Zopár zaujímavosti ku káve, ktoré ti zaručene rozšíria obzory #884: kto sa pričinil o to, aby sa v Európe po cestách jazdilo vpravo a niečo o ženách

9418

A máme tu ďalší diel zaujímavostí z celého sveta, v ktorom sa dozviete, kto sa pričinil o to, aby sa v Európe po cestách jazdilo vpravo a tiež aj to, ako sa volá jav, keď sa dievčatá v skupine javia príťažlivejšie, ako keď sú hodnotené každá osamote.

 

,,Výskum amerických vedcov ukázal, že zatiaľ čo vojaci majú s nákladom s hmotnosťou 70 % ich hmotnosti takmer 100% spotrebu kyslíka, Šerpovia iba 30 %. Priemerný nosič pritom nosí bremená o váhe až 90 % svojej váhy a niektorí zvládnu aj dvojnásobok. Popri tom, že po stáročia zbierajú skúsenosti, je ich schopnosť tiež výsledkom genetickej adaptácie na trvalý pobyt vo vysokých nadmorských výškach. Jej súčasťou je zvýšená koncentrácia hemoglobínu v krvi, hustejšia sieť krvných vlásočníc, ktoré zásobujú svaly kyslíkom, a potlačený entosis čiže bunkový kanibalizmus vo výškach nad 5000 metrov. Entosis je proces, kedy sa bunky začnú požierať navzájom. U horolezcov spôsobuje rýchly úbytok váhy, únavu a stratu sily.Každá šerpská rodina má minimálne jedného člena, ktorý zaplatil službu turistom životom alebo zdravím. Nebezpečenstvom však nie sú len lavíny a nehody. Svoju daň si vyberá tiež namáhavá práca pri dlhodobom pobyte v rizikových nadmorských výškach. Od omrzlín cez AHS (akútna horská choroba) až po edémy a cievnej mozgovej príhody. Kým horolezec prejde cestu väčšinou dvakrát, teda na vrchol a späť, Šerpa ju musí zvládnuť niekedy aj dvadsaťkrát za sezónu. Ich práca totiž nie je len sprievod horolezcov na ceste k vrcholu. Chodia tiež stále so zásobami pre výškové tábory a pred začiatkom sezóny horolezcom pripravujú cesty. Prerážajú stopu, kontrolujú a upevňujú laná aj rebríky položené cez trhliny v ľadovcoch.Avšak Šerpovia sa vďaka tučným príjmom z nosičstva aj horolezectva stali najbohatším nepálskym národom.“

,,Prečo teda dnes väčšina Európy jazdí vpravo? Je za tým Napoleonov komplex. Ten chcel vytvoriť najväčšie impérium a súčasťou neho bolo, aby každý jazdil podľa neho, teda vpravo. Jediné miesto, kam sa nedostal, bolo Anglicko. Aby ho Briti nahnevali, v smernici z roku 1773 si uzákonili, že budú jazdiť vľavo. Oficiálne sa to stalo cestným zákonom v roku 1835.“

 

Zdroje 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Málo? Tak hor sa na predošlú časť!

Adam Heindrichovsky
Volám sa Adam. som študent a zaujímam sa o dianie vo svete, vede, športe a ďalších odvetviach. Vo voľnom čase rád čítam knihy a cestujem.
Odoberať
Upozorniť na
Meno alebo prezývka
Nie je povinný
Pre správne fungovanie komentárov spracúvame cookies, prezývky a e-maily používateľov

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

0 Komentáre
Inline Feedbacks
Zobraziť všetky komentáre