Čo považujeme za nezdravé na tradičnom pečení ? Vo väčšine prípadov je to obsah  nasýtených tukov a cukrov v tak významnej miere, v ktorej naozaj nemôžu tieto látky pôsobiť zdraviu prospešné (najmä v prípade  prílišnej konzumácie).  Chybou je taktiež absencia čerstvých sezónnych a lokálnych surovín (primárne ovocie a zelenina) a nahrádzanie týchto skvelých produktov za rôzne mrazené a konzervované potraviny. A ako ste na tom s používaním umelých farbív a aróm ? Používate ich ? Tu je zopár tipov ako piecť zdravo !

zdravé pečenie
Základom zdravého pečenia je kvalitná múka

Ak chcete napiecť naozaj zdravo,  váš recept by nemal obsahovať iba štandardnú bielu múku. Tá disponuje vysokým glykemickým indexom a nedisponuje tak nutrične zdraviu prospešným profilom, ako iné celozrnné múky. Môžete siahnuť po špaldovej múke, s tou sa nám pracuje naozaj dobre.

Kokosová múka má taktiež svoje miesto vo vašej kuchyni, má naozaj významne nízky obsah sacharidov. Môže vám významne pomôcť v procese chudnutia (zdroj). Ak chcete rýchlo napiecť  a obchod s podobnými produktmi máte ďaleko, vyskúšajte jednoduchú prípravu kvalitnej domácej „múky“. V mixéri rozdrvte na prach akékoľvek ovsené vločky, ktoré máte po ruke a využite ich takto vo svojom pečení. Vločky sú cenovo veľmi dostupnou potravinou a medzi pozitíva vločiek patrí  okrem iného vysoký obsah vlákniny (zdroj).

 

Niečo sladké

 

Klasický biely rafinovaný cukor s vysokým glykemickým indexom nemusí byť pravidlom. Využiť môžete taktiež napríklad produkty, akými sú med alebo sušené ovocie. Tie sa používali  na osladenie chleba už v staroveku. História inšpiruje, moderná veda vzdeláva. Vedeli ste napríklad to, že med je surovinou s antibakteriálnym potenciálom (zdroj)?med

 

Tuk je pri zdravom pečení dôležitý

 

Nízka cena palmového oleja spôsobuje to, že niektorí výrobcovia sa ho snažia vtlačiť do tukových produktov určených na pečenie, rovnako aj do hotových výrobkov obsahujúcich tuk z kategórie pochutín a trvanlivého pečiva. Nájdete ho napríklad aj ako primárne použitý tuk v populárnom 7-dňovom croissante, vedeli ste o tom? Čo takto vyskúšať niečo nové ? Nechajte kokosový tuk stuhnúť vo vašej chladničke a vymastite ním plech. Jeho lipidový profil je neporovnateľné lepší než ten  s ktorým disponuje palmový olej (zdroj). Preto je vhodné nájsť miesto pre  kokosový olej vo vašej kuchyni.

kokosovy olej

 

Čokoládové polevy

 

Poznáte tie čokoládové polevy s čias minulých ? Áno, narážam na tie kolieska tváriace sa ako čokoláda. Cukrári ich využívajú na prípravu rôznych poliev, práve kvôli jednému prozaickému dôvodu – pre väčšinu bežnej populácie chutí prijateľne, dobre a ľahko sa s ňou pracuje a je lacnou surovinou. Vy však zaiste nepečiete každý deň, preto si jednoznačne môžete dovoliť z vysoko percentnej a kvalitnej čokolády. Tá obsahuje oveľa menej cukrov a má  významne lepší  lipidový (tukový) profil.

Jednoducho ju roztopte a vylejte na váš koláčik alebo zákusok, následne rýchlo ozdobte kokosovými hoblinami alebo nastrúhanými orechmi. Zaujímavosťou je, že kvalitná horká čokoláda môže pomôcť so znížením krvného tlaku (zdroj).

 

čokoladovy zakusok

Svieže a čerstvé ovocie

 

Nie je väčší gastronomický hriech  než to, keď počas krásnych slnečných dní siahnete v prípade dezertov či koláčov po mrazenom alebo konzervovanom ovocí. Jednoznačne sa snažte pracovať s lokálnymi produktmi, veď domáce marhule, jablká, čerešne, jahody, maliny alebo černice či čučoriedky nie sú ničím ochudobnené v porovnaní  s exotickým ovocím . To môžete využívať v chladnejších mesiacoch, kedy čerstvé, domáce ovocie nevídať v takej miere ako v tých teplejších dňoch roka. Vložíte do košíka bežné supermarketové ovocie ? Alebo siahnete po ovocí  z domácich podmienok ?

Vážení, to domáce ovocie svojou chuťou vynikne omnoho viac než to supermarketové.

Skúste  si niekedy porovnať chuť čerstvo odtrhnutej jahody alebo maliny s chuťou toho, čo zoženiete v supermarkete. Jednoznačne mi dáte za pravdu. V neposlednom rade je taktiež dôležitý obsah zdraviu prospešných flavonoidov v ovocí (zdroj).

 

Inšpirovali ste sa ? Vneste  do svojho varenia sviežosť, čerstvosť, kus zdravia. Na vašom zdraví a taktiež na zdraví vašej rodiny vám predsa musí záležať.

Adam Guman
Študent FTVŠ UK Bratislava, odbor Trénerstvo - fitness, kulturistika a silový trojboj. Certifikovaný tréner. Majster sveta v silovom trojboji. Venuje sa silovému tréningu, práci na estetickej postave. Trénerskej praxi sa venuje v Bratislave.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.