 9 štúdií (zúčastnených 293 172 osôb) prišla k záverom, že tí, ktorí konzumovali najmenej 700 mg vitamínu C denne mali o 25% nižšie riziko kardiovaskulárnych ochorení v porovnaní s tými, ktorí tento vitamín nesuplementovali 7.

Jedna z analýz taktiež podporuje tvrdenie, že konzumácia tohto vitamínu suplementačnou formou môže znížiť hladinu zlého cholesterolu 8.

 

Môže znížiť hladiny kyseliny močovej v krvi a pomôcť v prevencii pred nepríjemnou dnou

 

Dna je jedným z typov artritídy, znepríjemňuje život približne 4% americkej populácie (dospelých) 9.

Toto veľmi bolestivé ochorenie spojené so zápalom kĺbov vie pokaziť radosť zo športu, pohybu. Symptómy dny sa prejavujú v prípade, že máte v krvi príliš veľa kyseliny močovej. Vysoké hladiny kyseliny močovej sú asociované s jej kryštalizáciou a usadením v kĺboch.

Vie v tomto prípade pomôcť vitamín C? Dokonca hneď niekoľko štúdií potvrdilo, že vitamín C môže pomôcť v znížení úrovne kyseliny močovej v krvi a chrániť pred útokmi dny.

Príklad? Štúdia s 1387 mužmi priniesla dáta o tom, že ľudia konzumujúci viac vitamínu C mali evidentne nižšie hladiny kyseliny močovej v krvi v porovnaní s tými, ktorí tento vitamín užívali v menšom množstve 10.

Pomáha v prevencii pred deficitom olova zlepšením jeho absorpcie

 

Aj vy patríte k tým nešťastníkom s nedostatkom železa?

Železo je významným nutrientom, plní viaceré funkcie v našom organizme. V procese krvotvorby je dôležité z hľadiska tvorby červených krviniek, transportu kyslíka telom.

Prekvapivo, vitamín C vo forme doplnkov výživy môže zlepšiť absorpciu železa z vašej stravy! Asistuje totiž v procese premeny železa s malou schopnosťou vstrebania na železo takej formy, v ktorej bude telu jednoduchšie ho využiť 11.

Naštartuje imunitu lepším fungovaním bielych krviniek

 

Ak sa zamyslíme nad dôvodmi, kvôli ktorým populácia konzumuje vitamín C, jeden z najčastejšie uvádzaných bude podpora imunitného systému.

Vitamín C pomáha povzbudiť proces produkcie bielych krviniek (lymfocytov) 12. Tie sú významné z hľadiska funkčnosti obranyschopnosti organizmu.

Taktiež je dôležité poznamenať to, že vitamín C môže skrátiť dobu hojenia rán 13.

Vitamín C a koža? Tento vitamín je obzvlášť dôležitý v prípade obranyschopnosti kože. Je do nej transportovaný a plní v nej úlohu antioxidantu – pomáha posilňovať kožné bariéry (prevencia infekcií, kožných ochorení) 14.

zdroje vitaminu c
Vitamín C nájdeme v rôznych potravinách ako napríklad brokolica, červená a žltá paprika alebo citróny.

Chráni pamäť a myseľ pred starnutím

 

Demencia je často používaný termín označujúci príznaky slabomyseľnosti a zhoršenej pamäte.

Týka sa vyše 35 miliónov ľudí (v globálnom meradle), najmä starších dospelých 15.

Ako sme už v článku zmienili, vitamín C je silným antioxidantom. Jeho nízke hladiny sú spojené so zhoršením myslenia a pamäte 16.

Navyše, niekoľko iných štúdií preukázalo to, že ľudia s demenciou môžu mať nižšiu úroveň vitamínu C v krvi 17.

Viaceré štúdie evidujú pozitívny vplyv vysokého príjmu vitamínu C vo forme suplementov na vaše mentálne zdravie a pamäť (v procese starnutia) 18.

 

Ako zistíte, že máte nedostatok Vitamínu C ?

Vitamín C nezostáva v tele veľmi dlho. Jeho nedostatok môže veľmi ľahko viesť k nízkej kvalite života a iným nepríjemným zdravotným ťažkostiam. A ako sa dozviete, že ho máte málo? Nuž, toto je 10 bežných príznakov.

Vaše ďasná sú často opuchnuté a krvácajú

Vitamín C je základom pre zdravie ďasien. Ak nedostanete správny denný príjem, s veľkou pravdepodobnosťou sa u vás objaví zápal ďasien. Ak máte pocit, že sa dobre staráte o svoju zubnú hygienu, ale stále máte opuchnuté a krvácajúce ďasná, skúste užívať viac tohto vitamínu. Žena by mala denne prijať 75 mg, zatiaľ čo muži aspoň 90 mg vitamínu.

Veľmi ľahko sa vám objaví modrina a rany sa hoja dlho

Ak máte modriny veľké a nepríjemne sfarbené, tak toto je taktiež príznak toho, že vám zrejme chýba vitamín C. Rovnako je to aj v prípade, že sa vám akékoľvek rany hoja veľmi dlho. Telo potrebuje tento vitamín na výrobu dôležitého kolagénu.

Vypadávajú vám vlasy ľahko a veľa

Ak trpíte vypadávaním vlasov alebo prílišným lámaním, je pravdepodobné, že nedodržujete svoju dennú dávku vitamínu C. Predtým, ako utratíte veľa peňazí na vlasové produkty, skúste jesť potraviny bohaté na vitamín C, ako je brokolica, kivi a iné ovocia i zeleniny.

nedostatok vitamínu c
Medzi príznaky nedostatku vitamínu C patrí napríklad tvorba modrín, vypadávanie vlasov alebo suchá pokožka

Bolesť kĺbov a krížov

Bolesť kĺbov a krížov je taktiež veľmi častým príznakom nedostatku vitamínu C. Ten totiž pôsobí ako silný antioxidant a jeho nedostatok vo vašom tele môže viesť k zápalu, ktorý môže spôsobovať bolesť kĺbov.

Častá choroba, slabá imunita

Ako sme už vyššie spomínali, vitamín C je nevyhnutný pre zdravie. Ak máte často chrípku, ste prechladnutí alebo trpíte infekciami, potom nie je vaša imunita taká, aká by mala byť. Vitamín C stimuluje produkciu bielych krviniek, ktoré bojujú proti infekčným chorobám a cudzím votrelcom.

Priberáte bez dôvodu?

Ak ste významne nezmenili životný štýl, no aj napriek tomu priberáte, tak dôvod hľadajte v správnom stravovaní a jedle, ktoré je bohaté na tento dôležitý vitamín. Výskum ukázal súvislosť medzi nízkym obsahom vitamínu C a vysokým telesným tukom, najmä brušným tukom. Vitamín C pomáha vášmu telu spaľovať tuk oveľa efektívnejšie, ako hocičo iné.

Počas dňa ste ospalí a unavení

Ak máte dostatok spánku, ale napriek tomu sa počas dňa cítite unavení, aj v tomto prípade hľadajte príčinu v nedostatku vitamínu C. A nebolo by na škodu vymeniť 10 šálok kávy za ovocie alebo zeleninu.

Máte suchú pokožku

Už spomínaný kolagén má priamy vplyv na stav a výzor vašej pokožky. Práve ten spôsobuje to, že vaša pokožka doslova žiari. Dobrá rada, ktorú ocenia najmä ženy. Na popularite naberajú stále viac produkty ako sérum s obsahom Vitamínu C na tvár.

Vitamin C serum
Sérum s obsahom Vitamínu C

Často krvácate z nosa

Nemusí to byť stále tak, no vo viacerých prípadoch to platí. Ak nemáte dostatok vitamínu C, potom je váš nos naplnený malými krvnými cievami, pričom práve vitamín dokáže zabrániť ich oslabeniu, pretože vtedy, keď nie sú dostatočne silné, tak práve vtedy z nosa krvácate.

Slabé a lámavé nechty

Máte tenké lámavé nechty a neviete čo s tým? Vitamín C potrebuje telo aj na to, aby dokázalo lepšie absorbovať železo. A nedostatok železa vedie k tomu, že máte krehké nechty, ktoré sa potom veľmi ľahko lámu.

FAQ – Často kladené otázky

Zhrnuli sme pre vás odpovede na často kladené otázky v súvislosti s týmto vitamínom.

Ako užívať vitamín C?

Nájdete ho rôznych formách, najčastejšie ale vo forme tabliet. Existujú aj produkty v tekutej forme. Dávkovanie je nasledovné: Denná dávka ak ste muž je to 90 mg, ak ste žena 75 mg zdroj.

Aké zdroje Vitamínu C sú tie najlepšie?

Medzi bežne dostupné a kvalitné  zdroje vitamínu C patrí napríklad: pomaranč, citrón, limetka, jahody, kiwi, paprika, brokolica, kel, špenát a mnoho ďalších.

Aký Vitamín C je najlepší?

Existuje mnoho predajcov tohto Vitamínu. Väčšinou nájdete produkty s označením Vitamin C 1000 čo odkazuje na množstvo v jednej tablete a teda 1000 miligramov.

 

 

 

Avatar
Zaujímavý Svet - každý deň pre vás hľadáme zaujímavý obsah z rôznych oblastí od vedy 21. storočia po históriu

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.