Mali ste niekedy pocit, že pri vstávaní z postele vaše kolená nespolupracujú? Že pri každej zmene počasia cítite stuhnutosť v celom tele? Možno sa vám vaše telo snaží niečo naznačiť. Možno chce len spomaliť a dopriať si oddych. A možno niekedy cíti nedostatok látok potrebných na jeho správne fungovanie. Keď nás bolí hlava siahneme často po zázračnej ružovej tabletke, ale čo robíme ak bolia práve spomínané kolená alebo chrbát? Spravidla často vôbec nič.

Veď koho dnes už len nebolia kríže. No možno tak adolescenta pred dvadsiatkou. Potom to už ide z kopca. Moderná medicína prináša skvelé výsledky ale tiež to, že nám už vie diagnostikovať naozaj skoro všetko.  Mladému človeku pri rutinnej prehliadke nájdu zvýšený zlý cholesterol, začínajúcu skoliózu a tak podobne. Neznamená to ale, že by sme tam mali prestať chodiť, skôr by sme sa mali zamerať na to, ako zlepšiť náš životný štýl. Veď zdravie máme len jedno. Preto si povieme  o príjme vitamínov a minerálov na kĺby.

vitamíny na kĺby

Najlepšie prírodné vitamíny a látky na kĺby

Doplnky stravy nájdeme v každej lekárni a drogérií. Často v pohodlnej forme  ako je napríklad kĺbová výživa .  Nehovorím je to určite rozumná praktická podoba príjmu suplementov, ale existuje viac možností ako ich dostať do organizmu. Nemusíme len spoliehať na farmaceutický priemysel. Toto je päť najlepších látok pre kĺby

Omega 3 mastné kyseliny

Najznámejšia potravina s vysokým obsahom je ryba. Makrela, losos, sleď a tak podobne. Dokonca aj ustrice, ktoré patria medzi morské plody. Pokiaľ neholdujete rybacine je pre vás skvelá správa, že existuje ešte niekoľko pokrmov, ktoré môžete papať. Napríklad avokádo, vlašské orechy, ľanové semienka, chia či sójové bôby.

Vápnik

Netreba naň zabúdať. Informácia o tom ako je dôležitý pre silné kosti a zuby asi nie je ničím výnimočná. Avšak nepomáha len s kostrou, ale je potrebný na správne fungovanie srdca, nervov a svalov. Teda hneď niekoľko dôvodov prečo si dať pozor na jeho správny obsah v našej potrave. Nie, nemusíme piť litre mlieka denne. Marketing ohľadom mliečnych produktov je tak veľký, že občas zabúdame na to, kde všade sa ešte nachádza. Brokolica, mandle, špenát, kel, sójové produkty (takže aj sójové ,,mlieka´´), semienka chia a figy.

Vitamín D

Môže sa stať, že máte pestrú stravu, ale akosi stále trpíte bolesťami kĺbov či svalov. No je super ak hladina vápnika vo vašom organizme je v norme, ale bohužiaľ nebude sa vstrebávať správne bez jeho komplica. Áno hovorím práve o vitamíne D. Je potrebný na kolobeh kalcia v tele. V lete to taký problém nie je teda ak aspoň denne vyjdete na slnko po dobu 15 minút. Avšak v zime sa hladina znižuje. A sme znovu pri rybách (losos, tuniak). Ďalej ho obsahuje sója, vaječné žĺtky a tiež huby. Vitamín D je rovnako jeden z najlepších vitamínov na imunitu.

Glukozamín

Látka bežne obsiahnutá v doplnkoch na podporu kĺbov. Pomáha obnovovať kosti a zabraňuje opotrebovaniu chrupaviek. Dobrý doplnok, ktorý by mali mať v povedomí najmä starší ľudia s osteoartrózou. Keďže jeho hladina vekom klesá. A trvá určitý čas obnoviť hladinu pomocou doplnkov výživy.

Chondroitín

Zvyčajne sa používa ,,kombo´´ chondroitín + glukozamín ako prevencia bolesti kĺbov a ako pomoc prestavby chrupavky. Často tvoria harmonickú dvojicu v liekoch práve určených na problémy s oporným systémom. Odporúča sa na používanie ako prevencia osteoartrózy, keďže preukázateľne redukuje spomaľuje progres choroby.

 Mohlo by vás zaujímať:  Aké vitamíny užívať na pleť ?

športovec
Vitamíny na kĺby pre športovcov sú ideálnym doplnkom ak namáhate kolená napríklad počas behu

 

Prírodná kĺbová výživa  pomáhajúca zlepšiť bolestivosť kĺbov

Popísali sme podstatné látky podporujúce správnu funkciu opornej sústavy. Avšak nemusíme siahať len po nich. Existujú aj iné možnosti zlepšenia zdravých kĺbov, prípadne symptómov choroby ako reumatická artritída (RA).

Kurkuma

V ajurvédskej medicíne bežne využívaná rastlina. Aktívna látka sa volá kurkumín, známy pre svoje protizápalové účinky. Týmto spôsobom napomáha redukovať napätie a opuchy spôsobené RA.

 

Semienka zeleru

Štúdia na potkanoch z roku 2014 ukázala protizápalové účinky, 100 mg/kg hmotnosti malo podobný účinok ako 300 mg/kg aspirínu. Výskumy na ľuďoch o tomto efekte zatiaľ nie sú.

 

Borák lekársky

Obsahuje kyselinu gama-linolénovú. Je to omega 6 mastná kyselina. Existuje predpoklad, že znižuje zápal pri RA. Isté štúdie poukazujú na možnosť zlepšenia príznakov použitím oleja.

 

Kajenské korenie

Má dlhú tradíciu vo využití ako pomoc pri trávení. Dnes sa používa na liečbu bolesti. Kapsaicín obsiahnutý v korení blokuje nervové bunky pred chemickou látkou vysielajúcou správu o bolesti.

 

Mačací pazúr

Je to ozaj rastlina, nemusíte sa hrať doma na veterinára a pacienta s vašou štvornohou chlpatinou. Táto zaujímavo pomenovaná kvetina pochádza z juhoamerických dažďových pralesov. Skúmané boli protizápalové vlastnosti, kvôli účinnosti proti bolesti, opuchom a počiatočnej stuhnutosti kĺbov. Samozrejme sú potrebné ďalšie výskumy, keďže mačací pazúr má aj vedľajšie účinky na ktoré by sa nemalo zabúdať: bolesti hlavy, pocit na zvracanie či závraty.

 

Zázvor

Ďumbier pozná snáď každý. Jeho vlastnosti v boji proti nádche sú legendárne, ale vedeli ste, že je vhodný aj na zmiernenie príznakov reumatickej artritídy? Výskumy síce ešte prebiehajú, ale už teraz sa z niektorých dá predpokladať účinok na redukovanie symptómov RA. Ideálne je z neho navariť čaj alebo kúpiť ako doplnok stravy.

 

Zelený čaj

Výskum z roku 2016 pozoroval ľudí trpiacich RA zlepšil priebeh choroby resp. symptómy. Liečba bola kombinovaná s fyzickým cvičením (prechádzky a bežecký pás). Respondenti pili 6 šálok zeleného čaju denne. Avšak netreba to preháňať a ak chcete zakomponovať zelený čaj do liečby poraďte sa s lekárom. Látky v ňom obsiahnuté nie sú vhodné na kombinovanie s niektorými druhmi liekov.

 

Kvercetín

Prírodná látka zo skupiny flavonoidov. Obsiahnutý v rôznych druhoch zeleniny, ovocia a dokonca aj v čiernom čaji. Dokonca sa neničí tepelným spracovaním či už zmrazením alebo varením. Pomáha zlepšiť zápaly, kardiovaskulárne ochorenia či infekcie.

 

Vŕbová kôra

Jej účinnosť na zmiernenie bolestí a zápalov poznáme už od nepamäti. Používala sa ako prírodný aspirín. Je potrebné dať pozor na možné alergické reakcie a podráždený žalúdok.

Prečítajte si tiež: Vitamíny na vypadávajúce vlasy .

Na záver

Nemusíme hneď míňať nespočetne veľa peňazí na kúpu doplnkov z lekárne. Vieme dopriať nášmu pohybovému aparátu dostatok potrebných látok aj z pestrej stravy. Avšak pri akútnejších problémoch netreba čakať na ,,samozlepšenie´´. Veď ono to prejde, je to len dočasné, len som sa zle vyspal. Nie vždy to tak je. Za každých okolností sa poraďte s lekárom. U starších ľudí to platí ešte viac.

Zdroje

 

Veronika Lokšová
Volám sa Veronika. Študujem Veterinárnu hygienu a ekológiu v Brne. Zaujímam sa o životné prostredie a udržateľný spôsob života. Medzi moje najobľúbenejšie kratochvíle patrí jazda na koni, venčenie mojej kólie a fotografovanie prírody.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.