Chcete do leta schudnúť? Máte ešte stále dosť času optimalizovať svoj stravovací režim. Dôvod je jednoduchý – úbytok niekoľkých kilogramov tuku a lepší pocit v plavkách. Väčšina odborníkov na výživu sa zhoduje v tom, že základom každej diéty je vytvorenie kalorického deficitu. Stratégie pre konkrétnu aplikáciu tohto pravidla sú rôzne a jedným z nich je aj zvýšený príjem zeleniny. Prax odkrýva fakt, že veľa diét zameraných na redukciu podkožného tuku zlyháva z jednoduchého dôvodu.

Tým je hlad a pocit, že sa musíte obmedzovať. Áno, väčšina ľudí inklinujúcich k obezite sa nastoleniu dôslednejšieho režimu nevyhne. Tí šťastnejší, ktorých trápi zopár kíl navyše, si možno vystačia s pridaním pohybovej aktivity. Samozrejmosťou je to, aby nedošlo k zvýšeniu kalorického príjmu, teda aby ste neprijali späť energiu, ktorú ste športom spálili.

Pocit obmedzenia sa dá ľahko oklamať. Chce to jednoduché a funkčné triky… Dokonca možno v závere diéty do plaviek prídete na to, že vás táto cesta obohatila. Tieto stratégie využívam v koncipovaní stravovacích plánov pre mojich zverencov. Snažím sa o to, aby vnímali to čo robia komplexne a v súvislostiach. To isté je dôležité aj vo vašom prípade!

 

 

 

Prečo by zelenina nemala chýbať na vašom tanieri?

 

Zelenina je geniálnou kategóriou potravín. Nepýši sa iba tým, že obsahuje dôležité makro a mikronutrienty. Predstavuje pestrosťhravosť na tanieri. Obmedzí nudu a stereotyp počas dodržiavaného, striedmejšieho režimu. Čo je ale veľmi dôležité podotknúť, niektoré druhy zeleniny sú veľmi chudobné na kalórie a tým sú na chudnutie priam ideálne.

Ďalším dôležitým poznatkom je, že niektoré konkrétne druh zeleniny majú naozaj veľmi nízky obsah sacharidov a cukrov. Dodržiavanie nízkej hladiny cukru počas redukcie hmotnosti je mnohými trénermi a výživovými odborníkmi považované za veľmi vhodné. Kontrola hladín inzulínu počas dňa a redukcia jeho nežiaducich výkyvov je taktiež stratégia, ktorá sa teší značnej popularite. Odborníci zdôrazňujú, že konzumácia zeleniny je považovaná za zdraviu prospešnú 1. Zelenina s nízkym obsahom kalórií a sacharidov? Tej si môžete dopriať viac!

 

Aké druhy zeleniny na chudnutie vybrať?

 

V nižších riadkom som venoval priestor tomu, čo dobre chutí a s čím sa v kuchyni skvelo pracuje. Chce to čerstvosť.  Ak je k dispozícii miestny farmár predávajúci kvalitnú zeleninu, podporte ho kúpou.

Listová zelenina

Listová zelenina patrí jednoznačne k potravinám, ktoré majú ten najmenší obsah kalórií a sacharidov! Najradšej pracujem s čerstvým špenátom pre jeho všestrannosť (hodí sa do rôznych smoothies), rukolou pre jej nezvyčajnú a zvláštnu chuť (tú rád kombinujem s parmskou šunkou a kvalitnou mozzarellou).

Ľadový šalát sa hodí na vytváranie chutných sendvičov z celozrnného pečiva. Bojíte sa brokolice? Mnohí na ňu pozerajú s nevôľou, je ale perfektnou potravinou využiteľnou ako plnohodnotná príloha! Chutí perfektne uvarená, ak ju roztlačíte a pridáte trošku morskej soli, získate veľmi chutné pyré. V jednej šálke krájanej brokolice nájdeme iba 6 g sacharidov (1,5 g cukru) a len 31 kalórií a to je na chudnutie priam ideálne ! 2  

 

Zoznam vhodnej zeleniny na chudnutie ale nekončí tou listovou…

 

Paradajky

(alebo cherry paradajky) môžete použiť na prípravu omáčky k mäsu (nezabudnite na čerstvú bazalku). Alebo ju iba jednoducho grilovať na kontaktnom grile. Sú skvelé aj v prípade konzumácie bez tepelnej úpravy. Jedna šálka krájaných paradajok (158 g) obsahuje 5 g sacharidov a žiadny cukor, 25,3 kalórií 3.

Paprika

Paprika dodáva jedlám výraznú chuť. Viacúčelová zelenina. Jedna stredne veľká (cca 45 g) obsahuje 4,3 g sacharidov (2,3 g cukrov) a 18 kalórií 4.

Koreňová zelenina

Vo všeobecnosti tento druh neobsahuje veľa sacharidov, cukrov, kalórií. Nemusíte je využívať iba v prípade prípravy vývaru. Skúste si pripraviť strúhanú mrkvu a použite ju ako skvelý dezert po hovädzom s ryžou. Verte, že budete mať oveľa menšie chute na nebezpečné sladkosti.

Ďalšie vhodné druhy zeleniny, ktoré by ste mali zvážiť ak chcete schudnúť sú napríklad:

  • Karfiol
  • Čili papričky
  • Tekvica
  • Fazuľa
  • Asparagus
  • Uhorky

 

Adam Guman
Študent FTVŠ UK Bratislava, odbor Trénerstvo - fitness, kulturistika a silový trojboj. Certifikovaný tréner. Majster sveta v silovom trojboji. Venuje sa silovému tréningu, práci na estetickej postave. Trénerskej praxi sa venuje v Bratislave.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.